Sivu 1/1

WBX viritys

Lähetetty: 23.03.2012 10:48
Kirjoittaja dmn
Ajatuksena käydä ehkä kesällä tuo MV-koneinen WBX läpi viritysmielessä. Hyllystä löytyy DJ:n männät joilla saadaan jo suht kiva lähtökohta. Pakosarjaksi joku kiva käärmeenpesä-tyyppinen ratkaisu ja ohjelmoitava ruisku digifantin sijaan.

Iskua ei helpolla ilmeisesti voi pidentää niin että säilyttää vakiomännät? Vai onko tähän jo saatavissa 82mm akselille sopivaa 24mm kaulalla olevaa "lyhyttä" kiertokankea järkevään hintaan? Ja kuplan kampiakselia sovitellessahan tulee ongelmaksi tuo vauhtipyörän pää (tai tässä tapauksessa vetolevyn pää)..

Nokka-akseli? Ilmeisesti R-koneistukselta löytyy joku hiottu versio aiheestasta, mutta toisaalta esim. valmiina saa tälläistäkin hydronokkaa: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=59 .. Joista tuo rajumpi versio voisi olla passeli.

Kannethan on suht hyvät vakiona, joten en ajatellut niille juuri mitään tehdä, ja kaiketi vakio keinuvivutkin ja venttiilijouset pysyvät perässä vähän kovemmassakin tahdissa.

Muita ideoita?

Re: WBX viritys

Lähetetty: 23.03.2012 18:33
Kirjoittaja ketsa
Itse laitoin korjausmielessä tuon CB2253:n paloauton moottoriin ja kasatessa hokasin, että siinä on vähemmän nostoa kuin vakio DJ:n nokassa. Eli 1.25:1 keinuvivut voisivat olla toimiva ratkaisu noiden nokkien kanssa. CB:n kiikut ovat hinta/laatusuhteeltaan hyvät http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=92 ja Empiä kannattaa välttää kuin ruttoa näiden osalta (kokemus puhuu).

Lyhyempää kankea ei kannata havitella, koska jo vakioiskullakin kanki on se heikoin lenkki... Hiukan korkealentoisempana viritysideana offset hionnalla kampeen lisää iskua 3mm, kuplaan tarkoitetut vakiota pidemmpät chevyn laakerilla olevat kanget ja matalemmat mittatilausmännät... No, taitaisi tulla kohtuu kalliita lisähepoja :-)

Kansiin kannattaa teettä imupuolelle kolmikulmaseetit ja putsata kanavista valurösöt seetin päästä kanavaa. Pikkutyöllä/rahalla syntyvä parannus...

Re: WBX viritys

Lähetetty: 23.03.2012 18:49
Kirjoittaja dmn
Olikos tuolla nokalla mitään vaikutusta?

Tietysti voisi tehdä semioxyboxerin; laittais ilmajäähdytteiset putket haluttuna pituutena ja pitäis kannet vesijäähdytteisenä.. :)

Re: WBX viritys

Lähetetty: 24.03.2012 09:09
Kirjoittaja ketsa
Moottori vasta runkomoottorina tallissa, joten en tiedä onko nokalla mitään vaikutusta.

Ilmaputkia meinasin itsekkin ehdottaa, mutta en tiennyt onko se tällä foorumilla sallittua :-) Mulla on tallissa yhtä kesken jäänyttä nuoruuden vesi-ilma visiota varten modatut wbx:n kannet. Vesikierto lohkoon hitsattu tukkoon ja kuristettu kiertoa yhteiden välistä.

Re: WBX viritys

Lähetetty: 25.03.2012 21:50
Kirjoittaja ARTO
Offsetin kanssa ei tartte mittatilausmäntiä, ostaa sopivan valmistajan wbx pyttykitin ja sorvaa tarvittavan lastun männistä. Tarvikemännistä löytyy eri palotilakokoja vrt orkkis DJ-mäntä. Kankivalintaa helpottaa jos ottaa vakion 5,4 kangen sijaan 5,5 pituisen ja sorvauttaa holkkireijän epäkeskoisesti vakiosijaintiin nähden.

Re: WBX viritys

Lähetetty: 26.03.2012 02:25
Kirjoittaja Eicca_
ketsa kirjoitti: Ilmaputkia meinasin itsekkin ehdottaa, mutta en tiennyt onko se tällä foorumilla sallittua :-)

On sallittua tietysti, ilma sekä vesi volkkarit on terve tulleita tänne. Etusivulla on alempana juniksille ja palloille tarkoitettu osio 8-)

ps.onhan tölkkiäkin ilmajäähy koneella ;)

Re: WBX viritys

Lähetetty: 13.04.2013 17:19
Kirjoittaja Sinky
dmn kirjoitti:Ajatuksena käydä ehkä kesällä tuo MV-koneinen WBX läpi viritysmielessä. Hyllystä löytyy DJ:n männät joilla saadaan jo suht kiva lähtökohta. Pakosarjaksi joku kiva käärmeenpesä-tyyppinen ratkaisu ja ohjelmoitava ruisku digifantin sijaan.

Iskua ei helpolla ilmeisesti voi pidentää niin että säilyttää vakiomännät? Vai onko tähän jo saatavissa 82mm akselille sopivaa 24mm kaulalla olevaa "lyhyttä" kiertokankea järkevään hintaan? Ja kuplan kampiakselia sovitellessahan tulee ongelmaksi tuo vauhtipyörän pää (tai tässä tapauksessa vetolevyn pää)..

Nokka-akseli? Ilmeisesti R-koneistukselta löytyy joku hiottu versio aiheestasta, mutta toisaalta esim. valmiina saa tälläistäkin hydronokkaa: http://www.cbperformance.com/catalog.asp?ProductID=59 .. Joista tuo rajumpi versio voisi olla passeli.

Kannethan on suht hyvät vakiona, joten en ajatellut niille juuri mitään tehdä, ja kaiketi vakio keinuvivutkin ja venttiilijouset pysyvät perässä vähän kovemmassakin tahdissa.

Muita ideoita?
Tuliko tätä muuten koskaan aloiteltua ?

Re: WBX viritys

Lähetetty: 13.04.2013 18:28
Kirjoittaja dmn
Sinky kirjoitti:Tuliko tätä muuten koskaan aloiteltua ?
No itseasiassa ei, ja seuraavakin WBX projekti lähti käsistä kun tallin pihalle tuli tekniikan luovuttajaksi 160tkm ajettu audi 100 2.3l 134hp koneella ja WBX sai mennä.

Re: WBX viritys

Lähetetty: 23.04.2013 09:20
Kirjoittaja ARTO
Harva täysremppaa wasseria, vielä harvempi virittelee. 3kpl tullut kasattua vakiota voimakkaampaa wasseria ja vakioilla ruiskuhiluilla päästy yli 140hv lukemiin, ei paha.

Seuraava oma tavoite +200hv vapariwasserin vauhtipyörästä, ei väliä onko kaasareilla vai jollain ruiskulla.

Re: WBX viritys

Lähetetty: 23.04.2013 10:01
Kirjoittaja TT|
ARTO kirjoitti:Harva täysremppaa wasseria, vielä harvempi virittelee. 3kpl tullut kasattua vakiota voimakkaampaa wasseria ja vakioilla ruiskuhiluilla päästy yli 140hv lukemiin, ei paha.

Seuraava oma tavoite +200hv vapariwasserin vauhtipyörästä, ei väliä onko kaasareilla vai jollain ruiskulla.
Kuulostaa mielenkiintoiselta, kertoilehan kun projekti etenee :)

Re: WBX viritys

Lähetetty: 23.04.2013 20:41
Kirjoittaja ARTO
Juu tai ei, mutta tällä hetkellä aika seisaallaan.

Koneen alakerta kasassa, korkeintaan joku nokan loppuhetkien vaihtuminen, sylkät ja männät valmiina. Venttiilikoneistoonkin liittyvät periaatteessa valmiina. Kansipuoli vaatii ammattilaisen koskettelua ja pakoputkistokin on helppo juttu kun takatuessa siirrytään EVO1 versioon. Konehan tulee jos tulee kuplaan.

Korkealle tarkoitus saada kiertämään eli +8000r/min lukuja :o

2013 valmis tai myöhemmin???

Re: WBX viritys

Lähetetty: 25.04.2013 00:57
Kirjoittaja Paku-Pete
Kymysyksiä Artolle.

-Isku?
-Veivit?
-Nokka?
-Nostajat?
-Ruttu?

-Pete-

Re: WBX viritys

Lähetetty: 25.04.2013 12:12
Kirjoittaja ARTO
Paku-Pete kirjoitti:Kymysyksiä Artolle.

-Isku? -> 76mm, alkuperäinen
-Veivit? -> H-profiiliset, reijät kuplan mitoituksella
-Nokka? -> sopivan äkäinen ja kuten aiemmin kerrottu, voi vielä vaihtua kun selviää lopulliset virtaukset joskus valmistuvista kansista
-Nostajat? -> vakioreikään menevät, kevyet ja kuplan tyyppisellä lautasella
-Ruttu? -> tavoite 11-11,5, riippuu sitten kun joskus on sopivat kannet saatu valmiiksi

-Pete-

Re: WBX viritys

Lähetetty: 25.04.2013 17:18
Kirjoittaja Paku-Pete
Onko Artolla tarkoitus hiotuttaa orkkis nokka-akseli vai..?
Nostajat T4 Bigfootit, vai jotkut muut?
Onko kenelläkään tietoa hyvistä kampuran hitsaajista, jos teettäisi orkkis akselin vastapainoille..

-Pete-

Re: WBX viritys

Lähetetty: 25.04.2013 22:29
Kirjoittaja Paku-Pete
WBX 2.2 hiilijalanjäljen muokkaajat tzek 8-)
IDA-48.JPG
IDA-48.JPG (108.64 KiB) Katsottu 5601 kertaa
Onko wbx kanteen saatavilla valmiita imusarjoja Idoille?

-Pete-

Re: WBX viritys

Lähetetty: 25.04.2013 22:41
Kirjoittaja ARTO
Ei oo hiottu nokka ja nostajat on ns bigfootit, mutta eurooppalaista tekoa ja painaa noin 60g/kpl eli noin puolet orkkisnostimien painosta. Työntötangot alumiinia eli liikkuvia painoja laiteltu kevyemmäksi ja alakerran pitäs pysyä kasassa kun on vahva ja mitoissaan oleva orkkislohko ja osat huolellisesti tasapainotettu ja vauhtis hiukan tiukemmilla toleransseilla kiinni ja samalla hiukan vahvemmilla pulteilla.