aazitusta

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

olen tuohon aasiin vaihtamassa noita jx:n rempattuja suuttimia kai ne sinne käy. no yksi on tietysti tosi lujassa. onkos kukaan onnistunut vääntämään hajalle vai uskoisiko että sen saa sitten irti kun kone on autossa paikallaan eikä pyöri ympyrää niinkuin nyt tuossa lattialla kun tuota suutinta yrittää vääntää irti. vippaskonsteja, lämpöä yms..?
eli kestääkö tuossa kannessa kierteet jos riittävällä jatkovarrella vääntää sitten kun kone on paikoillaan( suomennos edelliseen)
Viimeksi muokannut jarke, 19.09.2013 22:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ottamatta kantaa käytettävään voimaan, itse varmaan ottaisin pulttipyssin saattelimina pois, jos ei voimalla lähde.

AAZ:n suutinrunko on pidempi kun siinä on esiruiskutuksella oleva suutin ja siten kaksi jousta siaällä. Muuten kyllä käy jos saa suutinputkia taivuttua tarvittaman määrän (olisko n. 15mm).
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja jarke »

onko nuo jx:n suuttimet siellä ihan ok? oli tosiaan tuo runko osa erilainen näissä, aasissa paksummat. eli pulttipyssyssä uskaltaa "paukuttaa"?
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Ehkä kannattaa poppakonstina kokeilla liotella pari päivää jollain irroitusöljyllä varalta sitä jumissa olevaa suutinta. Mutta mistäpä tuon tietää, että pääseekö se öljy oikeaan osoitteeseen asti. Olen nähnyt yhden jx-kannen, josta repesi palanen irti, kun omistaja yritti avata tiukkaa suutinta. Se siitä kannesta sitten, oli todettava. Ei se alumiinivalu näköjään kovin paljoa kestä loppujen lopuksi.

Suuttimien sopivuudesta sen verran, että minulla on jx:n suuttimet AAZ:issa. Niillä on päästy nyt 29 tkm ja hyvin toimii. Varoen piti kyllä putkia taivuttaa.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja jarke »

varovasti lämpöä kannen puolelle?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos AAZ:ia aikoo piristää, kummat suuttimet on parempi vaihtoehto, AAZ:n omat vai JX:n?
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja dmn »

AAZ:ssa oleva esiruiskutus saattaa pehmentää käyntiääntä, esim. jos pumpussa on TDI:n nokkalevy + nestepää. Mutta tehollisesti ei mitään merkitystä kummat laittaa..
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja jarke »

suutin lähti nätistä paineilmapyssyllä. :mrgreen:
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja jarke »

jatkampa nyt tähän ettei taas tule uutta otsaketta, seuraava pulma on ettei tuo jakohihna suostu kulkemaan suoraan vaan alkaa pumpun hihnapyörältä vetämään hihnaa pois pyörältä, aiemman hihnan oli vetänyt silleen että oli syönyt vinoksimyös öljypumpun hihnapyörän . nyt uusi öljypumpun hihnapyörä paikalla , lähtee edelleen vinoon. Tuossa pumpun jalassa lienee asento virheellinen?
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Pumpun jalkojakin varmaan löytyy ympäri PK-seutua...

Jos AAZ:iin laittaa JX:n suuttimet, mahtaako silloin sopia paremmin JX:n suutinputket? Lohkot ovat pikkasen eri korkuiset, joten ruiskutuspumppukin saattaa olla eri korkeudella kanteen nähden...?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onkos siinä nyt minkälainen pumppu ja jalka? Isolla vai pienellä reiällä oleva jalka?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja jarke »

TT| kirjoitti:Onkos siinä nyt minkälainen pumppu ja jalka? Isolla vai pienellä reiällä oleva jalka?
öööööö....
niin siis tässähän oli joku pumppu josta THE TÖLKKIMÄN tietää mikä se on (varmaan hyvä kun haluaa sen takaisin :D ), nyt tuli sellainen tattimalli joka on vissiin golffista. Eli samankokoinen se keskireikä kun jx jalustassa. paikallaan oli pumppu jossa runko oli pidempi ( eli hihnapyörä eripäin ) kun tässä golf mallin pumpussa, molemmilla pumpuilla tosiaan vetää vinoon tuota hihnaa, pitäisikö vaihtaa tuo jx:n jalka tuohon, käykös se? jotain eroa tuossa on kun ei tuo "ryyppyvipu" meinaa mahtua liikkumaan, en tiedä mistä tuo jalka on peräisin mutta siitä varmaan sitten seuraavaksi.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja TT| »

Niin eli ymmärsinkö oikein että sulla on siinä sen koneen alkuperäinen isoreikäinen (68mm) jalka ja pienellä reiällä ja kiinteällä hihnapyörällä oleva pumppu? Jos noin, niin jalka vaihtoon, JX:n jalkaa voit kokeilla eiköhän se ole sama.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: suuttimista

Viesti Kirjoittaja jarke »

molemmissa oli kiinteä hihnapyörä, vaihdetaanpa se sitten seuraavaksi.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

tänään ihmetelty lisää jakopäätä, tämä nyt kiinni oleva pumpun jalka on selkeästi paksumpi kuin tuo jx:n pumpun jalka, näin ollen tuo pumpun hihnapyörä ei ole samassa linjassa muiden hihnapyörien kanssa vaan jää noin 1,2 mm sisemmälle. Todennäköisesti sain nyt pumpun siten ettei hihna enää lähde ajamaan itseään ulospäin mutta on aivan hihnapyörän ulkoreunassa. uskaltaisikohan sen jättää siihen? Voisihan tuota öljypumpun hihnapyörää siirtää säätölevillä hieman ulospäin jotta hihna kulkisi sen yli keskellä.( edellinen oli kulunut ihan vinoksi kun hihna oli reunassa) . edellisellä hihnalla oli ajettu 6tkm, ja sen reuna oli jo varsin pahassa kunnossa. Ei jaksaisi alkaa vaihtaa tuota jx:n jalkaa tuohon , se käyttää olevan silleen kiinni että koko jakopään kaikkine pelteineen ja hihnapyörineen ( ei onneksi kampuran) saa purkaa irti. , ei jaksaisi. siksi taas tälläistä ... tuskin tää eka on johon jätetty tuo alkup. pumpun jalka( siis sellainen valettu , ei teräs jalka kuten jx;n jalka. Mikähän tässä onli kun tuo hihnapyörä oli vinossa molemmilla pumpuilla? nyt yhden pultin alla 1 mm säätölevy ja näyttää tosiaan siltä ettei enää aja hihnaa pois päältä.. ihme juttuja nää... ai niin eihän näihin vaan ole sellaista pumpun hihnapyörää joka tulisi vähän ulommaksi? mulla kaksi eri pyörää eri numeroinnilla, ei mitään eroa tuossa hihnan paikassa, mutta jos niitä kuitenkin olisi erilaisia.
nää on kivoja nää bolt on rojektit :mrgreen:

edit: sitäkin piti kysyä että mites tuo pumpun ennakon säätö nyt kun ei tuossaa vauhtipyörässä eikä kytkimessä ole sitä ajoitus merkkiä joka laatikossa on ..
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja dmn »

jarke kirjoitti:edit: sitäkin piti kysyä että mites tuo pumpun ennakon säätö nyt kun ei tuossaa vauhtipyörässä eikä kytkimessä ole sitä ajoitus merkkiä joka laatikossa on ..
Hitsauslangan/rautalangan pätkä 1syl. suuttimen/hehkun reiästä ja konetta pyörittelemällä haarukoimaan YKK:tä jolloin 1. syl venttiilit ovat molemmat kiinni. Tuo YKK alue tuntuu pyöritettäessäkin "kevyemmeltä" kohdalta ja tuon alueen keskeltä löytyy sitten se YKK.

Ainakin TDI koneissa helppo operaatio, IDI koneissa saattaa esikammio aiheuttaa vähän päänvaivaa siinä välissä.
< 15kWh/100km
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

jarke kirjoitti:mites tuo pumpun ennakon säätö nyt kun ei tuossaa vauhtipyörässä eikä kytkimessä ole sitä ajoitus merkkiä joka laatikossa on ..
Suuttimen kautta pääsee langalla AAZ:n kannessakin, tosin seillä on se esikammio

Kuva

KTS: Ajoitusmerkit on ennenkin ollut hukassa...
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

no niin tuli taas tänään purettua pari(kertaa) jakopäätä, eli nyt on vaihdettu jx:n pumpun jalka. Sehän ei tietenkään mene sinne tuosta noin vaan vaan piti tietenkin molemmista koneista purkaa nokan hihnapyörät pois että sai ne taustalevyt vaihdettua, sen takia en tuota hommaa olisi millään viitsinyt tehdakään. No nyt on kaikki hihnapyörät linjassa eikä hihna lähde kulkemaan pois päältä. Ainostaan ihmetyttää tuo öljypumpun akselin pyörä kun on niin sisällä, eli siinä hihna on läåhes ulkoreunassa, luulisi että siinäkin tuon hihnan olisi mukavampi kulkea keskellä hihnapyörää. Pitäisikö siellä olla välissä säätölevyjä? vai oletteko kiinnitäneet moiseen mitään huomiota? Näytti tuossa t3 syncron kuvassakin olevan varsin reunassa tuo hihna kun se hihnapyörä vähän siitä reunasta pilkotti. Ai niin eihän se jx:n taustalevy sinne tietenkään muokkaamatta mene kun tuo lohko on jostain syystä :mrgreen: pidempi , laikkkaa piti vähän sille näyttää. Alkaa varmaan nyt sitten tuo venttiilikoppa vuotamaan kun tuli käytettyä se auki kun tuo hihnapyörä oli irti.
Eli kannattaako alkaa tuota öljypumpun hihnapyörää vielä säätämään vai antaisiko olla, taisin vetää sen vähän kovaa kiinnikin ettei vaan irtoa itsekseen :|
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7673
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Venttiilikopan tiivisteen vuotaminen on ominaisuus, tosin omassani taisi vuoto loppua täältä bongaamallani ohjeella, prikkoja mutterin alle, niin jaksaa puristaa kopan kantta ja tiivistettä vasten...
160920131354.jpg
160920131354.jpg (1.19 MiB) Katsottu 7355 kertaa
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: aazitusta

Viesti Kirjoittaja jarke »

tänään soviteltu jo jakopään koppia paikoilleen, näyttää olevan tuo moottori pitempi (taas) juin tuo jx :D jäi uon ylä ja alakopan vältiin rako, täytyy yritää laittaa kuva ratkaisusta jossain välissä.
Vastaa Viestiin