1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Ande
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 114
Liittynyt: 08.08.2018 10:38

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Ande »

Nyppäsee mittariston kotelon irti etupäästä, suojamuovi pois ja sit näkyyki ne valot ylälaidassa. polttimo irtoo pyöräyttämällä. ei tarvi työkaluja tähä operaatioon.
Timppa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 13.08.2015 16:11

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Terve.
Pitäisi vaihtaa sylinterinkansi yhteen T3:n, 89 mallin turbodiiseli 1,6 litrainen. paikoillaan olleen kannen numero on 068103373Q.
Ei löydy juuri tuota numeroa omaavaa mutta tarjoaa muita tilalle, kolme viimeistä numeroa heittää. Sopiiko siihen tölkkiin jokin muun numeron omaava kansi heittämällä.
Kiitos.
Timppa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 13.08.2015 16:11

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Morjes.

Käynnistysongelmaa tuossa yllämainitussa autossa kannen vaihdon jälkeen, ilma oli plussalla, pyörittää loistavasti (uusi akku) mutta ei käynnisty. Avasin polttoaineen tuloputken ruiskutuspumpulle, ainetta pumppu ja letkut täyteen. Laitoin lohkolämmittimen, oli n tunnin päällä niin käyntiin kuin palmun alta, ei savuta, lämpimänä käynnistyy hienosti. Tänä aamuna pakkasyön jälkeen pelkällä hehkutuksella heti ja komeasti käyntiin, ei mitään onelmaa.
Innostuin sitten koittamaan lumessa etenemiskykyä tuossa talon edessä pellolla ja hyvin kulki, kunnes eteneminen loppui kiinni juuttumiseen, ajoin traktorilla jäljet että pääsen hinaamatta pois pellolta, auto seisoi viitisen tuntia pellolla ja ajattelin hakea sen äsken pihalle, niin eipä käynnisty, pyörittää hyvin, kerran hiukan lupasi.
Luin ketjun läpi, onko tuo se pumpun ajoitusongelma vai mikä. Miksi se lähti aamulla ilman lämmitystä pelkällä hehkutuksella heti käyntiin, en ymmärrä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Napauta pumpusta testin vuoksi vähän ronskisti ennakkoa lisää ja katso korjaantuuko ongelma, sit haarukoimaan sopivaa. Kylmäkäynnistinvipu lisää ennakkoa startin ajaksi, se kannattaa tarkistaa että toimii.
< 15kWh/100km
Timppa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 13.08.2015 16:11

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Timppa »

dmn kirjoitti: 03.04.2023 10:58 Napauta pumpusta testin vuoksi vähän ronskisti ennakkoa lisää ja katso korjaantuuko ongelma, sit haarukoimaan sopivaa. Kylmäkäynnistinvipu lisää ennakkoa startin ajaksi, se kannattaa tarkistaa että toimii.
No juu kiitos, yksi kaveri tuli sopivasti kyläilemään niin rassattiin autoa sen verran että saatiin se käyntiin ja pois pellolta. Sammutin toimii oikein, virrat tulee sammuttimelle, kylmäkäynnistin tuntuu toimivan, polttoainetta saa, hehkulta kaveri mittasi karvan päälle 9 volttia, johtoliitoksia rassattiin.
Agrigaatilla moottorinlämmittimeen virtaa vajaa tunti ja moottoria vähän lämpöiseksi, ei riittänyt, mutta kun ilmanputsariin kuumailmapuhaltajalla apuja niin saatiin käyntiin, kunnon pöllyt pakoputkesta runsaasta turhasta sahaamisesta johtuen.
Kummastuttaa vaan kun eilen aamupäivällä lähti kylmän yönjälkeen kuin palmun alta pelkällä hehkulla. Pitää viedä pajalle, ei jaksa rassata.
Timppa
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 53
Liittynyt: 13.08.2015 16:11

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja Timppa »

Päivitystä. Hehkun johto oli vain muutamalla karvalla yhteydessä liittimeen vaikka näytti ehjältä, uudelleen johtoja roplatessa irtosi.
Nyt toimii.
invito
Vasta alkaja
Viestit: 7
Liittynyt: 21.05.2019 18:19

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja invito »

Starttas vähän aikaa ja sitten ei enää mitään. Starttiko irti ja sitä testaamaan? Miten lähtee irti ja miten voi irrallaan testata?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tsekkaa nyt ekaksi että akun kengät ovat kunnolla kiinni, löysä kiinnitys saattaa tehdä just sen että kipinöi startissa sen verran että ei johdakaan enää tarpeeksi sähköä ja startti jää mykäksi. Toinen murhe on että se solenoidin virtajohto irtoaa startista. Starttihan on laatikon päällä ja konetilasta käsin irtoaa kaksi pulttia irroittamalla (voi olla että myös työsylinterin tukirautaa tarvii löysätä).
< 15kWh/100km
invito
Vasta alkaja
Viestit: 7
Liittynyt: 21.05.2019 18:19

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Viesti Kirjoittaja invito »

Ruiskupumppu alko vuotaa siitä LDA:n vivun juuresta pumpun päältä. Vaihdoin tiivisteen, mutta sit en meinannut saada sitä lukitusmutteria sen pumpun sisään menevän kierreosaan millään. Kunnes lopulta sain, tai luulin saaneeni, ja kiristin koko homman jotenkin vinoon. Nyt se pumpun kierreosa on lievästi vääntynyt ja en tiiä että miten laajat vahingot sain aikaan. Ainakin se itse vipu otti osumaa reiän ympäristöstä, plus sinne pumpun sisälle vielä tuntemattomat vauriot.

Mitenhän tuo lukitusruuvi olis pitänyt asentaa, tai saada kierteelle. Nyt tuli kyllä takapakkia huolella.
Vastaa Viestiin