Sivu 13/21

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Lähetetty: 28.12.2016 16:49
Kirjoittaja dmn
Tuo vivun asento mekaanisesti vaikuttaa stoppikohtaan missä maksimisyöttö lopetetaan (jos siis kaasu pohjassa). Kun koneessa on ahtopainetta niin syöttöä voi enemmän, näin ollen painekello liikuttaa tuota vipua. Vivun perusasetuksiin niin että liikkuu mahdollisimman pitkän matkan, eikä mitään "esijännitystä" kumpaankaan suuntaan. Kokeilla voi varovasti paineilmalla että kello toimii, tosin yleensä nämä vuotavat pikkuhiljaa (ja jopa tietyssä kohdassa vasta), joten huolellisuutta testaukseen.

Syöttöruuvista sitten perussyöttö niin että juuri ja juuri pölläyttää ryntäytyksessä.

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Lähetetty: 03.01.2017 01:18
Kirjoittaja pasi
Paineilmaa mulla on vähän huonosti saatavissa, mutta toimivuuttahan voi näköjään testata myös ilmanpaineella:
http://www.youtube.com/watch?v=UuyqNiZsThw
Kun teen tuon videon mukaisesti eli vedän säätötapin ulos, ja tukin sormella paineletkun kiinnityskohdan, niin tappihan ei pysy ulkona vaan palaa heti takaisin perusasentoonsa. Pitäisikö moottoria ryntäyttäyttäessä kellon reagoida kuten tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=E0WbUws8NHw
Mulla ei ryntäyttäessä kello reagoi mitenkään, mutta eipä liiku ahtopainemittarinkaan neula. Joten kumpaankohan nämä oireet enempi viittaavat - siihen että syötönsäädön kello on sökö vai siihen ettei turbo kehitä painetta? Kelloon näyttää saavan korjaussarjoja, mutta kannattaako sitä ryhtyä korjaamaan vai onko parempi ostaa uusi?

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Lähetetty: 03.01.2017 10:32
Kirjoittaja dmn
Kello vaihtoon / korjaukseen.

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Lähetetty: 07.01.2017 13:46
Kirjoittaja Atees
pasi kirjoitti:Paineilmaa mulla on vähän huonosti saatavissa, mutta toimivuuttahan voi näköjään testata myös ilmanpaineella:
http://www.youtube.com/watch?v=UuyqNiZsThw
Kun teen tuon videon mukaisesti eli vedän säätötapin ulos, ja tukin sormella paineletkun kiinnityskohdan, niin tappihan ei pysy ulkona vaan palaa heti takaisin perusasentoonsa. Pitäisikö moottoria ryntäyttäyttäessä kellon reagoida kuten tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=E0WbUws8NHw
Mulla ei ryntäyttäessä kello reagoi mitenkään, mutta eipä liiku ahtopainemittarinkaan neula. Joten kumpaankohan nämä oireet enempi viittaavat - siihen että syötönsäädön kello on sökö vai siihen ettei turbo kehitä painetta? Kelloon näyttää saavan korjaussarjoja, mutta kannattaako sitä ryhtyä korjaamaan vai onko parempi ostaa uusi?
Mistä löysit kellon korjaussarjoja?

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Lähetetty: 09.01.2017 23:37
Kirjoittaja pasi
Atees kirjoitti: Mistä löysit kellon korjaussarjoja?
Saksan ebaystä hakusanalla JX LDA. En ole vielä sellaista tilannut kun jahkailen yhä yrittääkö korjata itse, vai tilatako suosiolla uusi.

JX kannentiivisteen valinta

Lähetetty: 09.04.2017 20:42
Kirjoittaja umpikalsari
No niin, mitenkäs se kannentiiviste valitaankaan tuohon 1.6 turbodieseliin? Vanha kansi siis jouti roskalavalle eli otanko tiivisteen mallin vanhan kuppaantuneen mukaan vai määräytyykö se uuden kannen (käytetyn) mukaan.Tiivisteitä tarjolla tuohon niin pirusti.Niitä loviahan siinä siis kytätään vai? :?

Re: JX kannentiivisteen valinta

Lähetetty: 09.04.2017 21:31
Kirjoittaja dmn
Ota sama tiiviste kuin vanhassa, se määräytyy siitä kuinka paljon mäntä nousee lohkosta ylös.

Elring tai victor reinz ollu hyviä merkkejä itsellä, halvimpia ei kannata ostaa, ei kestänyt viritetyssä koneessa tankillistakaan.

Pro tip: jos oikein hyvän haluaa niin aaz:n metallitiiviste. Siitä joutuu yhden kanavan tukkimaan, ainakin elringin tiivisteestä oli helposti tehtävissä.

Re: JX kannentiivisteen valinta

Lähetetty: 15.04.2017 09:40
Kirjoittaja anttipee
Mittaa se suurin männänylitys ja sen mukaan kannentiivisteen paksuus. Joillaki ollut tapana valita se 3 reikänen ihan vaan varalta. Lohko määrää mikä tiiviste sopii suoraan, jos vaikka vaihdettu lohko jossa valmiina öljypaluu hydraulikannen patille niin sillon käy aaz tiviste suoraan

1.6 D/TD Kannenvaihto ongelma

Lähetetty: 23.04.2017 10:02
Kirjoittaja umpikalsari
Moi,
Tais tulla tilailtua vääränlainen kansi tuohon 1.6 JX moottoriin.Niitäkin näköjään monenlaisia.Kysymys:Voinko laittaa tuon uuden kannen tuohon vanhaan lohkoon-mielestäni en .Ovat noilta ympyröidyiltä osin erilaisia.Prk, että alkaa olla hermo pinnassa tän JX:n kanssa mutta periksi ei anneta.Tämä' moottori tuota "Taunoa " :) vielä kuljettaa.Saa tarjota tuohon lohkoon sopivaa oikeanlaista toimivaa kantta.

Re: Kannenvaihto ongelma

Lähetetty: 23.04.2017 10:38
Kirjoittaja dmn
Hydraulisilla nostajilla oleva kansi, eli varmaan golfista, ei pakettiautosta (jx).

Re: Kannenvaihto ongelma

Lähetetty: 23.04.2017 20:52
Kirjoittaja umpikalsari
dmn kirjoitti:Hydraulisilla nostajilla oleva kansi, eli varmaan golfista, ei pakettiautosta (jx).
Kiitokset dmn.Selvisi, että on VW Caddysta.

Re: 1.6 D/TD Kannenvaihto ongelma

Lähetetty: 25.04.2017 21:57
Kirjoittaja beretta
moro.Tuollainen kansi olis tarjolla,ei halkeamia esikammioiden ympäristössä,vain yksi halkeama venttiilien välissä.Toimivana irroitettu,ehjä kansi 8-) Suuttimet sekä aluslevyt olis suositeltavaa vaihtaa,yksi suutin koottu vanhalla pohjalevyllä, entisen omistajan jäljiltä. :)

1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Lähetetty: 14.05.2017 17:28
Kirjoittaja jsarkka
Moi!

Ostettiin kuukausi takaperin vuoden 1989 Volkswagen T3 Caravelle retkeilyauto Kapo. Päästiin oikein sujuvasti ja ongelmitta ensimmäiset 600km joka on mielestäni aika hyvin. Tänään kuitenkin ajonaikana huomasin että kierrokset eivät palaudu normaalille tasolle tyhjäkäynnillä, vaan jää korkeiksi ja ainoa tapa laskea ne on liu'uttaa isommalla vaihteella ja tämän jälkeen kierrokset palautuvat normaaleiksi. Tämän lisäksi kone tuntuisi nykyään nykivän aika rajusti ajettaessa matalemmilla kierroksilla.

Ongelma tuntuu hämärältä koska mitään muita oireita menopelissä ei ole, käynnistyy nätisti ja kun kierrokset saa alemmaksi, käy tyhjäkäynnillä myös hyvin. Tämä siis siihen asti kun painaa kaasua tarpeeksi ja kierrokset eivät halua laskea normaalille tasolle vaan jää huutamaan.

Ja kyseessä siis 1.6 TD, olisiko kenelläkään mitään ajatusta mikä voisi olla vialla? Kaasuvaijeri palautuu nätisti paikalleen kun nostaa kaasupolkimen ylös.

// Joel

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Lähetetty: 14.05.2017 21:06
Kirjoittaja dmn
Syöttöruuvia ruuvattu liikaa, kierroksen verran takaisin niin poistuu oireet luultavasti..

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Lähetetty: 15.05.2017 08:55
Kirjoittaja beretta
Pistäppäs kulkineesta kuvaa tulemaan,täällä kapo myös :) itsellä kaasuvaijeri laitettu kulkemaan liian ylhäältä,johtunee välijäähyjuttujen vuoksi.Moottoritilan kansi painaa vaijeria ylävesiletkua vasten ja kaasu tahtoo palautua kannen ollessa paikoillaan hitaammin toisinaan :shock: Kannen pois ollessa palauttaa paremmin,itse aion vaihtaa uuden vaijerin ja muuttaa kulkupaikkaa alemmaksi kun siellä vaijerin sisukset ahdistaa varmasti :)

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Lähetetty: 15.05.2017 18:20
Kirjoittaja jsarkka
Pitää koittaa ruuvata syöttöruuvia, jännä jos se olisi itsestään kiristynyt kesken ajon ja aiheuttaisi käymisongelmia.

@Beretta: Tuolta Käyttäjien autot boardilta löytyy kuva ja lyhyt esittely Kaposta :) Kaasuvaijeri tuntuu liikkuvan ees ja taas oikein mainiosti, eli siinä ei taida tässä versiossa olla vikaa.

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Lähetetty: 15.05.2017 20:16
Kirjoittaja TT|
Tuo on ominaisuus JX koneen pumpussa, että syöttöä ei pysty juurikaan isontamaan ilman tuollaisia kierrosten jäämistä korkealle.

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Lähetetty: 16.05.2017 17:15
Kirjoittaja jsarkka
Joo ongelma katosi heti syöttöruuvia säätämällä.

Kiitos!

// Joel

1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

Lähetetty: 08.06.2017 13:13
Kirjoittaja Wiskibasso
Auton ollessa tyhjäkäynnillä, tuntuu että kone ei kävisi kaikilla pytyillä. Tärisyttää niin, että kolisee pakoputki ja cabiinissa lähtee hampaista paikat. Kun nostaa kierroksia, katoaa ongelma. Auto kiihtyy hyvin ja vääntö päällä liikkuu tasaisesti. Ei resonoi, käy hiljaa ja vakaasti.
Kiihdyttäessä matalilla kierroksilla, tuntuu ratissa ja alustassa pieni tärinä myös, mutta kierrosten noustessa katoaa ja meno on todella virkeää.

Vaihdettu juuri suutinputket, joten vuoto ainakin hävisi, mutta tyhjäkäynti ongelma jäi.
Ei syö öljyä, ei syö nesteitä. Uusi ilmanputsarikin ja uudet öljyt ja suodatin.

Mistä lähdetään vikaa etsimään?

Re: 1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

Lähetetty: 08.06.2017 16:38
Kirjoittaja Osku
Kokeile avata auton käydessä jokaista suutin putkea kerrallaan jos tyhjäkäynti heikkenee niin kyseisen pytyn kamat kunossa sitten kun syyllinen löytyy tarkisa suutin se on todenäköisin syylinen. Jos se on kunnossa tarkista ohivuoto ja puristukset samasta pytystä jos vuotaa ohi esim venoista voi olla että puristukset ei riitä hyvään käyntiin ennen kuin turbo alkaa tunkea tavaraa. Yksi homma minkä kannattaa myös tarkistaa on ruisku pumpun ajoitus.
Sitten on tietenkin se mahis että sulla on pakoputken kiinike kumit vain pettämässä kokeile onko vaimenin molemista päistä tukevasti kiinni.
Sitten auttaisi tietää tuliko ongelmat seisoessa remontin jälkeen vai ajossa?