TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskustelu

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Joker »

oma ongelma oli kanssa mystinen, kannattaa kokeilla : http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... sto#p18977

Tuolla nuo kahden mallin kytkennät, minullla SEAT Cordoba AHU oli tuo Temic malli. http://www.vwt4forum.co.uk/showthread.php?p=1388323
Siitä sitten ihan tärppi jos ei mittaristoa ole, mutta olet tainnut järjestää siihen muutoin 12VDC:
Pin 1 was originally connected to the donor vehicle instrument cluster and got it's +12v supply from there.
If you removed the cluster( therefore no +12v to pin 1) the immobiliser will not function - engine will start and run for a second and then stop.

Ja jos sinulla tulee 2-pn 12VDC, sulla on varmaan tuo Temic, siinä mallissa PIN7 on K-linja, sen pitää päästä ECUlle. En tiedä oliko tästä hyötyä, mutta kokeile tuota sirun asentoa vielä, minullakin lopetti ajosta otettu toimimasta kun tölkkiin siirsin.
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Kiitti vinkeistä! Pittääpä itekki kokkeilla sitä pelkän sirun liimaamista,nyt tosiaan koko avain teipillä kiinni. Mihin kohtaan tarkalleen liimasit/teippasit sen sirun?

Mullaki cordoban boksi,temic mallinen mutta siemensin tekemä. Ja mittaristoa ei,mutta jatkuva virta tulee 1 pinnille,ja kun käätää virrat päälle nin tulee kakkospinnillekki,ilman mitään lisäkytkentöjä... Eli niinkö ohjeen mukaan pitäski.
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja TT| »

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 238#p31238
Tuolta löytyy vielä kytkennät. Kokeilee kääntää avain toisin päin lukijarenkaassa, ja pidä sitä aivan suorassa kun starttaat. En tiedä mistä johtuu mutta joskus ollut todella tarkka asennosta lukijassa.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Minulla pelkkä siru on teipillä renkaan sisällä tietyssä kohtaa (jota en muista), väliaikaisesti, seuraavatkin viisi vuotta... Kokeile ensin avainta kääntelemällä kuten TT ohjeistaa, voi olla että omakin sillä tokenisi, kun jaksaisi yrittää... Jos ei natsaa niin Cortsun avain purkautuu kahtia ilman rikkomista ja ja siru on sisällä kolossaan. Sitä sitten ihan käsin koittaa saada kohilleen. Pysyy käynnissä jos onnistuu, varsin helppo koestaa.
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arska L »

It's alive!
Kiitos kaikille auttajille! Lopullinen vika löyty yllättäen asentajasta:) olin lukenu immon kytkentäohjeen sata kertaa ja kirjottanukki ite että 2pinniin tulee 12v ignition.. Jotenki se mulla mielessä kuitenki jumittu että se olis 12v acc,eli mittasin kokoajan kytkentöjä virratpäällä asennossa,ja kaikki oli ok,mutta startatessa 2pinnin johosta hävis virrat. Tämän ko tajus niin hommahan alako rokkaamaan.
Avaimen asento oli silti tosi tarkka,niinkö varottelittekin. Miljoonaan asentoa kokeilin avaimella ja pelkällä sirulla eikä onnistunu. Vasta ko laitoin rinkulan takasin kiinni irtonaiseen Cordoban virtalukkoon ja siihen avaimen niin toimi heti! Kokkeilin vielä uuestaan irrallaan lukosta eikä pelannu. Päädyin ottaan rälläkällä virtalukon yläpäästä parin sentin pätkän ja laitoin sen kiinni rinkulaan kuten alkuperäsestikki,hyvin toimii.
Oma perstuntuma on että se virtalukon metalli siinä rinkulan sisällä auttaa jotenki siinä singnaalin löytymisessä,koska nyt on ihan sama mihin asentoon avaimen laittaa niin ei ongelmaa.

Seuraaviin ongelmiin:) ajettu on jo mutta jostain syystä ei ahda kuin 0.3bar,ei vikakoodeja.
Lisäksi pitäs saaha nyt tuosta ahusta mittaristolle varotusvalot pellaamaan..
Ensimmäinen ongelma on että öljynpaine valo ja latausvalo ei syty edes ko kääntää virrat päälle? Hehkuvalo ainoa mikä palaa. Mistähän tuo voi johtua?nyt ko muistelen niin ei ne ole koskaan palanu..

Öljynpaine valohan luulis toimivan samalla joholla mikä meni vanhasa konneesa öljynsuodattimen yläpäähän?

Latausvalo ilmeisesti yhistämällä alkuperänen laturin sininen piuha ahun laturin siniseen?

Entäs hehkuvalo? Ja nesteen lämpömittari?
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja dmn »

0.3bar on se vakio painekellon asetusarvo. kuulostaisi siltä että n75 venttiili ei saa +12v toiseen napaan?

laturi ja öp johdot menee "suoraan". TDI:n lämpöanturi ei ole suoraan tölkin mittariston kanssa yhteensopiva, mutta jos sulla on koneessa vielä se jäähdytysnesteen lämmitysvastukset paikoillaan, niin yhden voinee korvata suoraan yksinastaisella lämpöanturilla (sama kierre muistaakseni).
< 15kWh/100km
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Jotaki outoa on n75 tulevissa virroissa. Venttiilin kyljessä on stanssatut + ja -. Plussapuolen pinniin tulee ecun pinnistä 47 puna/sini johdolla +5.4v ja miinuspuolen pinniin musta/kelta johdolla +12v?
Johtoja on ainoastaan jatkettu, muuten johdotukset alkuperäset. Ja jatkot tarkistettu että on oikein. Musta/kelta johto katoaa johtonippuun joten ei tarkempaa tietoa mihin menee ilman kaiken purkamista.

Pitäskö nyt vain vetää maa tuohon miinuspuolen pinniin? Ja jättää myateeriksi miksi myös toiseen tulee vakiona +.

Suoralla virralla akusta venttiili napsuu.

EDIT:
1) Boost Control Valve (N75)
Black two pin connector
Pin1 = black/yellow -> sensor supply +12V (terminal 15) -> pin23 ECU
Pin2 = red/blue -> pin47 ECU
This signal is used by the ECU to regulate boost depending on engine speed, throttle position, and other engine parameters.

Eli ilmeisesti johdot on nyt kuitenki oikeen.. Ihmetyttää vain tuon miinuskuva tuolla puolen venttiiliä mihin tulee 12v
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Johdot on oikeen,koska nyt ahtaa normaalisti. En oikeen tiiä missä vika oli.. Purin kaikki letkut ja systeemit ja laitoin takasin niin alako toimiin. Oisko ollu joku letku litissä.

Vielä olis semmonen ihme vika että kun käynnistää ja ensimmäisen kerran painaa kaasupolinta niin kierrokset lähtee nousemaan,ja sitte tippuu takasin tyhjäkäynnille vaikka kaasu vielä painettuna,ja vaikka painais pohjaan saakka pysyy tyhjäkäynnillä. Vasta kun löysää kaasun ylös ja painaa uuestaan niin toimii normaalisti.
Seuraavan käynnistyksen jälkeen taas sama homma ekalla polkasulla..
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
sammo
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 12.07.2016 19:02

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja sammo »

Tervehdys! Onko tietoa vw Lt 2.5 tdi mekaanisesta pumpusta, ve numerolla 0 460 424 138? Kovasti hehkutettiin kyseistä pumppua tuolla Ameriikan swappi foorumeilla.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja TT| »

sammo kirjoitti:Tervehdys! Onko tietoa vw Lt 2.5 tdi mekaanisesta pumpusta, ve numerolla 0 460 424 138? Kovasti hehkutettiin kyseistä pumppua tuolla Ameriikan swappi foorumeilla.
Ei ole olemassa 2.5TDI mekaanista pumppua, tuo pumppu on 2.8TDI koneesta. Ihan ok aihio se on, mutta yleisesti ottaen kallis, suht harvinainen ja vaatii muokkaamista että toimii jokseenkin järkevästi. Nuiden syiden takia taitaa olla yleisimmät mtdi-pumput Euroopassa, ja varsinkin Suomessa fiatin ja lantikan pumput.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Ratkasin mittaristo ja varotusvalo johdotukset näin.
Kuva

Eli Bluetooth obd palikka on kokoajan konehuoneessa kiinni ja vanha kännykkä kiinteästi asennettuna kellon paikalle. Kännykkään tulee virta ja näyttö aukeaa ko vääntää virrat pääle. Torgue yhdistää automaattisesti ecuun eli mitään ylimääräsiä juttuja ei kuskilta vaadita(vaimoystävällinen asennus).
Omasta mielestä tämä voittaa kyllä perinteisen mittariston. Tarvittaessa saa enemmän tietoa esille.
Öljynpainevalo ainoa mikä piti laittaa ihan normaalisti ledille.
Tuosta tietenki parempi versio olis ottaa koko mittaristo pois ja tabletti siihen.
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Mulla on tabletti ihan omassa telineessä kojelaudan päällä. Motonetistä ostettu obd bluetooth palikka vain on sellainen että se pitää ajoittain käyttää irti jotta yhteys tablettiin muodostuu :?
Pääosin tulee kylläkin ajeltua siten, että toimii navigaattorina se Tabu, jos jotain mitä erityisesti haluaa syystä tai toisesta seurata niin sitten Torgue päälle tai kummatkin mitä sitten vuorottelee.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Joker »

Miten modasit kännykkää että lähtee automaattisesti päälle jne?
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Puhelimessa laturin piuha kiinni kokoajan ja siihen tulee virta sillon ko virrat päällä. Näyttöhän aukeaa kun alkaa lataamaan. Torgue on valmiiksi auki,ja sehän estää näyttöä sulkeutumasta ajon aikana. Torguen asetuksista saa sillain että antaa mennä sleeping modeen jos ei yhteyttä obd:hen ja ei ole latauksessa.
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Minkälaisiin kulutuslukemiin tämmösellä ahu tölkillä pitäs päässä? Ite ootin että kulutus olis tippunu vanhaan koneeseen verrattuna mutta tälläki tuntuu vievän 10l/100km tasasessa maantieajossa,keskivauhti n.90kmh.

Luovuttaja seatin omistaja sano että siihen on joku ohjelma laitettu mutta kukaan ei tiiä mikä. Maantienopeuksissa tasakaasulla ahdot 0.7-0.8 ja kiihdytyksessä max 1.3bar. Eculta.

Catti on paikallaan ja seatin vakio 2" putki. Vaimentimella putki muuttuu tölkin 1.5"putkeksi,eli pakopaineita siellä voi jonkuverran olla...

90kmh vauhdissa koneen kierrokset 3200.
Pumpun ajotusta en ole heittokellolla vielä tarkistanu.Mutta kone vetää hyvin.
Millähän tuota kovaa kulutusta lähtis korjaamaan?
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja dmn »

Varmaan vähän saisi alaspäin jos ahtoja saisi tiputettua - turhaa energiaa hukkuu siihen että puristetaan ylimääräistä ilmaa kasaan. Vaikea sanoa paljonko tuolla saa pois, muutamaa desiä.

Onko muka 1.5" putkea tölkissä missään kohtaa, mun mielestä paksumpaa rööriä niissä on koko matka kuin seateissa ..
Viimeksi muokannut dmn, 10.10.2016 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
< 15kWh/100km
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Joo en oo mitannu onko 1.5" mutta näyttäs sen kokoselta. Mutta seatin putki on kuitenki noin puoli tuumaa isompaa,mitä vakiovaimentimen läpi kulkeva putki.
Ahtoja sais minunki puolesta tiputtaa,mutta ei vain heti raski laittaa montaa sataa siihenkään että joku vaihtais eri ohjelman..
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hansu on raskas korkeakattoinen ja isopyöräinen syncro ja en ole kymppiä saanut menemään. http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 826#p44822
Normaalissa tasamaan ajossa tasakaasulla ahdot tippuu 0-0,4 ja maksimi pyynnöt eculla on 1,3bar, ja varsin riittävästi on voimaa eikä vakioturbo. Joten varmaan on pakopaineet ja lämpöjä myös ahtopuolella riittävästi, oletko katsonut tai onko anturi kytketty?
:edit: välitykset ei myöskään ole kovin optimaaliset TDI-koneelle, alle 3000rpm on aika yleinen periaate että matkakierrokset olisi hyvä olla. Nämä tarinat voisi siirtää projektisi omaan topiciin, jos/kun sellainen on?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Arska L
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 28.08.2016 08:57

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Arska L »

Joo kyllähän nuo aika kovat kierrokset edelleen on.. Pitää alkaa isompaa rengasta kattomaan. Pakopaineista ja lämmöistä ei tietoa,jos sitä tarkotit.Kiitti vinkeistä!
Pitäs jossako vaiheessa tehä oma projektitopicci. Arvelin vain että tämmöset kulutus yms jutut kuitenki liittyy tdi swappiin ja jollaki muullaki voi askarruttaa samat asiat.
-86 Retkeilytölökki, Ahu TDI swap.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ahtolämmöt myös kiinnostaa, onko sen anturi paikallaan?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin