aazitusta

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eipä tuolla kait väliä mitä siellä on (varsinkin kun kaikki hihnapyörät voi asettaa vapaasti akseliin nähden) kunhan on linjassa ja hihnan kiristettyä.

Omat huonot kokemukset rajoittuvat vain motonetin tarvikekiristimeen joka oli liian kapea tai poissa linjasta, en muista kumpi..
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

dmn kirjoitti:Eipä tuolla kait väliä mitä siellä on (varsinkin kun kaikki hihnapyörät voi asettaa vapaasti akseliin nähden) kunhan on linjassa ja hihnan kiristettyä.

Omat huonot kokemukset rajoittuvat vain motonetin tarvikekiristimeen joka oli liian kapea tai poissa linjasta, en muista kumpi..
juu siis tässähän on ollut ongelma tuo linjaus
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

No niin nyt sitten unohtui kumpaan suuntaan tuo kiristinpyörä kiristetään, kiristin sitä nyt sitten loppujen lopuksi kellon pyörimissuuntaan, silloin on hampaita enemmän kiinni nokka--akselin hihnapyörässä ja hihna tulee suorempaa kampiakselilta, lieneekö oikein :mrgreen: olihan täällä joku muukin tuota ihmetellyt. mutta voi näitä kiristimiä. nyt laitoin tuon jx:n kiristimen ja kulkee hihna kyllä aivan liian sisällä, vielä enemmän kuin aazin kiristimellä. ei auta kun alkaa laittamaan koroke prikkaa kiristimen väliin... mikä näitänykyajan osia vaivaa kun mikään ei sovi yhteenn :ugeek:
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Myötäpäivään kiristetään.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

jarke kirjoitti:No niin nyt sitten unohtui kumpaan suuntaan tuo kiristinpyörä kiristetään, kiristin sitä nyt sitten loppujen lopuksi kellon pyörimissuuntaan, silloin on hampaita enemmän kiinni nokka--akselin hihnapyörässä ja hihna tulee suorempaa kampiakselilta, lieneekö oikein :mrgreen: olihan täällä joku muukin tuota ihmetellyt. mutta voi näitä kiristimiä. nyt laitoin tuon jx:n kiristimen ja kulkee hihna kyllä aivan liian sisällä, vielä enemmän kuin aazin kiristimellä. ei auta kun alkaa laittamaan koroke prikkaa kiristimen väliin... mikä näitänykyajan osia vaivaa kun mikään ei sovi yhteenn :ugeek:
Mä kun ostin Motonetistä kiristimen, niin se hihna tosiaan meni ihan kiinni pellissä. Siitä kiristimestä "puuttui" muutama milli sitä keskiötä, vanhan kiristin oli sen verran ulompana, ja kulki siis parempaa linjaa.

En tiedä kumpi kiristin nyt sitten on oikea JXään, tuo Motonetistä ostettu oli kuitenkin heidön speksiensä mukaan 1,6D/TD. Ja mikä se vanha oli/on.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

nyt siis paikoillaan jx:n kiristin johon laitoin alle korokeprikkaa jotta saan linjattua sen. ei kai siitä koroke levystä siellä haittaa ole kun on tarpeeksi suuri eli saman halkaija kun kiristin.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Suosittelisin laittaa nordlockin siihen kiristimen mutterin alle jos siellä on yks prikka jo pohjalla tai ainakin kiristämään melko tiukkaan se kiristimen mutteri 30-40nm.... :roll:
Avatar
selvesa
Vapaaherra
Viestit: 787
Liittynyt: 21.02.2012 20:52
Paikkakunta: Kajaani

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja selvesa »

Tämän "netti-etkan" mukaan siellä pitäisi olla samat hilppeet molemmissa JX ja AAZ ;)

JX:n osat
http://www.partsbase.org/vw/typ-2-syncr ... elt-guard/

AAZ:n osat
http://www.partsbase.org/vw/vento-eu-ve ... elt-guard/

1Z:ssa on eri numerolla kiristin ja se "pultti" mihin tulee kiinni. (osat 16 ja 17)
T3 vm. 1988, 1.9 TD aasi-seepra
T4 vm. 2002, 2.5 TDi ,ex-taxi, "matkailuauto"
FVWA:n jäsen
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

TDI:ssä on automaattikiristin, eri systeemi kokonaan.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

juu tuossa aasin kiristimessä oli 8mm pinnapultti ja jx:ssä 10mm. täyttää noissakuvissa menevän nuo pinnapultit aika eri paikkaan kun mitä luonnossa, täytyypä tarkastaa tuo taustalevy kun tuli vaihdettua se jx:stä, jos aasin levyssä on niin pieni reikä että se se kiristin vastaa siihen niin se selittäisi sen miksi kiristin on nyt sisempänä, jx:n taustalevyssä niin suuri tuo reikä että menee kokonaan sen sisälle.
Viimeksi muokannut jarke, 05.02.2014 11:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6642
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllähän se aina on kannessa oleva pinnapultti, johon kiristin tulee kiinni :o
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

TT| kirjoitti:Kyllähän se aina on kannessa oleva pinnapultti, johon kiristin tulee kiinni :o
ei saa vastata noin nopeasti, könkkäsin talliin tuon takastamaan ja korjasin tuon aiemman tekstin :lol:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

No niin "uusi" pumppu kiinni ja olihan homma saada se ilmattua, pumppuun meni annettujen ohjeiden mukaan laitettuna arviolta noin 4dl polttoainetta, sitten kyllä lähtikin aika hyvin käyntiin . Sen jälkeen ei toistaiseksi ole juurikaan harmittanut, jollain lailla erilailla vehkeet reagoi ja isoltakin mieheltä valuu vedet silmistä, taitaa kyllä johtua pakokaasuista :mrgreen: Jostain varmaan höri ennen ilmaa koska nyt on joutokäynti aika lailla erilainen kun ennen pumpun remppaa, ennekoksi laitoin 0,6 ,loppusäätöä ja koeajoa pääsee tekemään vasta kun aurinko taas nousee täälläkin päin maailmaa mutta on rohkaisevaa kun ahdot pomppaa jo vanhaan malliin paikallakin polkiessa. Sehän tässä on se paras että voi olla koneen puolesta huoletta kun siihen sai myyjältä sellaisen takuun joka kestää moottorin iän :mrgreen:

edit: ai niin nyt pysyy jakohihna linjassa kun on kiristimen välissä spaaceri.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7675
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Tänään asentamani jakohihnan ohjeissa taisi lukea 20 Nm monentiksi kiristysrullan mutterille, väänsin sen verran kun uskalsin 1/4" pikkuräikällä. (ihme, kierre ei korkannut :o ) Yhden kiristimen sain väännettyä rikki.
1Z:n rullan mukana tuli pinnapultti, jossa on 10mm kierre kanteen ja pulttiosa 8mm
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

jarke kirjoitti:Sehän tässä on se paras että voi olla koneen puolesta huoletta kun siihen sai myyjältä sellaisen takuun joka kestää moottorin iän :mrgreen:
:roll: :shock:

























































Kyllä osas taas myyjä puhua
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Aika vaisu ennakko.... :roll:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

koska ei ollut taas mitään muuta tekemistä niin ajan kuluksi purin jakopään kopan irti ja päätin yleisön painostuksesta säätää ennakon uudelleen, nyt mennään 0,95 :llä. , en tosin tuolla aiemmalla ajanut yhtään. nyt kone käy kyllä raaemmin kun ennen mutta sehän vaan tuo tehon tuntua. korvakuulolla en näistä osaa sanoa milloin on hyvä, ainoastaan silloin kun edellisessä koneessa pumppu oli 180 astetta pielessä huomasi että kävi kyllä tosi pehmeästi, tosin silloin hieman savutti myös :mrgreen: tuo korvakuulo toimii vain noiden pehmeäjohtoisten kanssa.
Sellaista vaan tässä olen vaan vielä pelolla ajatellut että voiko tuo dieselkuulottomuus aiheuttaa tinnitystä... :shock:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

tänään päästetty aazi kevätlaitumelle ja kyllähän se kirmasi uudella sydämmellä ihan erilailla kun vanhalla vakiolla. sen verran eroa on tuon aasin ja jxn välillä että ensimmäisen koeajon jälkeen tuli mieleen että jos tuota syöttöä vähän kääntäisi... Se ei ollut ollenkaan hullumpi ajatus ,alkaa pikkuhiljaa peruslaiska vwaazi paljastamaan todellisen luonteensa. mukavana lisänä vielä se että parivuotta hyllyssä lojunut 1z vauhtipyörä ja pensapelin levy pitivät lupauksensa ja pitävät ainakin vielä mallikkaasti. aikaisemmin syssyllä oli ongelma että ei oikein nuo ahdot taas meinannut nousta, no nyt nousee, vähän kun kaasua tarjoaa niin ahtomittari kääntyy välittömästi kello kolmeen, se on vähän kyllä liikaa, kello kaksi olisi aika hyvä. siitä sitten seuraavaksi. lisäksi nuo ennekot taas mietityttää, pintakaasulla kalkattelee ja jotenkin ei silleen kevyen oloisesti mene.... teki kyllä vähentää niitä siis. Näähän kyllä on kaikki vähän toisistaan kiinni, eli vähän ahtoja pois (1,5 nyt,välillä 1,6 kin) , se ei tässä kyllä ole ihan tostanoinvaanjuttu, sitten varmaan noita ennakoita vähän pois, varmaan sinne 0,75 tai jotain, veikkaan että tuo 0,95 ennakko on se suurin syy että on vähän väkinäisen tuntuinen pintakaasulla ajaessa vai kui...
Oma ensitunne on sellaine että nyt tämäkin varvistaa kuten suuriosa täällä olijoista,tosin vain kkaasua painaessa :mrgreen:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

paripäivää tuli ajeltua nyt 0.95 ennakolla, mutta harjaantumattomaan dieselkorvaan kuulosti kyllä niin kovasti siltä että joku halusi pois koneen sisältä että tänäaamuna laittelin ennakot takaisin 0.65 . Nyt käynti ihan ok, 100kmh nopeudessa kulkee taas kevyesti, aiemmin tosi väkinäisen oloista. terävyys ehkä hieman kärsi. eli ehkä voisi vähän kokeilla enemmän. Käynti muuten nyt ihan ok, kalkatus sellaista järkevää perus tasoa (mitähän sekin nyt sitten on :shock: ) todennäköistähän on että käynti sen takia pehmeä että ajoitus hieman liian myöhäisellä? mitenkäs tämä vaikuttaa pakolämpöihin, kun ei vieläkään sitä mittaria ole saanut hankittua (pitäisi jostain saada "järkevällä " hinnalla sitä jatkopiuhaa.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

laitellaas vähän huomioita yhteenvedon omaisesti eri ennakoista:
0,95 : reagoi todella terävästi kaasuun mutta tavallisessa ajossa kone todella raaan kuuloinen, tytärkin kysyi kyydissä ollessaan että onko tuo normaalia, lisäksi jotenkin vastusti kokoajan kun ajoi pintakaasulla, liekö yrittänyt vastustaa koneen pyörimistä :mrgreen:
0,65: jx toimi täydellisesti tällä ennakolla, nyt tuntui että meni taas jotenkin ohi käynti ok tehoja puuttui, eikös tuo nosta pakolämpöjäkin kun on myöhäisellä :?:
0,80; ohjearvo, tänään säädetty siihen ,kas kummaa tuntuu että saapa jäädä siihen , huomattavasti terävämpi kuin aiemmin , käynti kuitenkin vielä ok, tässä on jx:n suuttimet ne lienee vähän nostaa käyntiääntä?

En tiedä olisiko parempi jossain 0,85? en tiedä jaksaako kokeilla, tuo ainakin varmaan hyvä kompromissi. Näytti tuossa taustapellissäkin olevan suoraan kolot tuolle tehtaan arvolle

Sellaine huomio vielä että useampi suuttimien ylivuotoletku alkoi painaa nestettä ulos , loppuuko suuttimien koko kesken vai mistä se johtuu?, tosin sekin ollut kokoajan ongelma jo edellisellä koneella etten ole löytänyt niihin oikein mitään kiristimiä, uudet letkut hetken kestää ja aina alkaa vuotaa , mutta nyt ei lienee siitä kyse.

Seuraavaksi pitäisi varmaan alkaa ihmetellä noita ahtopaineita, joku tuolla jx osastolla tuskaili ettei niitä ole, no voin vähän vaikka täältä lainata. ihme juttu kun edellisessä koneessa tuo siipien säätö toimi ihan ok, mutta nyt ei pysy enää perässä, meinaa olla ahdot kokoajan 1.5-1,6 bar savuttomana, vähempikin riittäisi, onneksi tähän koneeseen luvattiin se elinikäinen takuu :mrgreen:
Täytyy varmaan noita ohjausletkujen poikkipintaaloja alkaa muokkaamaan erilaiseksi että tuo kasvava ahtopaine jaksaa painaa siivet auki. Onko kukaan koskaan mittaillut minkä suuruista alipainetta tuo alipainepumppu tuottaa? näin tällä erää taas.
Vastaa Viestiin