TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskustelu

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
lauri a.
AktiVWisti
Viestit: 138
Liittynyt: 21.04.2015 20:40

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja lauri a. »

Aloittelijan kysymyksiä....miten hyvin nuo tdi:n vakiosuuttimet toimii lantikan 300tdi pumpun kanssa ja minkä kokoiset nuo vakiot edes on? Olen ymmärtänyt että liian pienet suuttimet saattavat kuormittaa pumpun nokkalevyä jne ainakin isommin viritellessä ja tuossa pumpussahan on ilmeisesti isompi nestepää kuin sähköohjatussa vakiopumpussa. Isompia virityssuunnitelmia itsellä ei ole mutta tuommoisen pumpun lätkäisin ahu:n kylkeen, tavoitteena luotettava ja toimiva voimanlähde jx tilalle tuohon omaan syncroon.

Pumpun ajoitusarvoja etsiskelin täältä useammastakin topikista mutta en ihan lopullista varmuutta saanut, ilmeisesti 1,0mm on ihan toimiva arvo tdi+lantikan pumppu-yhdistelmälle?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TT| »

.184 on vakio AHU/1Z. http://www.myturbodiesel.com/wiki/tdi-n ... ector-faq/
Ei taida olla kovin montaa foorumilaista, jolla olisi vakiosuuttimilla pidempää kokemusta LR pumpun kanssa. Tuirenkin koneessa on ollu lähes alusta asti jotkut virisuuttimet. Mutta en usko että niistä mitään aiheutuu.
1.0mm on hyvä lähtökohta ennakoksi.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Miten muuttuu asiat, kun kammetaan TDI automaattilootan kaveriksi? Kytkimen saa heittää seinään, mutta mites startti, silmälaakeri jne?
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hanttapuli kirjoitti:Miten muuttuu asiat, kun kammetaan TDI automaattilootan kaveriksi? Kytkimen saa heittää seinään, mutta mites startti, silmälaakeri jne?
Riippuu varmasti eniten että minkä automaatin seuraksi, jonkun audin laatikon seuraksi ratataksimaisesti menee ihan mukavasti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

TT| kirjoitti:
Hanttapuli kirjoitti:Miten muuttuu asiat, kun kammetaan TDI automaattilootan kaveriksi? Kytkimen saa heittää seinään, mutta mites startti, silmälaakeri jne?
Riippuu varmasti eniten että minkä automaatin seuraksi, jonkun audin laatikon seuraksi ratataksimaisesti menee ihan mukavasti.
Niin unohtui mainita, että tölkin alkuperäinen automaatti siis kyseessä.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3090
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vetolevy pitää tehdä omavalmiste, taisi wbx:ssä olla startinhammastus turbiinissa, joten pääsee vähän helpommalla. Startti on toki suuri ongelma, mistä tarpeeksi tehokas wbx koppaan - tähänkin taisi jenkeissä olla jotain alennusvaihteella olevaa erikoistarttia joskus olla myynnissä.

Itse kyllä jos TDI:n laittaisin niin naittaisin sen 911:n automaattilaatikon kanssa (joka onkin mb valmiste!)
< 15kWh/100km
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

TTJ vinkkasi minulle DS Tuning -kaupan Saksanmaalta ja niillä on tämmöinen myynnissä:

Automatic-Anlasser verstärkt, 1,8 KW T2/T3 150,00 €

Kävisköhän tuo? Eli siis se AHU:n startti ei käy?

Porschen automaattilootaan ei taida olla ennen lottovoittoa varaa...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja TT| »

Jenkeissä on ainakin wbx koppaan sopiva adapteri TDI startille, kyselenpä sopiiko automaattiinkin
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja TT| »

TT| kirjoitti:Jenkeissä on ainakin wbx koppaan sopiva adapteri TDI startille, kyselenpä sopiiko automaattiinkin
Does the tdi starter adapter you are selling, fit also to automatic gearbox?
Yes
Eli ainakin ameriikan maasta saa valmiina adapterin TDI-startille.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Ei ole ongelmaa ajaa vakio suuttimilla ja roverin pumpulla. 12mm Np kanssa suhattu nyt vakio kärjillä yli 70tkm.
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Yksi versio TDi-koneen öljytikun asentamisesta;
* Oikea määrä öljyä koneeseen
* sopivalla mittatikulla öljyn pinnan mittaus
* TDi:n oman öljytikun mitan vertaaminen eo. tikun "antamaan" oikeaan mittaan
* öljytikun suojaputken katkaisu em. mittausten perusteella saadusta "oikeasta" kohdasta mini-putkileikkurilla tms.
* 10 mm kuteriliitin naputellaan suojaputken päähän. tarvittaessa voi lukita kuteri-helmellä ja -hatulla. Tässä vaiheessa on vielä kohtuu helppo trimmata mittatikun näyttämä oikeaksi liikuttamalla liitintä haluttuun suuntaan.
* mittatikun puoleisen kuteriliittimen hatun alle joko kuminen o-rengas tai tasotiiviste. tiivisteen sisäreikä saman kokoinen kuin mittatikun "viimeisen" muovisen pätkän ennen metallista latta-osuutta ( halkaisija noin 8 mm). Itse laitoin o-renkaan ja napsahtaa sillä paikoilleen ja kiinni todella näppärästi.
Öljytikku.JPG
Öljytikku.JPG (1.65 MiB) Katsottu 12976 kertaa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7677
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

JX:n tikussa on säätövaraa siellä yläpään lenkissä
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Minä olin vielä maanantaina siinä käsityksessä, että minullekin tulee JX:n tikku. Vaan sitä, kun mallailtiin, niin eipä se pakussa oikein mahdu tulemaan laturin läpi/yli/vierestä siitä huoltoluukusta. Voi olla, että otetaan tuo OPT:n malli käyttöön. Kätevämpi toki olisi tarkistaa siitä luukusta öljyt. Reissuautossa sen "konepellin" päällä voi olla melkoinen määrä kampetta...
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hanttapuli kirjoitti:Minä olin vielä maanantaina siinä käsityksessä, että minullekin tulee JX:n tikku. Vaan sitä, kun mallailtiin, niin eipä se pakussa oikein mahdu tulemaan laturin läpi/yli/vierestä siitä huoltoluukusta. Voi olla, että otetaan tuo OPT:n malli käyttöön. Kätevämpi toki olisi tarkistaa siitä luukusta öljyt. Reissuautossa sen "konepellin" päällä voi olla melkoinen määrä kampetta...
Kyllä se on useampaan pikkuluukulliseen jo sovitettu käytettävästi, vähän vaan muotoilua vaatii.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
salainenagentti007
AHUttaja
Viestit: 108
Liittynyt: 21.07.2013 21:58
Paikkakunta: Sastamala

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja salainenagentti007 »

Kuinkas paksusta materiaalista se AAZ:n pakosarjan ja ahtimen välinen laippa pitäisi olla AHUa Tölkkiin muokatessa?
Moisia ei taida kenelläkään hyllyssä ylimääräisinä lojua? Jos lojuu, nyt pääsisi yhdestä eroon ;)
Tölkillä ajelu on parasta, mitä mies voi tehdä housut jalassa...sitten tajusin, että voihan sitä ajella ilman housujakin!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3090
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Viesti Kirjoittaja dmn »

10mm on ihan sopiva, koska siinä pystyy hyvin tekee kierteet tarvittaessa tai upottamaan kartiokantaiset pultit...
< 15kWh/100km
sdracing
AktiVWisti
Viestit: 182
Liittynyt: 26.04.2014 21:01
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja sdracing »

AT5nok kirjoitti:AAZ peltiin ei tarvitse suurentaa sitä pumpun aukkoa.

Hannun kysymä pumppu käy. Käytännössä kaikki syöttövaijeri käyttöiset Bosch 4-sylinteristen suorasuihkudieselien pumput käy, kunhan pumpun pyörimissuunta on sama = pumppu ollut samalla kohtaa koneessa kuin VW:ssä
LR_mTDI.JPG

LR Bosch pumpun nroita:
0 460 414 098
0 460 414 099

Toinen taisi olla egr:llä varustettuun koneeseen.
Olikos noi 200:n ja 300:n pumput identtiset? Mikä tuo ylimmän pumpun sähkö systeemi on?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7677
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

LR 200 ja 300 pumpuilla ei taida pahemmin olla eroa käytännössä, ylimmässä taitaa olla joku kaasuvipuanturi. Olen kummastakin opmasta sen purkanut pois.
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2613
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

Miten on väki laittanut kaasuvaijerin kiinnityksen? Kuvat ois kiva yllätys.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ulkoisia eroja on noissa 200/300 malleissa, 300 pumpuissa on enemmän kaikenlaisia vipuja ja muita turhuuksia, käytön kannalta ei pitäisi olla eroa.
Kuva
Oma mielipide edelleen että tuo AAZ rauta on helpoin. Kuvassa juurikin 200 pumppu.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Vastaa Viestiin