1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

Re: 1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

ViestiKirjoittaja dmn » 13.06.2017 09:48

Vasara ja talttapäinen ruuvari on ihan hyvä yhdistelmä.

Jos tuo sinetillinen osuus on ihan pohjassa, niin tuskin on ketään sieltä ruuvailemassa, joten kokeile ensihätään tyhjäkäyntiruuvia säätää.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2288
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 13.06.2017 15:11

sellainen aivopieruajatus tuli, että entä jos hehkut huonossa hapessa?
Voisiko selittää heikkoa tyhjäkäyntiä, takkuilevaa kylmäkäynnistystä ja varsinkin käynnistäessä kylmiltään, puskee hetken sinistä, kunnes "lämpiää"?
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 54
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

ViestiKirjoittaja Osku » 13.06.2017 15:31

Toimiiko tyhjäkäynti lämpimänä? Jos kyllä niin hehku voisi olla syyllinen.
Ja vuotava suutinkin voi savuttaa kun on yönaikana vetäny putken tyhjäks.
Myös ajoitus voi savuttaa.
Tosin yleensä sininen savu on öljyä ja dieseli palamattomana on joko valkoista tai nokista mustaa.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 933
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 13.06.2017 16:39

Kylmänä pölläyttää sinistä, mutta loppuu kun lämpenee, eli jotain 20sekkaa.
Ja tosiaan jos tyhjäkäynnillä käy, pukkaa sitä sinistä, mutta jos heti antaa kierroksia, loppuu kuin seinään.
Kylmänä myös tuntuisi siltä, että käy vajavaisena ja tasottuu kun antaa kierroksia.

Ajaessa pukkaa ujoa tummaa, kun painaa kaasua, mutta ei näy kuin putken päähän asti ja hälvenee tasakaasulla.
Lämpimänä käynti tasoittuu, mutta kuumana saattaa resonoida taas tyhjäkäynnillä, kun esim valoihin pysähtyy.

Veto on jx koneeksi todella jouhevaa ja tuntuu että liikkuu paremmin kuin kaverin 2,1 wbx.
Ajossa ei valita, käy tasaisesti ja kehrää nätisti.

Täytyy ajaa lämpimäksi ja tuota tyhjäkäyntiä säätää, kunhan löytää sopivan työkalun sinne ahtauteen.
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 54
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

ViestiKirjoittaja Wiskibasso » 14.06.2017 01:57

Sellaisen huomasin, että kun auto on tyhjäkäynnillä, eikä sähkölaitteita ole päällä, käy auto lähes normaalisti. Heti kun lykkää valot päälle, puhaltimen tmv sähköä, alkaa resonointi.
Wiskibasso
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 54
Liittynyt: 16.02.2017 18:42
Paikkakunta: Oulu

Re: 1,6TD JX tyhjäkäynti liian matala/resonointi

ViestiKirjoittaja Osku » 14.06.2017 08:50

Oletko jo nostanut sitä tyhjäkäyntiä?
Larurihan pudottaa kiekkoja kun kuorma jarruttaa moottoria ja muutahan sähköähän tuo jx ei käynnissä tarvitse kuin käynistyssolenoidin.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 933
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Seisoneen 1.6 td'n käynnistys

ViestiKirjoittaja ChopperOlli » 04.07.2017 15:38

Moi,

hankin pari vuotta seisseen 1.6td Coachin, ajettu 250t. Laite ei lähde käyntiin. Pyörii kyllä mutta ei oikein meinaa käynistyä. Diesel näytti virtaavan letkuissa, sekin vanhaa tosin.
Hehkusiltaan tuli 8 volttia? Vedin siihen 12v suoraan akultakin mutta ei tuntunut auttavan. Ei oikein meinaa edes luvata, ehkä jotain ihan pientä, mut ei lähelläkään käyntiä.

Mistähän kannattaisi alkaa etsimään vikaa?

-Olli
ChopperOlli
Vasta alkaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 02.07.2017 22:44

Re: Seisoneen 1.6 td'n käynnistys

ViestiKirjoittaja dmn » 04.07.2017 22:42

Jos ei ole historiatietoa autosta sen enempää, niin voi olla että esim. jako hypännyt tai kannentiiviste paskana sylinterin välistä, eikä lähde käyntiin. Start pilotilla voi kokeilla vähän huijata startissa, mutta pitemmän päälle siitä ei ole ratkaisuksi.

Tosin on nähty sellainenkin tapaus että kauan seisonut dieseli oli jotenkin mennyt pilalle ja pumpun avatatessa se oli ihan ruosteen omaisessa töhnässä -. muistaakseni tässä tapauksessa ei paluuletkusta virrannut oikein mitään.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2288
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: Seisoneen 1.6 td'n käynnistys

ViestiKirjoittaja ChopperOlli » 04.07.2017 23:20

Moi, tää on jäänyt seisomaan kun omistajalta evättiin kortti. Eli ihan ajoltaan jäänyt. Katsotaan jos huomenna pääsisi ihmettelemään tuota käynnistystä. Sain tänään auton kotiin.

-Olli
ChopperOlli
Vasta alkaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 02.07.2017 22:44

Re: Seisoneen 1.6 td'n käynnistys

ViestiKirjoittaja AT5nok » 06.07.2017 19:57

Kokeile laittaa suodattimelle menevä letku astiaan, jossa on puhdasta dieseliä.
Ajoitusmerkit kannattaa pyöritellä kohdalleen ja katsoa että jako on paikallaan, ei olisi täysin mahdoton asia, että olisi nyt seisonnan jälkeen ekassa starttauksessakin hypännyt.
Tuleehan pumpun solenoidille sähkö?
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7065
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja masamies » 06.08.2017 21:40

Kuten otsikko sanoo.. Korkeilla nopeuksilla ja kierroksilla lähtee korkeaa kilisevää ääntä konehuoneesta. Kuin pieni metalliosa tärisisi isompaa vastaan. En saa ongelmaa toistumaan tallilla antamalla kaasua paikallaan..ainoastaan ajaessa. Eli hieman vaikeaa katsoa lähempää mistä moinen ääni tulisi.

Onko minkäänlaisia ideoita? Jospa jollain olisi samankaltainen ongelma ollut kyseisen koneen kanssa?

Kone muuten läpikäyty huolella eikä siellä ainakaan päältäpäin katsottuna ole yhtään löysänä heiluvaa osaa... Maantieajossa vaivaa tuo korkea kilinä niin paljon ettei melkein viitsi ajaa, eikä se varmasti mikään hyväkään asia voi olla...

kiitos etukäteen
Avatar
masamies
Vasta alkaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 21.02.2017 01:52

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja Osku » 06.08.2017 22:03

Hyvin vaikeahan tuollaisen kuvauksen pohjalta ontehdä kovin päteviä johtopäätöksiä mutta koska se tulee vain ajossa sen luulisi liityvän kuormaan. Esimerkksi seuraavat voisivat olla sellaisia:

Jos syncro pakoputki voi osua pohja panssarii
Mootorin tai vaihdelaatikon tuennassa on puslia pahasti rikko tai pultteja löysällä.

Muita nakutuksen lähteitä jotka kyllä yleensä kuuluu jo ilman kuormaa on esim.

Ruiskusuutin tukossa ja avaus paine aivan hillitön (kohta katkee ruisku putki jos tämä)
Laakeri vika runko tai kiertokanki(runko todennäkösempi koska reagoi kuormaan)
Alipainepumppu sökö
Pakoputken kumit on pettänyt niitä on kaikkiaan kolme kaksi vasemalla ja yksi oikealla vaimentimessa.

Mutta kuten sanottu tollainen ääni pitäis melkein kuulla.
Eli ota kaveri mukaan mootoritilanluuku pois kaveri tai sinä mootoritilan luokse kuuntelemaan ja toinen ajaa. Näin saada ainakin hieman suuntaa että mistä päin ääni tulee.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 933
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja dmn » 06.08.2017 22:27

Ja vielä tarkentavia tyhmiä kysymyksiä, että onhan kilinän taajuus on verrannollinen koneen kierroksiin, tämän voi todentaa ajamalla samaa nopeutta eri vaihteella.

Jos näin on että vaihde ei vaikuta nopeuden pysyessä samalla, voisi vetonivel olla oireen kuvaukseen sopiva syyllinen.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2288
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja Pastori » 07.08.2017 08:15

Mulla on sama homma, varsinkin jos lyö isoa vaihdetta pienellä vauhdilla niin semmonen KOLIN KOLIN KOLIN käy.
Datsunisti ja tölökkinisti.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 782
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja masamies » 07.08.2017 10:51

dmn kirjoitti:Ja vielä tarkentavia tyhmiä kysymyksiä, että onhan kilinän taajuus on verrannollinen koneen kierroksiin, tämän voi todentaa ajamalla samaa nopeutta eri vaihteella.

Jos näin on että vaihde ei vaikuta nopeuden pysyessä samalla, voisi vetonivel olla oireen kuvaukseen sopiva syyllinen.


Kiitos tännehän tuli jo kivasti kommentteja. Tiedän, epämääräistä, mutta koitanpa sulkea pois kaikki mahdollisuudet.

Motarilla kun laittaa kytkimen pohjaan niin ääni loppuu. Kuulostaa siltä että on verrannollinen kierroksiin, taikka yksinkertaisesti esiintyy silloin kun kierrokset korkealla ja koneisto huutaa. Sirinä niin korkeaa että vaikea sanoa tarkkaan. Ei ole mikään selkeä naksutus kuitenkaan, enemmänkin just korkea sirinä kuin pienet kulkuset.

Asiasta kolmanteen: Kun parkissa peruuttaa ratti täysin käännettynä lähtee tosi kovaa ja inhottavaa "hankaavaa" ääntä taka-akselistosta. Ajattelin että tulisi vaihdemurikasta, vaihdoin siihen öljyt, eikä auttanut. Voiko mahd olla just vetonivelessä tuokin? Äänellisesti nämä kaksi ovat täysin erilaisia, tämä toinen todella äänekäs hankaava/laahustava ääni.

Ja ihan 2WD malli tämä on.
Avatar
masamies
Vasta alkaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 21.02.2017 01:52

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja dmn » 07.08.2017 12:30

Voi olla esim. ahtoilmavuotokin jos kuulostaa enemmän sirinältä, onneks tuossa ei ole kuin yksi letku turbon ja imusarjan välissä ja pop-off venttiili imusarjassa.

Öljyinen kohta varmaan juoruaa letkun halkeaman jos siellä sellainen on. Jos hukkaportti on jumissa, yliahtaa ja pop-off venttiili päästää ylimääräiset ahdot pihalle. En osaa sanoa voiko se jäädä sykkimään niin että siitä tulisi tuollainen ääni, voi olla mahdollista.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2288
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja beretta » 07.08.2017 13:30

oikein terävää kilinää aiheuttaa myös suutinputket jos ne pääsee elämään tukirautojen puuttuessa väliltä :? on tympeää kilinää kun täristelevät toisiinsa :)
-86 Transporter 1.9td syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr luottopeli
-85 caravalle 1.6td
-88 transporter 1.6td
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
 
Viestit: 642
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja TT| » 07.08.2017 13:49

Jälkimmäinen kuulostaisi jarrulle, mahdollisesti laakerissa väljää, tai keskimutteri löysällä. Sama voi aiheuttaa erinäisiä kilinöitä vauhdissakin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6018
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja masamies » 07.08.2017 15:24

dmn kirjoitti:Voi olla esim. ahtoilmavuotokin jos kuulostaa enemmän sirinältä, onneks tuossa ei ole kuin yksi letku turbon ja imusarjan välissä ja pop-off venttiili imusarjassa.

Tämä äskettäin vaihdettu uuteen silikonipötköön ja samalla muita ilma/kaasuvuotoja korjattu. Vanha muoviventtiili kylläkin imusarjassa edelleen. Pitäisi ehkä hommata ahtopainemittari ja katsoa kuinka hyvin jaksaa nostella paineita, mutta se on oma tarinansa... ulkomailla kuulemma laitettu kylmästi tukkoon tuo, onkohan täällä kokemusta siitä?

hyvä pointti suutinputkista. aikaisempi omistaja vaihtanut ne jokunen vuosi taaksepäin, jospa eivät olekaan kunnolla kiinni, täytyy tsekata kun pääsee tallille, samoin takalaakerit/jarrut.
Avatar
masamies
Vasta alkaja
 
Viestit: 6
Liittynyt: 21.02.2017 01:52

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

ViestiKirjoittaja AT5nok » 07.08.2017 16:13

Pastori kirjoitti:Mulla on sama homma, varsinkin jos lyö isoa vaihdetta pienellä vauhdilla niin semmonen KOLIN KOLIN KOLIN käy.


Syncrossa kilisee kardaani
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7065
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

EdellinenSeuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa