TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskustelu

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Onko joku tilaamassa? Tarvisin huohotinputkenkin, meni näköjään rikki sekin :(
houmeri
Vasta alkaja
Viestit: 22
Liittynyt: 21.08.2013 21:59

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Niin ja asetelmastahan piti vielä lyyä ne tapit sisään, onnistu vielä startin reiästäki... :) Onneksi tuli vielä pyöritettyä käsin moottoria ku aloin ajoitusmerkkiä tekemään vauhtipyörään :roll:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

houmeri kirjoitti:Niin ja asetelmastahan piti vielä lyyä ne tapit sisään, onnistu vielä startin reiästäki... :) Onneksi tuli vielä pyöritettyä käsin moottoria ku aloin ajoitusmerkkiä tekemään vauhtipyörään :roll:
Sorry, sehän se unohtu mainita että ne kaks väkästä pitää eliminoida :P
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
houmeri
Vasta alkaja
Viestit: 22
Liittynyt: 21.08.2013 21:59

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Muutoskattastuksesta vielä, mitä lippulappuja tarvii? Riittääkö että annan katsatusmiehelle luovuttaja-auton rekisteriotteen ja sanon että moottori on siitä?
Punnittevatko? Tuli mieleen että ku tuo on jo 6 hengen matkailuauto niin ettei tiputa henkilölukua sen takia... Ja oli tuo 1Z motti ehkä hieman painavampiki ku JX
Saako samaan hintaan vuosikatsastuksen?

Olis vanhan välijäähyn putsausta (on muuten tiukkaa töhnää täynnä ulkoapäin) ja sähkötöitä vaille valmis, tavoitteena olis ens viikolla viiä leimalle :D
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

houmeri kirjoitti:Muutoskattastuksesta vielä, mitä lippulappuja tarvii? Riittääkö että annan katsatusmiehelle luovuttaja-auton rekisteriotteen ja sanon että moottori on siitä?
Punnittevatko? Tuli mieleen että ku tuo on jo 6 hengen matkailuauto niin ettei tiputa henkilölukua sen takia... Ja oli tuo 1Z motti ehkä hieman painavampiki ku JX
Saako samaan hintaan vuosikatsastuksen?

Olis vanhan välijäähyn putsausta (on muuten tiukkaa töhnää täynnä ulkoapäin) ja sähkötöitä vaille valmis, tavoitteena olis ens viikolla viiä leimalle :D
Jotain lappua mukaan siitä, mitä tehot oli JX:llä, mitkä tehot uudella koneella (jos ei luovuttajan otteesta selviä), siitä mikä on mallisarjan tehokkain kone, ja siitä, että jarrut on samat kaikissa (tehoissa), niin ei pitäisi niistä jäädä kiinni. Nimimerkillä "ilman papereita yrittämään, tuli uusintakäynti"... ;)

Mulla (aazin muutoskatsastus) oli noi paperit tulostettu netistä, jarrujen osalta jostain varaosasivustolta, ja tehojen osalta Passatin ja Transporterin Wiki-sivuilta. :D

Vuosikatsastus ja muutoskatsastus on eri toiminnot, saa samalla kertaa mutta eri hinnoilla. :D

Muutoskatsastus lisää toimenpiteen pituutta aika paljon, mulla meni melkein tunti siinä jälkitarkastuksessa, jossa paperit lopulta tehtiin.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Muutoskatsastus maksaa erikseen. Tuon luovuttajan otteen lisäksi pitäisi tarvita vaan tieto että jarrut on samat myös tehokkaimmassa versiossa, esimerkiksi listaus motonetin jarruosista pitäisi riittää. Jos se sinun auto ei ihan älyttömän painava ole (<2000kg), niin riittää kantavuus helposti kuudelle. Painoero 1.6 ja 1.9 koneiden välillä ei ole merkittävä, n.20kg luokkaa. Tietysti apulaitteista voi tulla joku kilo lisää.
Tuliko sulla sähköpumpulla TDI?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
houmeri
Vasta alkaja
Viestit: 22
Liittynyt: 21.08.2013 21:59

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Juu kiitosta vain tiedoista, 1990kg on omamassa, 1400kg akselimassa. On sähköpumpulla, työkseni tehen sähköhommia niin en piä kovin mahottomana sähköjä kytkeä ja kuvat löyty helposti netistä...
Tunnutti vain paljon painavammalta tuo 1z paketti ku kuormalavalla raahasin käsin tallista autolle 5m matkan :)
Avatar
Sinky
AktiVWisti
Viestit: 879
Liittynyt: 11.06.2012 13:38
Paikkakunta: Helsinki

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja Sinky »

Ei muutakuin kaikki hyödyllinen sähköoppi tähän threadiin foorumin hyväksi!
Home is where you park it.
houmeri
Vasta alkaja
Viestit: 22
Liittynyt: 21.08.2013 21:59

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Päätin vaihtaa koko sulakepesän luovuttajasta, on tuossa vain hommaa jatkaa nuita piuhoja. :)
Mulla on Jetta/golf sähkökuvat, aika hyvin on vastannu tölkin sähköjä sulakepesän osalta. Liitin numeroitten mukaan olen laittanu, joissaki värit vähän erit, kuitenki lähes samat värit kuin passatin piuhoissa.

Miten tuo moottoritilassa oleva sähköinen vesipumppu, pyöriikö kokoajan vai joku lämpötila ohjaus? Entä jäähyttäjän puhallin?
Onko ilmanpuhdistajassa oleva anturi tarpeellinen? Orggis ilmanputsari mahtus paremmin...
Varmaan nuo kuvista selviää mutta nopeampi kysyä jos joku tietää, menee kummasti aikaa kun alkaa jotaki epäselvää piuhaa ihmettelemään :D
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

sähköinen vesipumppu on lämpötilaohjattu, toinen kannen vesilähdössä olevista antureista ohjaa sitä ja turbon jäähdytyspuhallinta. TDI:n kanssa voi huolettaa jättää pois käytöstä. Jäähdyttäjän puhaltimelle on kaksi nopeutta ja sen rele on siinä sulaketaulun vasemmalla puolella A-pilarissa.
TDI tarvitsee sen ilmanpuhdistajan jälkeen olevan MAF-anturin toimiakseen oikein, mutta voit lisätä sen tölkin putsarin perään (niin minä ainakin teen)
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
houmeri
Vasta alkaja
Viestit: 22
Liittynyt: 21.08.2013 21:59

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Ei kellään ole nuita oikeita kuvia transulle? paljon olis ylimääräisijä piuhoja tuossa, takalasin lämmitintä, jarruvaloa eri mallille jos kuvia uskoo ym... Parkkivalot on erilailla saa nähä toimiiko... Pitää vielä soittaa nuo takapäähän menevät johot että on oikein.

Näin jälkeenpäin viisastuneena olis kannattanu tehä etukäteen kytkentäkuvat liittimistä esim tölkin liitin b nasta 1--> luovuttajan litin a nasta 3
Olis ollu nopeampaa kuin pähkäillä johto kerranllaan, mutta meni se näinki :D
100m piuhaa ja 60 abikoa ei vielä riittäny :D vähän kesken sähköjen osalta :D Tinatut liittimet olis varmaan ollu parhaat mutta mie käytin abikoja ja kutisteet päälle, eculle meneviin liima-abikot

Kokemuksen perusteella olen nähny että vaikeissa oloissa nuo kutisteellaki varustetut liittimet kyllä hapettuu poikki... mutta ehkä autokäytössä menee...
Viimeksi muokannut houmeri, 04.07.2014 15:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Minkäslaisen layoutin teit? Kiinnostaa lähinnä ECU, kaasupotikka, kytkitkö jarru&kytkinanturit jne? Ja minkälaisen ratkaisun teit konehuoneeseen?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
houmeri
Vasta alkaja
Viestit: 22
Liittynyt: 21.08.2013 21:59

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Vähäsen vaiheessa tuo on vielä ku kesäloma loppu niin kiirekki loppu tuon kanssa :D

Pitää laittaa kuvia ku saa aikaseksi, kaasupotikan laitoin vararenkaan lähettyville ohjausakselin kiinnitysrautoihin siinä oli sopivassa kohtaa valmis reikäkin pultille ja alkuperäistä vaijeria lyhensin.

Mihin tuo obd liittimen pinni 15 (L-line) mennee, tuleeko 7 pinnin kans samaan (K-line) ? Ei oikein löydy mistään kuvista tuota.

Pari linkkiä taas
http://www.brick-yard.co.uk/forum/1z-ec ... 63832.html
http://pinoutsguide.com/CarElectronics/ ... nout.shtml
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Joo obd tieto tulee samaa k linjaa pitkin mitä ajonesto keskustelee ecun kanssa, jos sulla semmonen on. Itse laitoin kaasupotikan konehuoneeseen niin tuo ajoneston piuha oli ainoa, jonka jatkoin ohjaamoon. Jos joskus pääsee kotiin niin cruisea varten pitää sitten muutama piuha kytkeä ohjaamoon.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
houmeri
Vasta alkaja
Viestit: 22
Liittynyt: 21.08.2013 21:59

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Nyt vois ottaa vinkkiä vastaan että mikä vois olla pielessä, startatessa hörähtää ja sammuu käynnistyksenesto sammuttaa.
Vikakoodi 1 Fault Found:
17978 - Engine Start Blocked by Immobilizer
P1570 - 35-00 -
Vikakoodi ei lähe nollaamalla mihinkään.

Alkuperäinen avain mulla on nippusiteellä, lukurinkulassa kiinni, onkohan tuolla merkitystä miten päin se pitää siinä olla tai tietyssä asennossa?
Obd yhteys toimii ok pääsee vag-comilla kiinni.

Tuo vika koodi voi tosin olla jäännöstä siitä kun yritin ohittaa immoa jonkun ohjeen mukaan laittamalla 12v suoraan ecun pinni 61:een ennen kuin irroitin moottorin luovuttajasta autosta, ei kait tuo voinu hajoittaa mitään? En saanu sitä silloin käyntiin tuolla konstilla, en kokeillu enää sen jälkeen immo boksi kytkettynä.

Sitten toinen homma että mittariin jää oljynvalo ja akku valo palamaan vaikka kääntää virrat nollille, sammuu kun ottaa akun kengän irti ja ei syty kun laittaa takaisin ennen kuin avaimesta kääntää. Luovuttaja auton mittari käytössä.

Hehkunreleen kelan maapiuha mulla on irti vielä, meinasin laittaa sen napilla toimimaan. Menee alun perin G1/3 --> ecun pinni 50. Voiskohan tuo sekottaa jotakin? Ilmeisesti tuo toimii niin että ecun pinni 50 kytkee maan silloin kun on hehkutuksen tarvetta, näin ainaki kuvista päättelin...

Voihan tuossa olla vielä semmonenki homma että jossaki on menny ecun omat maat jotka on antureille sun muille ja tavalliset maat sekaisin...

Panin nyt ensi hätään akun lataukseen jos vaikka oliski siitä kiinni, ei jaksanu kovin kauaa startata ees...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Pääsetkö vag-comilla immo-boksiin kiinni? Siihenhän tuo viittaa että ajonesto ei keskustelisi ecun kanssa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
houmeri
Vasta alkaja
Viestit: 22
Liittynyt: 21.08.2013 21:59

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Eipä näytä pääsevän immoboksiin...
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

houmeri kirjoitti:Eipä näytä pääsevän immoboksiin...
Miten olet sen kytkenyt, ja tuleeko sille virta?
PIN 1 BLACK SWITCHED +12V
PIN 2 GREY / WHITE ECU PIN 61
PIN 3 GREY OBD2 SOCKET (CHANGES TO GREY/ WHITE @ SOCKET END
PIN 4 BROWN GROUND
PIN 5 N/C -
PIN 6 BROWN GROUND
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
houmeri
Vasta alkaja
Viestit: 22
Liittynyt: 21.08.2013 21:59

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja houmeri »

Kiitosta vain sehän ratkaisi ongelman, vaihdoin immoboksille menevän johdon mustasta "TV'"- liittimestä vihreään. Mitenköhän nuo oikeasti pitää olla nuo tv liittimet. Siis musta, vihreä, keltainen, sininen liittimet tuossa sulakepesän alapuolella.

Ecun syöttö mulla taitaa olla jatkuvan virran takana kun ei saa autoa sammumaan ennen kuin pumpulta nyppäsee johon irti :D Akun irroitus ei auta kun virtaa tulee laturilta :D

Muuten näyttäs käyvän hienosti :D
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Tdi swappia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Lisäilin 109 releen kytkennät myös tuonne http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 238#p31238
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin