1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Tomppa
Vasta alkaja
Viestit: 9
Liittynyt: 05.06.2013 17:21

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja Tomppa »

Hehkun rele on vaihdettu kanssa, ensin oli sellanen joka reagoi moottorin lämpöön ja hehkutti kylmänä pitempään. Ajattelin sit että se on rikki ja ostin motonetistä uuden releen mikä hehkuttaa aina kauan. Eli sekin pitäisi varmaan vaihtaa siihen alkuperäiseen jossa hehkutuksen pituus vaihteli? Täytyypä alkaa laittamaan polttoainejärjestelmä kuntoon ensimmäiseksi!
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja TT| »

Nyt kun on lunta, niin voi heittää lunta hehkujen päälle ja katsoa että lämpeneekö ne oikeasti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja beretta »

moro.hyppyjohdolla +virta hehkun päähän suoraan niin ei jää epäselväksi toimiiko hehkut.jos toimii niin lähtee heti käyntiin.ota kaveriksi joku starttaamaan niin ei kipinöi turhia :) tuo paluuletkussa oleva motikka on takaiskuventtiili,ota se pois on varmasti parasta ennen päiväys mennyt jo 10v sitten vanhaksi, samalla kun letkut laitat siihen valkeaan liittimeen.
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
vegr
Vasta alkaja
Viestit: 25
Liittynyt: 06.03.2014 01:35

JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja vegr »

Tausta: kansi halkesi oman huolimattomuuden ansiosta. Kannenvaihdon yhteydessä vaihdettiin männänrenkaat, laakerit, hihnat ym. Tässä vaiheessa huomattiin turbon olevan finaalissa. Ruostunut "halki" niin, että pesät heiluivat ja päästi nokea ympärilleen. Uuden turbon hommasin T3Syncrolta. Nyt kone on kasassa ja caravelle odottaa taas kovaa ajoa.

Ongelmana kuitenkin on nyt se, että konetta vaivaa tehottomuus.
Alavääntö on ihan Ok, mutta kiihdyttäessä voimaa ei tule. Huippunopeus oli ~80km/h (talla pohjassa)
Jos rauhallisesti kiihdytti nopeuteen 60, sitä sai ylläpitää kaasu jälleen pohjassa.
Ongelman diagnosointi jäi kieltämättä nyt vähälle, sillä tämä harrastus vie rahaa, ja rahaa saa töistä, joihin piti lähteä.
Paikallinen huoltomies sanoi kokeilleensa ajoituksen säätöä, mutta pykälän muutettua kone ei edes startannut.
Lyhyellä koeajolla en taustapeilistä huomannut pakokaasussa poikkeavuutta.
Kone käy tasaisesti tyhjäkäyntiä ja vastaa kaasuun.
Niin, ja ensimmäisellä starttauksella syöttöpumpun päältä, en nyt muista minkä ruuvin kohdalta, oli vuotanut naftaa. Enää ei näyttänyt kostuvan.
Voiko uusi kansi, männänrenkaat ja ehjä(?) turbo aiheuttaa niin erilaisen kokonaisuuden, että syöttöpumppua pitäisi säätää.
Vai onko jotain kenties rikki? Auto toimi täysin ennen kansihaaveria.
Oma tietämys näissä asioissa on melko heikko... Vielä.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja TT| »

Syöttöä voisi vähän lisätä, sen verran että tyhjäkäynniltä kaasuttaessa vähän tupsauttaa savua. Tietysti jos saisi edes väliaikaisen ahtopainemittarin laitettua, että näkisi millaisia ahtoja koneelle asti tulee. Hukkaportti tai imusarjan varoventtiili varmaan seuraavat tutkittavat.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 787
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Niin ja onhan se imusarjalta siihen rikastinpurkille(LDA:lle) tuleva letku paikallaan. Voihan sitä kokeilla paikallaan että liikkuuko se LDA:n vipu kun kaasua antaa
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
howwe90
AktiVWisti
Viestit: 124
Liittynyt: 01.01.2014 21:56
Paikkakunta: Hamina

Re: JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja howwe90 »

Tulisi mieleen pumpun ajoitus, onko millä moottorilla?
Omassa huomasin että kun ahdonalaisen syötön noston letku oli irti niin aika nuhainen oli.

Mahdollisesti myös hukkaportti jumissa jolloin kaikki ahdot harakoille. korjatkaa ihmeessä jos olen aivan hakoteillä :D

Tai joku kasaus lipsahdus että päästelee ahdot pois ennen imusarjaan pääsyä ?
Vw transporter T3 1.6 td -91 2wd, nykyisin 1.9td "Perry"
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja TT| »

kyllä se aika iso ero kulussa on, jos LDA ei toimi ollenkaan. Se tanko siitä kellolta pumpun vivulle kannattaa tarkistaa, on semmosella pallonivelellä kiinni ja voi olla irti.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 787
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Ja voithan kokeilla että irrotat tuon tangon ja käännät sen vivun "päälle" ja käyt kokeilemassa vaikuttaako kulkuun.
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Oma kokemukseni K14 hukkaportin jumituksesta on, että jumittuu niin ettei aukea, eli varoventtiili päästää ahtopaineet pihalle ja sen kyllä kuulee.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 787
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja selvesa »

samaa teki itsellä aikanaan coachissa kun hukkaportti jumissa että ensin veti ja sitten kuului semmoinen tiemerkintäkoneen suhaus ja veto pois eli laski paineet siitä varoventtiilistä
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
vegr
Vasta alkaja
Viestit: 25
Liittynyt: 06.03.2014 01:35

Re: JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja vegr »

LDA liikku komeesti, kun kaasutteli.
Seuraavaks lisään syöttöä hieman ja käyn kokeilemassa.
Kävin myös äsken ajelulla, ja ajoin hieman "rohkeammin". Nyt sain mittariin jo sata rikki, ja meno vaikutti lupaavammalta.
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 787
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: JX:n tehokato

Viesti Kirjoittaja selvesa »

vegr kirjoitti:LDA liikku komeesti, kun kaasutteli.
Seuraavaks lisään syöttöä hieman ja käyn kokeilemassa.
Kävin myös äsken ajelulla, ja ajoin hieman "rohkeammin". Nyt sain mittariin jo sata rikki, ja meno vaikutti lupaavammalta.
Kaasuvaijeri jumissa / löysää eli ei antaisi polkimesta täyskaasua .. ?? :D

tai liian kevyt jalka :lol: ... hyvä että alkaa "vauhtia" löytyä :)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Sante
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 31
Liittynyt: 24.07.2013 12:45

JX Puhalsi öljyt pihalle.

Viesti Kirjoittaja Sante »

Moro

Ajelin tuossa perjantaina motaria kotia päin ja rupesi öljyvalo vilkahtelemaan, vähän aikaa ajelin ja kattelin kun aina vilkahti noin puolen sekunnin ajan. Pysäytin sitten bussipysäkille ja kävin kattomassa takapäätä ja koko takaluukku oli aivan öljyssä :evil: . Siitä sitten hinattiin kotipihaan ja tänään hiukan sitä tutkinut, paikansin öljyvuodon apuakselin stefaan. Kun auton antaa käydä reipasta tyhjäkäyntiä noin 5min ajan alkaa stefasta vuotamaan pienenä norona öljyä.

Tähän liittyen piti kysyä hiukan neuvoa, että voiko öljyvuodon olla aiheuttanut oikeasti jokin, vai onko stefa vain antautunut vanhuutta? :? Öljyt 10W-40 ja suodatin ovat noin 3000km ajetut, eli ei pitäisi tästä johtua.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: JX Puhalsi öljyt pihalle.

Viesti Kirjoittaja jarke »

itsellä aikoinaan jx:stä pullahti ajossa se sivuakselin stefa pois paikoiltaan. vaihtelin uuden ja muistaakseni vähän uutta liimailin kiinni kun ei selvinnyt miksi oli pois paikoiltaan pullahtanut. Tällä hetkellä se taitaakin olla suunnilleen ainoa ehjä osa ko. koneessa :roll: , eli ei sen jälkeen uudelleen irronnut.
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: JX Puhalsi öljyt pihalle.

Viesti Kirjoittaja mandula »

Täälläkin 250 tkm ajettu JX pullautti muutama vuosi sitten kyseisen stefan kautta öljyt pihalle, motarilla ihmettelin kun tuli äkäsen näköstä porukkaa ohi ja kaikki ruiski pissapoikaa tuulilasille. Sitten rävähtikin öljysummeri päälle :D
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: JX Puhalsi öljyt pihalle.

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kannattaa tarkistaa myös öljypumppu, kun vaihtaa tuon apuakselin tiivisteen, ja o-renkaan. Ettei pullautus ole johtunut liian suuresta öljynpaineesta.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: JX Puhalsi öljyt pihalle.

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Tai huohotin tukossa niin nostaa kammiopaineen sen verran kovaksi että tiivari lentää pellolle..
Sakke
AktiVWisti
Viestit: 74
Liittynyt: 16.09.2013 21:47
Paikkakunta: Oulu

Re: JX Puhalsi öljyt pihalle.

Viesti Kirjoittaja Sakke »

Itellä jäätynyt huohotin tälle talvea 2 kertaa, molemmilla kertaa öljyä pihalle pari litraa. Eipähän ruostu.
Avatar
kalappa
Vasta alkaja
Viestit: 12
Liittynyt: 29.01.2013 07:22
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: JX Puhalsi öljyt pihalle.

Viesti Kirjoittaja kalappa »

Tähän väliin kysymys huohottimesta ja sen jäätymisestä.

1Y koneessa huohotin letku menee sekä imusarjaan että lohkon kylkeen (öljyn suodattimen jalan viereen ). JX:ssä huohotin letku menee pelkästään imusarjaan. Olen vaihtamassa JX:n ==> 1Y ( AAZ ) koneeksi.

Onko 1Y-koneen huohotin jossa letku menee sekä imusarjaan että lohkoon parempi pakkasella, kuin JX:n huohotin ?
"Tekniikka ratkaisee, ei voima. Syncro"
Vastaa Viestiin