1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

masamies kirjoitti:
dmn kirjoitti:Voi olla esim. ahtoilmavuotokin jos kuulostaa enemmän sirinältä, onneks tuossa ei ole kuin yksi letku turbon ja imusarjan välissä ja pop-off venttiili imusarjassa.
Tämä äskettäin vaihdettu uuteen silikonipötköön ja samalla muita ilma/kaasuvuotoja korjattu. Vanha muoviventtiili kylläkin imusarjassa edelleen. Pitäisi ehkä hommata ahtopainemittari ja katsoa kuinka hyvin jaksaa nostella paineita, mutta se on oma tarinansa... ulkomailla kuulemma laitettu kylmästi tukkoon tuo, onkohan täällä kokemusta siitä?

hyvä pointti suutinputkista. aikaisempi omistaja vaihtanut ne jokunen vuosi taaksepäin, jospa eivät olekaan kunnolla kiinni, täytyy tsekata kun pääsee tallille, samoin takalaakerit/jarrut.
Motonetin tarvikeputkia oli aikanaan vaikea saada samaan linjaan alkuperäisten kanssa, kun vaihdoin vain yhden. Viimeksi kun vaihdoin koko sarjan, ei JX putkien tuet sopinut.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: JX koneessa kilisee korkeilla nopeuksilla

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

TT| kirjoitti:Jälkimmäinen kuulostaisi jarrulle, mahdollisesti laakerissa väljää, tai keskimutteri löysällä. Sama voi aiheuttaa erinäisiä kilinöitä vauhdissakin.
Myös rummun laahaus kilpeen voisi olla.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja AMa »

Vanha ketju, mutta liippaa niin likeltä omia, tai siis auton ongelmia.
Kansirempan jälkeen auto toimi hyvin, mutta sit turbo pox.
-> vaihdettu ja katsastettu.
Mutta tuo kylmä käynnistys. Ei lähe lämmittämättä käyntiin. Lämpimänä no bropleemos.
Hehkut vaihdettu -> ei vaikutusta.
Rele vaihdettu -> tulos huonompaan suuntaan. Hehkutus ei lopu. Ei edes käynnistymisen jälkeen.
(kun on ensin lämmitetty)
Vanha paikalleen, ja sammuu hehkun valo, ja pysyy pimeenä kun on käynnissä.

Ideoita?
Niin Jokerin moottori on 1,6 TD. Se JX kone.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja Osku »

Siis jos se ei lähde kylmänä käyntiin niin ruiskupumpun ajoitus on todennäköisinten ongelma.
Jos se ei lähde lämpimänä käyntiin niin sitten hehkutus järjestelmä.
Niin ja toki tuo ilma vuoto vaikuttaa pitemmän seisakin jälkeen.
Itsellä on joku ilma vuoto tossa kolmannessa tölkissä ja aina kun sen ulos peruutan saa hetken sahata että saa ilmat pois. jos sitä ajaa päivittäin ei ongelmaa ole joten en ole jaksanut vielä metsästää mistä vuotaa kun totoa niin harvakseltaan käytän.
Viimeksi muokannut Osku, 12.09.2017 17:11. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ajoitus? Vaikuttaako kylmäkäynnistysvipu?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mulla oli pitkään ongelma yhdessä JX koneessa ei vaan lähtenyt käyntiin kylmänä mutta kun fixsas ajoituksen niin johan lähti pelittämään, ei mitään ongelmia sen jälkeen. Sitä ennen tietenkin kaikki muu eli suodattimet suuttimet hehkut, no joo releeseen en koskenu kun annoin starttikaapelilla suoraa strogaa ja se ei auttanu.
AMa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 32
Liittynyt: 29.07.2014 13:34

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja AMa »

Kylmäkäynnistys vipu toimi ennen siten, että sitä oli hyvä käyttää kylmänä, ja
lämpimänä käytettäessä, ei ollut vaikutusta suuntaan tahi toiseen.
Nyt kylmävipu tuntuu haittaavan käynnistystä, jos kone on lämmitetty, eli
käynnistyy paremmin ilman sitä.
Samoin myös tietty terävyys ajaessa uupuu verratessa entiseen.
Eli viittaa ajoitukseen. Ja sen pielessäoloon.
Ja mistähän ja mihin suuntaan sitä nyt säätäisi?

Ilmajäähyt on niin paljon helpompia.. ;)
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja Osku »

Voisit lainata heittokellon jostain ja säätäsen ihan tehtaan ohjeiden mukaan.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6td:n kylmäkäynnistysongelmat jatkuvat

Viesti Kirjoittaja Osku »

Tämä video ei ole tölkistä mutta periaate on sama.
https://www.youtube.com/watch?v=FTXAm4P6nXU
Inkinen
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 30
Liittynyt: 16.03.2017 00:12
Paikkakunta: Pori/Riihimäki

1,6 TD moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja Inkinen »

Terve!

Minun pitäisi irroittaa tölkistäni moottori. Takatuuppari 5 vaihteen laatikolla. Vuosimallia 87.
Nyt kaipaan kokeneiden apua. Millainen homma on kyseessä?
Hajoaako pää ja meneekö hermot?
Mikäli joku jaksaa kirjoittaa tai välittää ohjeet hommaan niin arvostaisin aivan mielettömän paljon!

Kiitoksia jo etukäteen!

Janne
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1,6 TD moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja dmn »

Alakautta, kuskinpuolen tukirauta irti rungosta, mutta ei koneesta, paisuntasäiliö irti, oikea koneen tukikumi irti tukiraudasta, koneen/laatikon kaikki alapultit auki ja lasketaan yhdessä vaihdelaatikon kanssa. Mahdollista jättää myös laatikko paikalleen mutta asentaminen on vähän haastavampaa.
< 15kWh/100km
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: 1,6 TD moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Ei hajoa pää eikä muukaan ruumiinosa.

Tarvitset moottorinosturin ja perustyökaluja.
1. Pura sähköt (sis startti ja laturi)
2. Pura vesiletkut
3. Pura pakoputki
(4. Irroita vetarit ja laatikko, tue konetta tarvittaessa) tämä on valinnainen.
5. Irroita öljyntäyttöputki
6. Löysää moottori kiinnikkeistä
7a. Nosta kone irti yläkautta. Mahtuu, mutta ei ole kamalasti tilaa.
tai
7b. Laske kone alakautta pitämällä moottoria nosturilla yläpuolelta. Nosta autoa ylöspäin kun moottori on maassa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1,6 TD moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja Osku »

Pakoputken itse olen pitänyt kiinni, irrottaessa ja kiinnittäessä ja alakautta menee mootori silloin ulos. Pitkittäiset
mootorintuentaraudat otan irti korista ja otan ulos mootorin mukana. Mielestäni pakoputki on paljon mukavampi niin irroittaa kuin myös asentaa auton ulkopuolella, ilmaputket tietty irti ja säköjä on vielä sensorien johdot ja ruiskupumpun heräte. Jos et ottanut koko vetopakettia eli myös laatikkoa uloz samalla.niin siinä tapauksessa tue laatikko hallitunkilla mutta päästä kuitenkin mootori hieman lalas ennenkuin nykäset irti kytkin akselilta.
Mielestäni paras nostin on norsu toimenpiteeseen ja myös turvallisin mutta kyllä sen voi tehdä niin aapukilla ja ketjutaljalla kuin myös isolla hallitunkilla. Halli tunkki siis huonoin vaihtoehto. Auton perän nostan yleensä niin korkealle että mootori just ja just mahtuu ali helmapellistä ilman että autoa tarvitsee enään erikseen nostella myöhemmin. Ja sähköt ja letkut irrotan yleensä kun auto on vielä pyörillä.
Viimeksi muokannut Osku, 18.10.2017 10:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1,6 TD moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja Osku »

On myös hyvä olla joku levy tai matala rullako jolle mootorin voi laskea niin ei tarvitse öljypohjan varassa raahata ulos auton alta. Itsellä on kaksi tuollaista ykzi on minisuksien pääle rakennettu matala puu lava ja toinen on pyörillä oleva makuualusta jolla on tarkoitus korjata autoa. Yleensä likanen mootori ulos minnareilla ja puhdas maalattu kone sisään makuu alustalla jossa kivat pehmusteet suojaamaan maalia.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1,6 TD moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ai niin ja vaihdelaatikon voi myös tukea hallitunkin sijaan myös kätevästi kiristys liinalla jonka pingottaa auton ali ja kiinni molemille puolille autoa.
Avatar
jolkkon
AktiVWisti
Viestit: 425
Liittynyt: 19.06.2012 17:19
Paikkakunta: Joensuu DWL

Re: 1,6 TD moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja jolkkon »

Joo totta! Jos et tee kohtaa 4. niin muista tukea laatikkoa.
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: 1,6 TD moottorin irroitus

Viesti Kirjoittaja jarke »

jos on käytössä tila missä on kunnon betonilattia niin olen edelleen sitä mieltä että tuolla lailla ehdottomasti, helppoa ja turvallista;
http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... 6&start=20

on meinaan yksinkin helppoa...
ei tarvi repiä, kiskoa nykiä eikä äheltää. kuvan mukaisesti kun asentaa paikoilleen, vähän laittaa kevennystä pultteihin ,poistaa pultit, laskee moottorin alas ja vetää pois auton alta. helppoa kuin heinän teko(tosin sitäkään en osaa) ja mikä parasta nuo on mulle nykyään tarpeettomat... jos kiinnostaa.
Avatar
eetttuu
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 81
Liittynyt: 14.07.2017 21:02
Paikkakunta: Oulu / Kirkkonummi

Re: 1.6 TD Jakopäähihnan vaihto

Viesti Kirjoittaja eetttuu »

Aloittelija kyselee tyhmiä, eli pitäis jxsään vaihtaa jakopäähihna, niin onko siihen jotain pro tippejä jotka ekakertalaisen pitäis ottaa huomioon? Ja mistä tuo kone lukitaan niin ettei se pyörähä hihnan vaihon aikana?
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Osku »

http://www.tolkkifoorumi.com/phpBB3/vie ... %A4#p51259
Tossa taitaa olla aikalailla mitä tarvitsee tietää.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jos sulla kaikki on tosi hyvin ja ongelmia ei ole ollut niin merkeilä pääset Vanhaan tilanteeseen helpointen. Mutta ei ole huono idea varmistaa missä nykyisin on niin vauhtipyörän kuin ruiskupumpun ja nokka akselin asetukset.
Vastaa Viestiin