1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Turvallisempi ratkaisu olisi olla toinen turbo varalla, jos sattuu pakoputken pultit tai itse turbon pultteja katkeilemaan tai muuta mukavaa yllätystä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: T3 1,6 TD hehkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Näppäriä sormia ja helvetisti kärsivällisyyttä se vaatii, mutta on mahdollista.

Jos tuon tekee, kannattanee vaihtaa se virtakisko johtoihin, ja sitten laittaa hehkujen päihin ne johdot jo valmiiksi löysästi kiinni, ennen kuin laittaa hehkut paikalleen. Kaikista raastavin ja hankalin homma tuossa on nimittäin se pikkuruisten mutterien sovittaminen hehkuihin jos hehku on paikallaan.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: T3 1,6 TD hehkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Dieselkontor.de myy hehkutulpparäikkää 24€

Kuva

Saattaaisi helpottaa hommaa, tosin tuon kanssa ei välttämättä onnistu DJsigman ehdottama johdotus hehkujen sähköille, joka on muuten suositeltava vaihtoehto. Helpottaa hehkujen asentamista, mutta sillä tavalla pystyy myös mittaamaan yksittäisten hehkujen virrankulutuksella niiden kunnon.
make
AktiVWisti
Viestit: 117
Liittynyt: 26.02.2012 09:10
Paikkakunta: iisalmi

Re: T3 1,6 TD hehkujen vaihto

Viesti Kirjoittaja make »

Teleskooppi kynämagneetti on oiva apuväline hehkujen muttereiden laitossa
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Terve,

Omasta kokemuksesta suosittelen uutta vaihtoahdinta, koska näissä kkk k14 ahtimissa jotka ovat lojuneet tölkin alla suola, hiekka ja vesisateessa tuppaa olemaan itse runko-osa niin hapettunut ettei pysty korjaamaan. Jos taas runko ehjä niin korjaus ei maksa kauheasti. Eli liukulaakerit ja se päittäisvälystä rajoittavan levyn vaihto.
Varaosien saanti on rajoittunutta näihin vanhoihin ahtimiin, melett ja vastaavat ns. laatumerkit eivät enää myy näihin osia. Kiina osiin ei ole valtavasti luottoa....
https://www.dropbox.com/s/2tle1w03gl9ce ... 3.jpg?dl=0

ebayssa näytti olevan vaihtoahtimia tarjolla hintaan 245->
Vaativat yleensä vanhan hylsyn vaihdossa.

hakusanoiksi: 068145702JX 068145701QX

http://www.ebay.com/sch/i.html?_odkw=06 ... X&_sacat=0

Mulla on tuolla myyntipalstalla öljyputket myynnissä, kun otat ne vanhat irti ja toteat, että ne täytyy vaihtaa.

Jyri
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Kiitos suosituksesta. Katselin vähän noita vaihtoahtimia tuon Ebayn linkin kautta. Nämä ovat siis ilmeisesti vanhoista täysin kunnostettuja ahtimia. Miten luotettavia pelejä tuollaiset ovat?

Tietysti hinta houkuttelee kun ilmeisesti siis täysin uusi KKK ahdin maksaa Saksasta noin 600 euroa (vanhan palautuksen jälkeen, jolloin saa 100-200 euron pantin takaisin) ja tällaisen kunnostetun ahtimen saisi noin 250 eurolla (pantin palautuksen jälkeen).

Eli onko arvioita siitä kannattaako panostaa kokonaan uuteen vai olisiko tuollainen kunnostettu ahdin luotettava myös pidemmän päälle?

Jaakko
hcjyrkka
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 35
Liittynyt: 25.09.2015 21:38

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja hcjyrkka »

Terve,

Ei taida vaihtoahdin olla se heikoin lenkki, kun puhutaan vanhasta tölkistä ;)

Vaihtoahtimien kaikki kuluvat osat vaihdetaan, kanavat/pesät puhdistetaan ja akseli/siivet tasapainotetaan eli ne ovat käytännössä aivan uuden veroisia.

Olen juuri toista kunnostettua asentamassa omaani. Aiempi kunnostettu ehti olla minulla yli 100tkm ja toimii varmaan vieläkin jossakin päin maailmaa tai peräti Suomessa.

Laittaa säästyvät rahat vaikka makkaraan ja olueen niin jaksaa taas rassata autoa.

J
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. Joo, varmaan se näin on, että jos saa luotettavalta taholta sen kunnostetun ahtimen niin on ihan toimiva peli.

Kuulemma Puolasta tulleissa kunnostetuissa ahtimissa on ollut paljon ongelmia - näin kertoi erään Diesel-huollon edustaja. Ja ilmeisesti juuri sieltä monet heidän asiakkailleen asennetut kunnostetut ahtimet olivat peräisin.
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja AMa »

Tervehdys,

Itse painin saman ongelman kanssa. Eli 1,6TD koneen turbon vaihto. Mulla se on jo
irti ja käynyt jo tarkastuksessa. Itse runko oli kyllä kohtuullisen kuntoinen ,
Klappia oli akselissa. Tarkoitti kuulemma sisuskalujeen vaihdon ja koneistuksen.

Hintaluokka oli jotain viisisataa+ ne letkut jotka pitää vaihtaa.
VAihtoturbo oli sit n. 1000. nämä hinnat Oulusta.

Itse mietin vaihtoturboa ulkomailta, esim ranskassa tais olla niitä. Mutta jos
ne edellyttää, myös vanhan turbon lähettämistä, niin saattaa olla
että turvaudun paikallisen. Mutta kun sittenkään ei ole sata varma,
että oliko lopullinen syy siellä.

Ja edelleen otan vinkkejä vastaan. Mut noi letkut voisin kyl ostaa.

T:
AMa
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Hotcarssilla taisi olla reilun 600€ uusi K14, rohkeasti vaan selailemaan esim ebayn tarjontaa.

Kunnostetuista voi joutua maksamaan jonkun runkopantin, jonka saa takaisin palauttamalla vanhan romun.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja jarke »

Erään toisen huollon sivuilla lukee suurella ettei vnt antimia saa korjata, se on todella riski hommaa... Itse sellaisen pakin alle laitetun ostin ja innoissani vielä itsekin purin, vaikka kunnosteetuna ostin. Kummasti on toiminut jo yli 20000 km. Kai se on niin että samalla lailla jotkut kaikki hommat vaatii omat ammattilaisena ja kilpailijat niitä sitten mollaa.. Ebaysta kun katselet liikkeiden arvosteluita jotka noita myy niin eiköhän ne anna jo jotain kuvaa..
OPT316
AktiVWisti
Viestit: 91
Liittynyt: 18.08.2012 09:14

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja OPT316 »

Yksi vaihtoehto;
https://www.brickwerks.co.uk/turbo-t3-1 ... ifold.html

Ja sais hyödynnettyä punnan alamäen :twisted:
Avatar
Hanttapuli
AHUttaja
Viestit: 2612
Liittynyt: 25.04.2013 20:51
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja Hanttapuli »

OPT316 kirjoitti:Yksi vaihtoehto;
https://www.brickwerks.co.uk/turbo-t3-1 ... ifold.html

Ja sais hyödynnettyä punnan alamäen :twisted:
Oisko nyt oiva aika Oulun seudun kimppatilaukselle :) Jotain pientä sekalaista nippeliä olisi taas ostoslistalla.
T5 vm. 2009. 1.9 TDI. Pitkä paku.
T3 vm. 1986. mTDI. Armylanssi.
FVWA:n jäsen.
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

No niin, tuli vaihdettua sitten täysin uusi ahdin turboon. Muuten homma sujui korjaamolla hyvin, mutta muutosliitintä metsästettiin viikko ja lopulta joku koneistaja teki sen kun sopivaa ei löytynyt mistään. Tämä söi lomareissua viikolla. Eikä tietty ollut kovin halpakaan toimenpide.

Positiivisesti ajateltuna moottori pelaa nyt todella hyvin - 3400 km ajettiin puolessatoista viikossa ilmaan mitään ongelmia. Suorituskyky on paljon pirteämpi, fiilis varmaan sama kuin olisi ollut verisuonet tukossa ja käynyt ohitusleikkauksessa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Mitä muutosliitintä metsästitte?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Liitin M16 ja M18 ulkokierteillä. Soittelin itsekin erinäisiä paikkoja läpi, olisi löytynyt liitintä, joissa toinen puoli ulko- ja toinen sisäkierteillä, mutta sellaista, joissa molemmat ulkokierteillä ei löytynyt mistään. Itsehän en tästä hirveän hyvin ole perillä, korjaamon mukaan uutta ahdinta ei saanut nippuun ilman tuota liitintä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja TT| »

Olivatko siis rikkoneet öljypohjaan tulevan sovittimen? Olisi niitä täältä varmaan löytynyt foorumin kautta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Asiat voi tehdä monella tavalla, usein helpoin on etsiä osalle varaosanro ja syöttää sen googleen. Varaosanrot löytyy ETKA-kopiosta, joita on netissä useita.

Kuva
12 N 90228501 connection piece LL 12 /

Tuossa yksi vastaan tullut (N90228501)
https://www.mecatechnic.com/en-GB/1-tur ... 180109.htm

Kuva

7,72 €

Sama osa löytyy myös tehostetusta ohjauksesta
Kuva
5 N 90228501 connection piece
Avatar
JJ_S
AktiVWisti
Viestit: 163
Liittynyt: 20.02.2015 22:36

Re: 1.6 TD vuotava turbo + uusi ahdin

Viesti Kirjoittaja JJ_S »

Ok. Sanoivat vaan, että tuollainen puuttuu välistä.

Olis pitänyt joo kysellä täältäkin - olis saattanut nopeuttaa hommia. Laitoin tuon ETKA:n muistiin niin voi katsoa jos tulee vastaavaa tarvetta joskus.
pasi
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 47
Liittynyt: 17.06.2015 20:27

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

Viesti Kirjoittaja pasi »

Nostetaanpa ikivanha ketju pinnalle kun aihe on kuitenkin sama: Eli miten tarkistan että tuo LDA (LadeDrucksAn... - öö, mikä lienee...) ylipäätänsä toimii? Ja jos se ei toimi niin löytyykö jostain korjausohjeita? Ketjussahan jo muinoin kyseltiin säätämisohjeita, joten onko säätöön muuta neuvoa kuin että käännä ruuvia kunnes kulku tuntuu olevan kohdallaan, ja muista tarkistaa taustapeilistä että taakse jäävä savupilvi peittää korkeintaan puolet horistontista? :mrgreen:
Vastaa Viestiin