Sivu 1/17

TDI-SWAP(1Z, AHU & AFN) ja KAIKKI siihen liittyvä keskustelu

Lähetetty: 04.03.2014 23:17
Kirjoittaja mtavi
Terve!

Kuka osaa kertoa mitä hihnapyörää tulee käyttää Land Rover 200tdi:n pumpun kanssa? Ja mitä muutoksia siihen pitää tehdä? Jostakin vanhasta kiinnitysraudasta olen lukenut ja jonkun reijän suurentamisesta? Pumppu ei ole vielä käsissä, vaan kaverilla toisaalla ja en ole päässyt sitä hipelöimään tarkemmin. Kaikki ohjeet/vinkit tuon pumpun laittamiseen TDI koneeseen otetaan vastaan. Kiitos!

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 05.03.2014 00:30
Kirjoittaja TT|
Tapoja on useampia, tuolla esitelty yksi http://switchamotor.blogspot.fi/
Itse tein tuon ilman osien muokkaamista, eli pumpun jalka 68mm reiällä ABL tai uusimmista AAZ koneista, hihnapyörien taustapelti samaisesta koneesta. Pumppu käy tuohon rautaan suoraan. Hihnapyörän keskiöineen otin uudemmasta apuakselittomasta 1.9TDI koneesta. Ainoa miinus tuossa ratkaisussa on että hihnanohjainrullalle ei ole paikkaa, tosin ei ole tuntunut haittaavan mitenkään. Ennakko kannattaa säätää mittarin kanssa johonkin 0.8-1.0. Hihnapyörän kolmea lukituspulttia kannattaa hieman lyhentää, osuvat muuten pumpun lukitusulokkeeseen kiinni.

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 05.03.2014 14:02
Kirjoittaja mtavi
Moro ja kiitos linkistä!

Koneeksi on muodostumassa 1Z pata, eli esim. sen hihnapyörällä voisi mennä? Tarviiko siitä 1Z:n pumpusta ottaa muuta kun pyörä ja napa? Entäs tuo vauhtipyörä juttu.. Eli jos käytän 1Z vauhtipyörää, niin joudun 1.6TD starttia modaan tai sitten vauhtipyörästä se siivu pois? Kytkimeksi varmaankin DJ 2.1:n eli siitä asetelma ja kytkin? Kiitos :D

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 05.03.2014 14:23
Kirjoittaja TT|
Jos otat 1Z hihnapyörän, niin joudut pumpun kiinnitysreikiin tai pumpunjalkaan tekemään ennakonsäädön. Tuo säädettävä hihnapyörä on uudemman mallisessa koneessa AGR, ALH jne. Kytkinvaihtoehdoista löytyy paljon keskustelua, mutta periaate TDI vauhtipyörä+asetelma ja wbx 228mm kytkinlevy niin ei tarvitse kytkinakselia vaihtaa. JX startin kanssa pitää sorvata vauhtipyörä tai poistaa startin nokasta metallia. Toinen vaihtoehto on käyttää adapterin kanssa TDI:n starttia.

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 01.04.2014 22:29
Kirjoittaja mtavi
Tänään koitettu savuja ulos koneesta, mutta ei lupaakkaan... Pikkusen tupsuttelee harmaata putkesta ja siinä kaikki. Löpö tulee suuttimille asti. Miten tarkastan tuon Landyn 300tdi:n pumpun ajoituksen, että se ei ole 180 astetta mettässä? Tähän pumppuun on siis laitettu VW säädettävä hihnapyörä. En keksi oikein mitään muuta, kun 180 pielessä. Ajoitus säädettu heittokellolla 1mm aikaselle ja ei tosiaan lupaakkaan. Kiitos!

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 01.04.2014 23:17
Kirjoittaja TT|
mtavi kirjoitti:Tänään koitettu savuja ulos koneesta, mutta ei lupaakkaan... Pikkusen tupsuttelee harmaata putkesta ja siinä kaikki. Löpö tulee suuttimille asti. Miten tarkastan tuon Landyn 300tdi:n pumpun ajoituksen, että se ei ole 180 astetta mettässä? Tähän pumppuun on siis laitettu VW säädettävä hihnapyörä. En keksi oikein mitään muuta, kun 180 pielessä. Ajoitus säädettu heittokellolla 1mm aikaselle ja ei tosiaan lupaakkaan. Kiitos!
Siltähän tuo kuulostaa että pielessä on. Varmin keino on pyörittää kiinteällä hihnapyörällä kiilan kanssa ajoitus oikeaan pyttyyn, vaihtaa oikea hihnapyörä samaan asentoon ja hakea mittarilla tarkka ajoitus.

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 01.04.2014 23:42
Kirjoittaja mtavi
Mutta eihän tuon landyn pumpun akselilla ole kiilalle paikkaa? Vai enkö tosiaan muista. Tosiaan se kiinnostaisi, että miten selvitän että ruiskutus olisi oikealle sylinterille? Anteeksi tiätämättömyyteni, mutta on ihan ensi kosketuksia dieselpumppuihin minulla tämä rojekti.

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 01.04.2014 23:48
Kirjoittaja TT|
Kyllä siellä ainakin kaikissa näkemissäni pumpuissa on ollut kiilaura, eikä siitä ajotuksesta muuten ole paikallaan ollessa mitään vinkkiä. Tai sitten voi pyöritellä pyörää vähän kerrassaan ja kokeilla.

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 02.04.2014 15:24
Kirjoittaja mtavi
Mutta pitääkö sen kiilauran osoittaa ykkössylinterille lähtevää putkea? Vai lasketaanko näissä enkuissa sylinterit toisesta suuntaa, niin kuin Jaguar:ssa?

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 02.04.2014 18:08
Kirjoittaja TT|
Tuosta voi vähän päätellä minne ura pitää osoittaa
Kuva

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 02.04.2014 22:35
Kirjoittaja AT5nok
Muistaakseni pyörittelin omassani LR hihnapyörän keskiöllä pumpun YKK., sitten vaihdoin VW:n hihnapyörän. Jännityksellä odotan lähteekö käyntiin...

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 02.04.2014 22:48
Kirjoittaja mtavi
Tere! Pumppu olikin noin 180º persiillään. Silmällä ja käsituntumalla kohilleen ja laakista tulille ja hienosti kävi. Akselin ura tosiaan piti saaha sojottamaan oikeeseen suuntaan. Tosi hienosti pelaa ja tuon vielä kellolla kattoo kohilleen, niin eiköhän siitä oivan koneen saa.

Re: 1.9 M-TDI pumppu kysymyksiä

Lähetetty: 02.04.2014 23:03
Kirjoittaja TT|
Hyvä että löyty kerrankin noinkin helpolla :)

TDI SWAP ja kaikki siihen liittyvä keskustelu

Lähetetty: 26.06.2014 08:56
Kirjoittaja houmeri
EDIT: Muokattu otsikkoa, tähän ketjuun kaikki TDI-swappiin liittyvä keskustelu. Tiedoteketjuun siirretään ylläpidon / moderaattorien toimesta talteen otettava tieto.


T: ATsnok




Tervehdys, paljon on tullut asiaa jo tutkittua mutta tarvis vielä vähän selvennystä niin ehkä pääsee helpommalla... :D

Elikkä kytkin hommasta, osat on 1z kone 1z vauhtipyörällä, 1z startti, uusi tölkin 228 kytkin paketti. Olenko ymmärtänyt oikein että kun käytän sovitelaippaa startille niin vauhtipyörää ei tarvi sorvailla? Ja tarviko nuita kytkinakseleita sun muita lyhenellä? vanha kone oli siis 1.6td

Voiko öljyn täyttöputken jättää pois? tulee pahasti ilmastoinnin kompuran kohalle, pakko jättää kompura paikoilleen että laturin hihna pyörii, ilmastointia en ala värkkäämään sen kummemmin....

Onko öljytilavuus 4.5l suodattimen kanssa?, niin osaa öljytikun säätää kohilleen, Lyhensin tdi tikun ja tikun yläpään muovin laitoin letkunpätkällä ja klemmareilla kiinni niin siitä voi tarvittaessa säätää...

Jotta ei menis ihan kyselyksi niin pistän pari hyödyllistä linkkiä

vasen moottori kannake oli hyvä ja mielestäni halpaki.
http://www.ebay.de/itm/VW-T2-T3-Bus-Mot ... OU:GB:3160

Startin sovitelaippa
http://www.brickwerks.co.uk/index.php/t ... sions.html

Halpoja osia, pari kertaa tilannu ja nopea toimitus kotia asti tullee, hinta ollu n. puolet vähemmän motonetin hinnoista niille osille mitä tilannu.
http://spareto.com/
esim. kytkinpaketti http://spareto.com/products/3000-053-010-clutch-kit

Re: Tdi swappia

Lähetetty: 26.06.2014 12:01
Kirjoittaja TT|
Tuohon kytkin-vauhtipyörä komboon tarvitset 1Z asetelman ja tölkin 228mm kytkinlevyn, dieselin kytkinakseli käy suoraan, ei tarvitse lyhentää ja vauhtipyörää ei tarvitse sorvata. Kannattaa suosiolla vaan jättää ne kaksi öljypohjan pulttia pois vauhtipyörän takaa, että saa kohtuu vaivalla öljypohjan tarvittaessa irti.
Öljyntäyttöputken voit jättää pois, venttiilikopan oljykorkkia voi käyttää. Mutta jos et ilmastointia aio käyttää, niin sen voi ja kannattaa kyllä jättää pois ja laittaa yhdellä hihnalla kaikki. Jos haluat niin voin vaikka vaihtaa suoraan ilmastoimattoman setin päikseen tuohon sinun ilmastoituun versioon.

Re: Tdi swappia

Lähetetty: 27.06.2014 00:26
Kirjoittaja AT5nok
Onko tuo se laippa, jota TT| koitti aikanaan tilata? Minulle kelpaisi yksi sellainen, jos joku tilaa tuolta ja niitä on oikeasti saatavana.

Re: Tdi swappia

Lähetetty: 27.06.2014 10:25
Kirjoittaja houmeri
Kiitosta vain vinkeistä, empä oliskaan hoksannu tuota 1z asetelmaa käyttää, noh nyt jäi uusi 2.1 asetelma joutilaaksi...
Motti on jo hyvää vauhtia menossa paikoilleen niin enpä enää ala vaihtelleen, ja saattaahan tuon ilmastoinnin joskus värkätä vielä jos tulee inspiraatiota :D
Vähän huono tosin nyt tuo että vesipumppu jäi yksin omalle hihnalle kun ohjaustehostintakaan ei ole, mistään ei tiiä että hihna menee rikki ennenku lämmöt nousee...

Öljyn täyttöputken laitoin poikki ja letkunpätkällä jatkoin ja käänsin eri suuntaan.
4,5L tuli aika justiin ylärajalle kun tallin lattialla lisäsin öljyt, aika kauan tuliki mittailtua tuota tikunputken pituutta, vanhasta jx-koneen tikusta kattoin mittaa.
Eikös tuo jotakuinki 1L ole aina tikun ylä ja alarajan välissä?

Toissa viikolla tilasin tuon laipan tuolta, hyvin oli saatavilla, samalla tilasin huohottimen putken ku sain irrotus vaiheessa rikottua sen. Olis joka tapauksessa pitäny käyttää 1Z starttia ku JX startti oli sökö ja ehkä tuo vauhtipyörän sorvauski maksas saman verran kuin tuo laippa....

Re: Tdi swappia

Lähetetty: 27.06.2014 12:30
Kirjoittaja Heebo
Voit joutua vielä litralla siirtämään tikun merkkiä... mulla ei ainakaan riittänyt 1Z:ssa 4,5 litraa. Alkoi norjan pitkissä mäkikurveissa vilkutteleen öp-valoa.
Nykyään oon pidelly 5,3-5,5 litraa eikä oo valo vilkutellut vielä koskaan, eikä kyllä ole oksentanut huohottimestakaan 'liikoja'. 1Z lohkohan on himpun korkeampi kuin JX:ssä.

Re: Tdi swappia

Lähetetty: 27.06.2014 18:39
Kirjoittaja AT5nok
5l taitaa olla yleinen suositus 1.9 D/TD/TDI koneisiin tölkitettynä.
Mittatikun säätö kannattaa tehdä niin, että mittaa koneeseen sen 5l öljyä ja sitten säätää mittatikun näyttämään oikein. JX:n tikussa säätö onnistuu helposti lenkkipäästä lenkin kokoa säätämällä.

Re: Tdi swappia

Lähetetty: 28.06.2014 00:16
Kirjoittaja TT|
Saman mallinen startinlaippa oli mitä tilattiin, saksalainen firma vaan ja silloin ei ollu brickwerksilläkään hyllyssä noita.