1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Lavek » 05.03.2012 20:29

Te jotka roplanneet noita tölkkejä enemmän niin miten tuo tölkin pumpun ahdonalainen rikastin toimii? Tiedän toki mistä säädetään ja työntötankoa pystyy lyhentämään/pidentämään jne.
Mutta mikä tuossa fiksuin säätö ja mihin minkäkin ruuvaaminen vaikuttaa? Jos esim. säätöruuvin ruuvailee aivan auki niin että työntötangossa eniten liikkumavaraa niin saako silloin enemmän polttoainetta paineenalaisena ja lähteekö mukaan alemmilta paineilta vai miten? Vai just toistepäin?

Joka paikan kolunnu läpin, mutta ei tunnu löytyvän tuohon vastausta missä olisi selvitetty mikä vaikuttaa mihinki.
Viimeksi muokannut AT5nok päivämäärä 21.10.2017 16:23, muokattu yhteensä 3 kertaa
Syy: Yhdistetty useita JX aiheisia aloituksia yhteen ketjuun
Lavek
Vasta alkaja
 
Viestit: 14
Liittynyt: 05.03.2012 20:21

Re: Syöttöpumppu ja LDA

ViestiKirjoittaja HondaCb » 05.03.2012 20:52

HondaCb
Vasta alkaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 26.02.2012 22:07

Re: Syöttöpumppu ja LDA

ViestiKirjoittaja Lavek » 05.03.2012 21:16

Joo, tuttu sivu mutta painottuu enemmän tuohon golffin pumppuun. Vepikun sivullahan juuri mainitaan mistä säädetään eli tuo ruuvi ja työntötanko mutta ei sen tarkemmin että miten se tuossa tölkin pumpussa heijastuu.
Lavek
Vasta alkaja
 
Viestit: 14
Liittynyt: 05.03.2012 20:21

Re: Syöttöpumppu ja LDA

ViestiKirjoittaja TT| » 05.03.2012 22:58

Löytyykös tuo sama kara myös portterin pumpusta?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6159
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Syöttöpumppu ja LDA

ViestiKirjoittaja HondaCb » 05.03.2012 23:24

hmm. Kyllä mun portterissa on just samat palikat kun nuissa kuvissa... Noilla ohjeilla olen omaani säätänyt. Sama pumppu ja solmu se on. Eikai sulla vain ole vaihdettu 1.9 eko td motti?
HondaCb
Vasta alkaja
 
Viestit: 10
Liittynyt: 26.02.2012 22:07

Re: Syöttöpumppu ja LDA

ViestiKirjoittaja hege » 05.03.2012 23:51

Mun mielestä alkuperäinen kysymys oli selkeä, eli miten ahtojenalaista rikastusta muokataan JX koneen pumpussa että saadaan mahdollisimman hyvä ja tehokas lopputulos.

Mun osaaminen ei riitä auttamaan sua, eikä ton vakiopumpun muokkaaminen ole kovin yleistä. Sille on varmaan joku syy miksi yleensä vaihdetaan se "sienimallin" pumppu, en vaan sitä tiedä.

Pumppuna sulla on siis tän näköinen:
Kuva

Mulla on oettingerin virityssarjan pumppu, ja siinä oli ns. tappisäädöt ja jotain osia lisäilty tohon ahdonalaiseen syöttöön. Pumppu on mökillä niin en pääse siihen käsiksi enkä tarkkaan muista mitä sille oli tehty. 3mm spacerlevy oli ton painekellon ja kiinnikkeen välissä. Onko jollain muulla sama pumppu? tai ohjeita säätöön?
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1175
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: Syöttöpumppu ja LDA

ViestiKirjoittaja AT5nok » 06.03.2012 07:40

Oettingerin välijäähdyttimen mukana tuli aikanaan ohjeet syöttöpumpun , ahtopaineineiden ja varoventtiilin säätämisestä. Kaveri sellaista minulle joskus kopiota lupailikin, en vaan enää muista sainko sitä koskaan. Pitäisi varoiksi pyytää uudestaan, niin saisi ohjeen arkistoitua.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7194
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Syöttöpumppu ja LDA

ViestiKirjoittaja hege » 06.03.2012 10:32

Noi ohjeet kiinnostaa myös minua.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1175
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Re: JX Syöttöpumpun säätö ja LDA

ViestiKirjoittaja hege » 09.03.2012 12:30

Veikkaisin että JX pumpun ahdonalaisen rikastuksen muokkaus on työläämpää ja tarkempaa hommaa kuin noissa "sienimallisissa".

Toiminta on varmaan sama, eli ahdonalainen rikastus rajoittaa pumpun sisäistä liikettä silloin kun ahtoja ei ole. JX pumpussa on joku tappi tai vivusto joka pyörii, kun RA (ja AAZ) pumpuissa on tappi joka liikkuu edestakas. Olen ymmärtänyt että vivustoa pitää hitsata, duunata ja viilata että siihen saa lisää liikettä.

Voi olla että ahdonalaisen rikastuksen sisäinen liike ei riitä JX pumpussa kun halutaan tehdä jotain rajumpaa. Mä en näistä tiie ja toivottavasti joku viisaampi valottaa tätä.
Tölkkifoorumi on kiva paikka.
Avatar
hege
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 1175
Liittynyt: 17.02.2012 00:01
Paikkakunta: Helsinki

Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja mkm » 03.08.2012 19:36

Eli vaihdoin tölkkiin rikkinäisen startin tilalle uuden (ostin siis starttivammaisena), hinaamalla lähtee aina käyntiin reilun auton mitan matkalla, uudella startilla pyörittämällä ei kirveelläkään.
Hehkutuksen kun kääntää päälle niin hehkuille tulee n. 10,5v jännitettä, sulakke on ehyt.
Hehkujen ottamaa virtaa en pysty mittaamaan, rele naksahtaa päälle ja pois.

Kun jakopään päästä ihmettelee pumpun ja jakopään kotelon merkkiä on pumppu oikealle ehkä 5mm merkistä, kokeilin kääntää merkit kohdilleen mutta ei eroa käynnistyvyydessä. Vai käänsinkö juuri väärään suuntaan, eli lohkoa/kantta kohden.
Hinaamalla kyllä lähtee taas hyvinkin.

Startatessa kyllä saanee ainetta koska vaaleahkoa pakokaasua tulee putkesta.
Kokeiltu myös syöttää suoraan hehkuille akkukaapeleilla akusta virtaa, ei ollut vaikutusta ainakaan ennen pumpun kääntöä. Akku alko olemaan jo niin finaalissa ettei päässyt vielä kokeilemaan lisää.

Niinjoo ja kylmäkäynnistin vipstaakeli ainakin vetää vipua pumpun kyljessä, ei vaikutusta käyntiin lähtöön tosin. Edellisessä jetassa oli pakko käyttää aina, muuten sai sahata ja pitkään.

Ei ole helppoa elämä tölkkien kanssa, viimeksi moisen olen omistanut kuutisen vuotta sitten, siitä leipoi yläkerta totaalisen jumiin 2000km ajon jälkeen ja motivaatio loppui seinään silloin. Mutta tuo Syncro olisi kyllä enemmän kuin hyvä saada käynnistymään, tämän kohdalla kun ei ole tarkoitus luovuttaa.
Tölkitön nyt, MB Sprinter KA käytössä
mkm
AktiVWisti
 
Viestit: 120
Liittynyt: 03.08.2012 19:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja AT5nok » 03.08.2012 21:27

Onhan sinulla uudempi alennusvaihteistolla oleva startti? Tosin en tiedä, miksi ei lähtisi vanhemmallakin käyntiin, jos vaan sopii paikalle.
Moottorin maadoitus ja startille tulevan paksun paapelin liitokset?
Maajohdon voi kokella laittamalla käynnistyskaapelin akun miinuksesta koneen kylkeen.
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7194
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja mkm » 03.08.2012 21:44

T3Syncro kirjoitti:Onhan sinulla uudempi alennusvaihteistolla oleva startti? Tosin en tiedä, miksi ei lähtisi vanhemmallakin käyntiin, jos vaan sopii paikalle.
Moottorin maadoitus ja startille tulevan paksun paapelin liitokset?
Maajohdon voi kokella laittamalla käynnistyskaapelin akun miinuksesta koneen kylkeen.


Suora startti siellä oli paikallaan entuudestaankin ja niin on uusikin, eli ei alennusvaihteistoa. Pyörittää konetta ok mutta ei edes lupaa.
Kokeltu käynnistyskaapelilla antaa lisämaita, ei apua. Ja sitä ennen tuli vielä uusittua + -puolen liitoksia akun päästä kun oli haperoa kaapelia.
Ja tuli kyllä kokeiltua antaa apumaita sekä vielä akulta suoraan virtaa hehkuillekkin.

Vika lienee kuitenkin pumpun ajotuksessa (ja ehkä hehkuissa), taisi olla myöhäisellä ja myöhästin sitten vielä lisää kokeillessa säätöjä, mutta aikastetaan huomenna kunhan on tumput täynnä virtaa taas.
Tölkitön nyt, MB Sprinter KA käytössä
mkm
AktiVWisti
 
Viestit: 120
Liittynyt: 03.08.2012 19:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja dmn » 03.08.2012 21:46

Ja jos yllä olevat ei auta niin ei auta kuin tarkistaa pumpun ajoitus heittokellolla 0,85mm tietämiin.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2416
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 03.08.2012 22:28

Mittaappa tuleeko startilla käynnistäessä sammutussolenoidille jännitettä, voisi olla virtalukossa vikaa; starttaa mutta ei anna solenoidille sähköä, hinatessa ja virrat päällä sitten kuitenkin antaisi. Toinen tarkistamistapa on kun löysäät ruiskuputkea suuttimelta ja katsot suihkiiko sieltä startatessa. Sitten ei ainakaan tarvitse arvailla, että saako polttoainetta startatessa. Hehkujen virtamittaus selvittää niiden kunnon hetkessä; ehjä hehku ottaa n. 15 amp. Vastusmittaus on hehkujen kohdalla aika epävarma, vastusta voi olla vaikka hehku olisi pimeenä. Hehkun voi myös kaivaa ylös ja pistää akkukaapeleilla suoraan akkuun, näkee nopeesti onko ehjä. Mutta jos ne ylös ottaa, kannattaa ne samalla vaihtaa uusiin enivwei.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja mkm » 04.08.2012 12:20

PItää kääntää nyt aluksi pumppu aikaisemmalle tuolta 'vielä enemmän' myöhäisen osastolta ja kokeilla, niin ja hyppyyttää virtaa sammutinsolenoidille, virrat päällä -asennossa siellä ainakin lymyilee samat volttimäärät kun akullakin, startatessa vähä paha kahtella kun ei oo neljän metrin mittarikaapeleita :)

edit: Ei apua, starttaa starttaa vaan ei lähde. Annoin suoraan akusta virtaa niin sammutinsolenoidille kuin hehkuillekkin, liekkö hehkut pimiänä kun ainakaan kipinöinnistä päätellen ei suuria virtoja kulkenu :D No, uusia hehkuja tähän hätään ei mistään saa, enkä vanhoja kyllä käytä huvikseen irti, sama vaihtaa sitten uudet suoraan.
Tölkitön nyt, MB Sprinter KA käytössä
mkm
AktiVWisti
 
Viestit: 120
Liittynyt: 03.08.2012 19:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 04.08.2012 13:17

Ota yksi niistä "helpoista" hehkuista irti ja koita suoraan akkukaapeleilla hehkuttaako, saat vähän vinkkiä voisiko olla hehkuvikaa. Äkkipäätään kuulostaa hehkuongelmalta varsinkin jos kone pyörii nätisti sitten kun on käynnistynyt.
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja mkm » 04.08.2012 17:54

vwharrastaja kirjoitti:Ota yksi niistä "helpoista" hehkuista irti ja koita suoraan akkukaapeleilla hehkuttaako, saat vähän vinkkiä voisiko olla hehkuvikaa. Äkkipäätään kuulostaa hehkuongelmalta varsinkin jos kone pyörii nätisti sitten kun on käynnistynyt.


Sievästi käy kunhan on vähän vetänyt vauhtia toisella katiskalla. Ja ihan normaalisti ajeltukin pakolliset mitä on pitänyt, vaatinut vaan sen toisen auton käynnistyshommiin kun ei kampeakaan ole :D
Pitää maanantaina hakia uudet hehkut, eihän nuo kalliita ole.
Tölkitön nyt, MB Sprinter KA käytössä
mkm
AktiVWisti
 
Viestit: 120
Liittynyt: 03.08.2012 19:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja vwharrastaja » 04.08.2012 19:34

Lähteekö lämpöisenä startilla käyntiin?
vwharrastaja
Getriebe Gott
 
Viestit: 217
Liittynyt: 22.02.2012 19:25

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja mkm » 04.08.2012 19:43

vwharrastaja kirjoitti:Lähteekö lämpöisenä startilla käyntiin?


Eip oo tullu kokeiltua kun sain uuden startin vasta eilen illalla paikalleen, ja nyt ei ole tontilla toista autoa millä nykästä käymään.
Tölkitön nyt, MB Sprinter KA käytössä
mkm
AktiVWisti
 
Viestit: 120
Liittynyt: 03.08.2012 19:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Tölkki 1.6TD ei käynnisty, paitsi hinaamalla

ViestiKirjoittaja rextherunt » 06.08.2012 14:18

mkm kirjoitti:Mutta tuo Syncro olisi kyllä enemmän kuin hyvä saada käynnistymään, tämän kohdalla kun ei ole tarkoitus luovuttaa.


Muistanko väärin, että syncro ei kannata hinaamalla pienellä vaihteella vetää käyntiin? Korjaako Lempäälä?
Mitään en ymmärrä vieläkään, mutta hauskaa on.
Avatar
rextherunt
100:s Juhlajäsen
 
Viestit: 87
Liittynyt: 19.03.2012 09:40

Seuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa