TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskustelu

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
Jouni
AktiVWisti
Viestit: 391
Liittynyt: 29.04.2012 15:26
Paikkakunta: Inari

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Jouni »

TT| kirjoitti: Tuo säädettävä hihnapyörä on uudemman mallisessa koneessa AGR, ALH jne.
Onko jollain kokemusta voiko tähän tarkoitukseen käyttää 1,9SDI koneen(2001 seat ibiza) pyörää?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jouni kirjoitti:
TT| kirjoitti: Tuo säädettävä hihnapyörä on uudemman mallisessa koneessa AGR, ALH jne.
Onko jollain kokemusta voiko tähän tarkoitukseen käyttää 1,9SDI koneen(2001 seat ibiza) pyörää?
Eiköhän se ole sama mikä turbollisessakin versiossa, eli jos on säädettävä pyörä niin uskoisin sopivan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Tässä otsikon tapauksessa kyseessä on juurikin SDI:n hihnapyörä.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Terve!

Onko edotuksia miten saisi lantikan 200tdi pumppuun ylös lisää soppaa ja vetäviä kierroksia? Ilmeisesti kurvernööriä pitäisi jotekin muokata? Ahdonalanen kara on pyöritelty "parhaaseen" kohtaan ja sen liikerataa pidennetty. Perussyötöt aika tapissa, ettei jää kantamaan kierroksia.

Onko isommilla suuttimilla apua tyohon yläpään vaivaan? Nyt vetää arviolta 3200rpm hienosti, mutta vähän sais tulla lisää. Niin ja kone on 1z tuolla pumpulla. Kiitosta!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Ihan sama "ongelma" omassa 1Z + LR pumppu yhdistelmässä. Ei tule suuttimilla lisää vetäviä kierroksia, vaan just sitä kuvernööriä muokkaamalla (viisaammat kertokoot mitä pitää tehdä)

Itsellä tarkoitus teettää tuo muokkaus jollain paremmin asiaan perehtyneellä, ettei käy kuin viimeisen viikon suutinkärkien vaihdon kanssa... :lol: :lol: :lol:
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Onko kukaan tehnyt sektiota tuollaiselle land roverin pumpulle? Eli onko samanlainen monijousinen kuvernööri, kun volkkareissa vai sellanen yksjousinen mallia esim. Cummins? Eli saako homman tehtyä prikoilla, vai tarviiko hankkia jäyhempää jousta? Ei viitti availla ennen kun kaikki osat kasassa. Ja huomenna selviää mihin asti vetää ja paljon irtoaa näillä säädöillä. Thänks!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TT| »

samanlainen monijousinen on, mitä aaz jne
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mtavi »

TT| kirjoitti:samanlainen monijousinen on, mitä aaz jne
Kiitos tiedosta. Menipä tänään penkityskin oiken urakalla perseelleen... ahdotkin nousi oikein 0.4bar ja sillä irtos kaikki 190nm ja n. 85hp. Eikä siinä että pari tuntia meni autoa nostellessa kuopasta kun tippu mittaajalta penkiltä alas. Roikku sitten mahastaan etutassut taivasta kohen hallin perällä... :(
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mtavi »

mtavi kirjoitti:
TT| kirjoitti:samanlainen monijousinen on, mitä aaz jne
Kiitos tiedosta. Menipä tänään penkityskin oiken urakalla perseelleen... ahdotkin nousi oikein 0.4bar ja sillä irtos kaikki 190nm ja n. 85hp. Eikä siinä että pari tuntia meni autoa nostellessa kuopasta kun tippu mittaajalta penkiltä alas. Roikku sitten mahastaan etutassut taivasta kohen hallin perällä... :(
Joo sen verran muokkausta asiaan, että kun tänään auto haettiin penkkipaikasta pois, niin kytkin ei pidä yhtään. Eli varmaankin siitä johtuen tuollaiset voimat :D luistaa jo kakkosella rajusti, heti kun ahtomittari alkaa värähtämään. Aina jotakin...
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Mikä kytkin?
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mtavi »

ATsnok kirjoitti:Mikä kytkin?
WBX 228mm levy ja TDI asetelma. Mutta luistamisen syy taitaa olla se, että kun penkkipoika tipautti auton penkiltä alas ja tassu oli taivasta kohden niin laatikkoöljyä valu kytkinakselin stefalta levylle. Näin ainakin kuvittelen. Toki ei ole tullut aikasemmin koitettua liikenteessä runtata kolmosella kaasua pohjaan 1200rpm:stä.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tassu taivasta kohden = auto katollaan?

"Simossa" vastaavalla TDI vauhtis + asetelmä / WBX levy yhdistelmällä ennemmin ongelma irrotuksen kanssa.
DoKassa sorvaamaton TDI vauhtis, käytetty TDI asetelma ja uusi WBX LUK/Sachs kytkin levy toimii vakiomittaisella tapilla.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

TT| kirjoitti:Tapoja on useampia, tuolla esitelty yksi http://switchamotor.blogspot.fi/
Itse tein tuon ilman osien muokkaamista, eli pumpun jalka 68mm reiällä ABL tai uusimmista AAZ koneista, hihnapyörien taustapelti samaisesta koneesta. Pumppu käy tuohon rautaan suoraan. Hihnapyörän keskiöineen otin uudemmasta apuakselittomasta 1.9TDI koneesta. Ainoa miinus tuossa ratkaisussa on että hihnanohjainrullalle ei ole paikkaa, tosin ei ole tuntunut haittaavan mitenkään. Ennakko kannattaa säätää mittarin kanssa johonkin 0.8-1.0. Hihnapyörän kolmea lukituspulttia kannattaa hieman lyhentää, osuvat muuten pumpun lukitusulokkeeseen kiinni.
Samanlainen jalka käy myös Discovery 300:sen pumpun kanssa? Miten tuo hihnapyörien taustapelti, AHU:n vastaavako ei käy?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Hanttapuli kirjoitti:
TT| kirjoitti:Tapoja on useampia, tuolla esitelty yksi http://switchamotor.blogspot.fi/
Itse tein tuon ilman osien muokkaamista, eli pumpun jalka 68mm reiällä ABL tai uusimmista AAZ koneista, hihnapyörien taustapelti samaisesta koneesta. Pumppu käy tuohon rautaan suoraan. Hihnapyörän keskiöineen otin uudemmasta apuakselittomasta 1.9TDI koneesta. Ainoa miinus tuossa ratkaisussa on että hihnanohjainrullalle ei ole paikkaa, tosin ei ole tuntunut haittaavan mitenkään. Ennakko kannattaa säätää mittarin kanssa johonkin 0.8-1.0. Hihnapyörän kolmea lukituspulttia kannattaa hieman lyhentää, osuvat muuten pumpun lukitusulokkeeseen kiinni.
Samanlainen jalka käy myös Discovery 300:sen pumpun kanssa? Miten tuo hihnapyörien taustapelti, AHU:n vastaavako ei käy?
Kyllä täällä on ainakin laitettu 1z taustapelti, joka lienee samanlainen kuin AHU:ssa. Siinä pitää vaan pumpun reikää hieman isontaa, niin saa sen jakoremmin ohjainrullakin käyttöön ja ei tarvi peltejä vaihdella. Ja saman reijän isonnuksen joutui tekemään vanhempaan AAZ jalkaan. Säädettävä hihnapyörä löytyy myös SDI:koneista.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Loistavaa kiitos!
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

AAZ peltiin ei tarvitse suurentaa sitä pumpun aukkoa.

Hannun kysymä pumppu käy. Käytännössä kaikki syöttövaijeri käyttöiset Bosch 4-sylinteristen suorasuihkudieselien pumput käy, kunhan pumpun pyörimissuunta on sama = pumppu ollut samalla kohtaa koneessa kuin VW:ssä
LR_mTDI.JPG
LR_mTDI.JPG (89.07 KiB) Katsottu 4552 kertaa

LR Bosch pumpun nroita:
0 460 414 098
0 460 414 099

Toinen taisi olla egr:llä varustettuun koneeseen.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Mielenkiinnosta kysyisin käyttikö Mtavi sdi hihnapyörää ja oliko se sopiva?
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Käy se SDI:n pyöräkin
mtavi
AktiVWisti
Viestit: 257
Liittynyt: 29.03.2012 09:56

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja mtavi »

Neanterdaali kirjoitti:Mielenkiinnosta kysyisin käyttikö Mtavi sdi hihnapyörää ja oliko se sopiva?
Juu kyllä sellanen tuolla nyt pyörii ja käy hyvin.
Avatar
Neanterdaali
AktiVWisti
Viestit: 507
Liittynyt: 10.05.2014 09:26
Paikkakunta: Maaninka, Pohjois-Savo

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Neanterdaali »

Kiitos vastauksesta! Se laajentaa heti konevalikoimaa mistä metsästää noita hihnapyöriä :D
Volkkareitten harrastaminen on kuin laittaisi rahaa pankkiin!
Vastaa Viestiin