1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tuo vivun asento mekaanisesti vaikuttaa stoppikohtaan missä maksimisyöttö lopetetaan (jos siis kaasu pohjassa). Kun koneessa on ahtopainetta niin syöttöä voi enemmän, näin ollen painekello liikuttaa tuota vipua. Vivun perusasetuksiin niin että liikkuu mahdollisimman pitkän matkan, eikä mitään "esijännitystä" kumpaankaan suuntaan. Kokeilla voi varovasti paineilmalla että kello toimii, tosin yleensä nämä vuotavat pikkuhiljaa (ja jopa tietyssä kohdassa vasta), joten huolellisuutta testaukseen.

Syöttöruuvista sitten perussyöttö niin että juuri ja juuri pölläyttää ryntäytyksessä.
< 15kWh/100km
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Viesti Kirjoittaja pasi »

Paineilmaa mulla on vähän huonosti saatavissa, mutta toimivuuttahan voi näköjään testata myös ilmanpaineella:
http://www.youtube.com/watch?v=UuyqNiZsThw
Kun teen tuon videon mukaisesti eli vedän säätötapin ulos, ja tukin sormella paineletkun kiinnityskohdan, niin tappihan ei pysy ulkona vaan palaa heti takaisin perusasentoonsa. Pitäisikö moottoria ryntäyttäyttäessä kellon reagoida kuten tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=E0WbUws8NHw
Mulla ei ryntäyttäessä kello reagoi mitenkään, mutta eipä liiku ahtopainemittarinkaan neula. Joten kumpaankohan nämä oireet enempi viittaavat - siihen että syötönsäädön kello on sökö vai siihen ettei turbo kehitä painetta? Kelloon näyttää saavan korjaussarjoja, mutta kannattaako sitä ryhtyä korjaamaan vai onko parempi ostaa uusi?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Viesti Kirjoittaja dmn »

Kello vaihtoon / korjaukseen.
< 15kWh/100km
Atees
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 05.12.2016 11:21

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Viesti Kirjoittaja Atees »

pasi kirjoitti:Paineilmaa mulla on vähän huonosti saatavissa, mutta toimivuuttahan voi näköjään testata myös ilmanpaineella:
http://www.youtube.com/watch?v=UuyqNiZsThw
Kun teen tuon videon mukaisesti eli vedän säätötapin ulos, ja tukin sormella paineletkun kiinnityskohdan, niin tappihan ei pysy ulkona vaan palaa heti takaisin perusasentoonsa. Pitäisikö moottoria ryntäyttäyttäessä kellon reagoida kuten tässä:
https://www.youtube.com/watch?v=E0WbUws8NHw
Mulla ei ryntäyttäessä kello reagoi mitenkään, mutta eipä liiku ahtopainemittarinkaan neula. Joten kumpaankohan nämä oireet enempi viittaavat - siihen että syötönsäädön kello on sökö vai siihen ettei turbo kehitä painetta? Kelloon näyttää saavan korjaussarjoja, mutta kannattaako sitä ryhtyä korjaamaan vai onko parempi ostaa uusi?
Mistä löysit kellon korjaussarjoja?
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Viesti Kirjoittaja pasi »

Atees kirjoitti: Mistä löysit kellon korjaussarjoja?
Saksan ebaystä hakusanalla JX LDA. En ole vielä sellaista tilannut kun jahkailen yhä yrittääkö korjata itse, vai tilatako suosiolla uusi.
Avatar
umpikalsari
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 04.09.2016 20:35
Paikkakunta: Kouvola

JX kannentiivisteen valinta

Viesti Kirjoittaja umpikalsari »

No niin, mitenkäs se kannentiiviste valitaankaan tuohon 1.6 turbodieseliin? Vanha kansi siis jouti roskalavalle eli otanko tiivisteen mallin vanhan kuppaantuneen mukaan vai määräytyykö se uuden kannen (käytetyn) mukaan.Tiivisteitä tarjolla tuohon niin pirusti.Niitä loviahan siinä siis kytätään vai? :?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: JX kannentiivisteen valinta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ota sama tiiviste kuin vanhassa, se määräytyy siitä kuinka paljon mäntä nousee lohkosta ylös.

Elring tai victor reinz ollu hyviä merkkejä itsellä, halvimpia ei kannata ostaa, ei kestänyt viritetyssä koneessa tankillistakaan.

Pro tip: jos oikein hyvän haluaa niin aaz:n metallitiiviste. Siitä joutuu yhden kanavan tukkimaan, ainakin elringin tiivisteestä oli helposti tehtävissä.
< 15kWh/100km
anttipee
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 01.05.2012 11:55
Paikkakunta: Ylikiiminki

Re: JX kannentiivisteen valinta

Viesti Kirjoittaja anttipee »

Mittaa se suurin männänylitys ja sen mukaan kannentiivisteen paksuus. Joillaki ollut tapana valita se 3 reikänen ihan vaan varalta. Lohko määrää mikä tiiviste sopii suoraan, jos vaikka vaihdettu lohko jossa valmiina öljypaluu hydraulikannen patille niin sillon käy aaz tiviste suoraan
Avatar
umpikalsari
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 04.09.2016 20:35
Paikkakunta: Kouvola

1.6 D/TD Kannenvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja umpikalsari »

Moi,
Tais tulla tilailtua vääränlainen kansi tuohon 1.6 JX moottoriin.Niitäkin näköjään monenlaisia.Kysymys:Voinko laittaa tuon uuden kannen tuohon vanhaan lohkoon-mielestäni en .Ovat noilta ympyröidyiltä osin erilaisia.Prk, että alkaa olla hermo pinnassa tän JX:n kanssa mutta periksi ei anneta.Tämä' moottori tuota "Taunoa " :) vielä kuljettaa.Saa tarjota tuohon lohkoon sopivaa oikeanlaista toimivaa kantta.
Liitteet
vanha kansi.jpg
vanha kansi.jpg (358.26 KiB) Katsottu 10123 kertaa
uusi kansi.jpg
uusi kansi.jpg (402.95 KiB) Katsottu 10123 kertaa
1.6 D lohko.jpg
1.6 D lohko.jpg (149.83 KiB) Katsottu 10123 kertaa
Viimeksi muokannut AT5nok, 24.04.2017 07:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Muokattu otsikkoa
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Kannenvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja dmn »

Hydraulisilla nostajilla oleva kansi, eli varmaan golfista, ei pakettiautosta (jx).
< 15kWh/100km
Avatar
umpikalsari
AktiVWisti
Viestit: 175
Liittynyt: 04.09.2016 20:35
Paikkakunta: Kouvola

Re: Kannenvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja umpikalsari »

dmn kirjoitti:Hydraulisilla nostajilla oleva kansi, eli varmaan golfista, ei pakettiautosta (jx).
Kiitokset dmn.Selvisi, että on VW Caddysta.
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.6 D/TD Kannenvaihto ongelma

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.Tuollainen kansi olis tarjolla,ei halkeamia esikammioiden ympäristössä,vain yksi halkeama venttiilien välissä.Toimivana irroitettu,ehjä kansi 8-) Suuttimet sekä aluslevyt olis suositeltavaa vaihtaa,yksi suutin koottu vanhalla pohjalevyllä, entisen omistajan jäljiltä. :)
Liitteet
IMG_20170425_211514.jpg
IMG_20170425_211514.jpg (496.56 KiB) Katsottu 10023 kertaa
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
jsarkka
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 14.05.2017 17:11

1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Viesti Kirjoittaja jsarkka »

Moi!

Ostettiin kuukausi takaperin vuoden 1989 Volkswagen T3 Caravelle retkeilyauto Kapo. Päästiin oikein sujuvasti ja ongelmitta ensimmäiset 600km joka on mielestäni aika hyvin. Tänään kuitenkin ajonaikana huomasin että kierrokset eivät palaudu normaalille tasolle tyhjäkäynnillä, vaan jää korkeiksi ja ainoa tapa laskea ne on liu'uttaa isommalla vaihteella ja tämän jälkeen kierrokset palautuvat normaaleiksi. Tämän lisäksi kone tuntuisi nykyään nykivän aika rajusti ajettaessa matalemmilla kierroksilla.

Ongelma tuntuu hämärältä koska mitään muita oireita menopelissä ei ole, käynnistyy nätisti ja kun kierrokset saa alemmaksi, käy tyhjäkäynnillä myös hyvin. Tämä siis siihen asti kun painaa kaasua tarpeeksi ja kierrokset eivät halua laskea normaalille tasolle vaan jää huutamaan.

Ja kyseessä siis 1.6 TD, olisiko kenelläkään mitään ajatusta mikä voisi olla vialla? Kaasuvaijeri palautuu nätisti paikalleen kun nostaa kaasupolkimen ylös.

// Joel
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Viesti Kirjoittaja dmn »

Syöttöruuvia ruuvattu liikaa, kierroksen verran takaisin niin poistuu oireet luultavasti..
< 15kWh/100km
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Viesti Kirjoittaja beretta »

Pistäppäs kulkineesta kuvaa tulemaan,täällä kapo myös :) itsellä kaasuvaijeri laitettu kulkemaan liian ylhäältä,johtunee välijäähyjuttujen vuoksi.Moottoritilan kansi painaa vaijeria ylävesiletkua vasten ja kaasu tahtoo palautua kannen ollessa paikoillaan hitaammin toisinaan :shock: Kannen pois ollessa palauttaa paremmin,itse aion vaihtaa uuden vaijerin ja muuttaa kulkupaikkaa alemmaksi kun siellä vaijerin sisukset ahdistaa varmasti :)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
jsarkka
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 14.05.2017 17:11

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Viesti Kirjoittaja jsarkka »

Pitää koittaa ruuvata syöttöruuvia, jännä jos se olisi itsestään kiristynyt kesken ajon ja aiheuttaisi käymisongelmia.

@Beretta: Tuolta Käyttäjien autot boardilta löytyy kuva ja lyhyt esittely Kaposta :) Kaasuvaijeri tuntuu liikkuvan ees ja taas oikein mainiosti, eli siinä ei taida tässä versiossa olla vikaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tuo on ominaisuus JX koneen pumpussa, että syöttöä ei pysty juurikaan isontamaan ilman tuollaisia kierrosten jäämistä korkealle.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jsarkka
Vasta alkaja
Viestit: 10
Liittynyt: 14.05.2017 17:11

Re: 1.6 TD tyhjäkäynti korkealla

Viesti Kirjoittaja jsarkka »

Joo ongelma katosi heti syöttöruuvia säätämällä.

Kiitos!

// Joel
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 69
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

Viesti Kirjoittaja Wiskibasso »

Auton ollessa tyhjäkäynnillä, tuntuu että kone ei kävisi kaikilla pytyillä. Tärisyttää niin, että kolisee pakoputki ja cabiinissa lähtee hampaista paikat. Kun nostaa kierroksia, katoaa ongelma. Auto kiihtyy hyvin ja vääntö päällä liikkuu tasaisesti. Ei resonoi, käy hiljaa ja vakaasti.
Kiihdyttäessä matalilla kierroksilla, tuntuu ratissa ja alustassa pieni tärinä myös, mutta kierrosten noustessa katoaa ja meno on todella virkeää.

Vaihdettu juuri suutinputket, joten vuoto ainakin hävisi, mutta tyhjäkäynti ongelma jäi.
Ei syö öljyä, ei syö nesteitä. Uusi ilmanputsarikin ja uudet öljyt ja suodatin.

Mistä lähdetään vikaa etsimään?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

Viesti Kirjoittaja Osku »

Kokeile avata auton käydessä jokaista suutin putkea kerrallaan jos tyhjäkäynti heikkenee niin kyseisen pytyn kamat kunossa sitten kun syyllinen löytyy tarkisa suutin se on todenäköisin syylinen. Jos se on kunnossa tarkista ohivuoto ja puristukset samasta pytystä jos vuotaa ohi esim venoista voi olla että puristukset ei riitä hyvään käyntiin ennen kuin turbo alkaa tunkea tavaraa. Yksi homma minkä kannattaa myös tarkistaa on ruisku pumpun ajoitus.
Sitten on tietenkin se mahis että sulla on pakoputken kiinike kumit vain pettämässä kokeile onko vaimenin molemista päistä tukevasti kiinni.
Sitten auttaisi tietää tuliko ongelmat seisoessa remontin jälkeen vai ajossa?
Viimeksi muokannut Osku, 08.06.2017 16:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Vastaa Viestiin