Sivu 2/4

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 07.07.2014 17:36
Kirjoittaja jarke
tuossa vähän lainattuna noita ajatuksia omista kokeiluista:


Re: aazitusta

ViestiKirjoittaja jarke » 17.03.2014 22:12
laitellaas vähän huomioita yhteenvedon omaisesti eri ennakoista:
0,95 : reagoi todella terävästi kaasuun mutta tavallisessa ajossa kone todella raaan kuuloinen, tytärkin kysyi kyydissä ollessaan että onko tuo normaalia, lisäksi jotenkin vastusti kokoajan kun ajoi pintakaasulla, liekö yrittänyt vastustaa koneen pyörimistä :mrgreen:
0,65: jx toimi täydellisesti tällä ennakolla, nyt tuntui että meni taas jotenkin ohi käynti ok tehoja puuttui, eikös tuo nosta pakolämpöjäkin kun on myöhäisellä :?:
0,80; ohjearvo, tänään säädetty siihen ,kas kummaa tuntuu että saapa jäädä siihen , huomattavasti terävämpi kuin aiemmin , käynti kuitenkin vielä ok, tässä on jx:n suuttimet ne lienee vähän nostaa käyntiääntä?

En tiedä olisiko parempi jossain 0,85? en tiedä jaksaako kokeilla, tuo ainakin varmaan hyvä kompromissi. Näytti tuossa taustapellissäkin olevan suoraan kolot tuolle tehtaan arvolle

itsellä joku pumppu meni aikoinaan kaasuakselilta spoorilla pieleen, oireet oli ettei ekaksi meinannut ottaa kierroksia ja sitten ryntäsi.
ja tässä mun pumpussa pitää tosiaan sitä syöttöä olla käännetty niin paljon ettei enää joutokäyntivarat riitä, silloin on aika hyvä , vaikka luulisi että pienempikin riittäisi mutta näin tässä.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 07.07.2014 18:24
Kirjoittaja mandula
Eipä oikein tunnu ajotukset käyntiin parantavasti vaikuttavan, kokeiltu 0,60 0,85 1,05 ja 1,15. 1,05 toimi parhaiten kun kone lämpesi.

Paluuletkusta puskee kyllä ilmaa aika reilusti, että ilmavaivoilta pumpun sisäsiltä kuulostaa pahasti..
Tyhjäkäynti käy rykien muttei savuttele, ehkä 10 sek välrin saattaa pienen haituvan tupsauttaa. Kierroksia ei anna ja kun kaasun päästäö käy röpeltäen kunnes "normalisoituu" tai sammuu.

Kaasuteltaessa tuprauttelee tutusti ensin mustaa ja sitten valkoista rykien.

Paineilmaa on käytettävissä, sillähän ainakin akselien ja tiivisteiden vuodot saa selville. Paraneeko tuota puskea suoraan imuletkun tai paluuletkun kautta pumppuun vai ottaako joku siellä nokkiinsa/pullahtaako joku tiiviste pihalle?

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 07.07.2014 19:43
Kirjoittaja mandula
Sori nyt kun pommitan tätä palstaa, mutta joku voi joskus painia saman homman äärellä niin onpahan dokumentoitu yksityiskohtasesti ;-) Ja pysyy itekkin kartalla mitä on jo tullu tehtyä.

Mutta, nyt siis jo pari selvää ilmavuotoa paikallistettu menetelmällä tämä:
Silikoniletkun pätkä pumpun syöttöbanjoon ja toiseen päähän paineilmapistooli. Paluuletku irti suodattimesta ja lukkopihdillä letkun pää tukkoon (tästä saa systeemin helposti paineettomaksi). Suuttimien paluuletku tukkoon pumpun ja suuttimen välistä.

Nyt löytyi LDA:n vuotava akselin tiiviste. Ei vielä korjattu kun metsästän sopivaa tiivistettä.
Paluuletkun tukos auki = 1&2 suutinten välinen letku vuotaa.

Nuo kun saa kuntoon niin pääsee jatkamaan suhinoiden metsästystä.

Edit. Pahin vuoto tähän mennessä syöttöruuvin välistä, putkenpätkä korvan ja mahdollisen vuotokohdan välissä todettu mahtavaksi apuvälineeksi!

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 07.07.2014 20:57
Kirjoittaja AT5nok
mandula kirjoitti:Sori nyt kun pommitan tätä palstaa, mutta joku voi joskus painia saman homman äärellä niin onpahan dokumentoitu yksityiskohtasesti ;-) Ja pysyy itekkin kartalla mitä on jo tullu tehtyä.
Pommita vaan, sitähän varten tämä foorumi on olemassa, että voi kysellä, vastata kysymyksiin ja kertoa vaikka omia kikkoja ja kokemuksia.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 07.07.2014 22:23
Kirjoittaja Roiala
Näistä viimeisistä posteista on tullut heti minullekin tietoa mitä katsoa seuraavaksi kun ei oikein meinaa LDA antaa lisää kakkua paineen noustessa, luulen.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 07:16
Kirjoittaja mandula
Roiala kirjoitti:Näistä viimeisistä posteista on tullut heti minullekin tietoa mitä katsoa seuraavaksi kun ei oikein meinaa LDA antaa lisää kakkua paineen noustessa, luulen.
Onhan se LDAn lähtöasento säädetty oikein?

Kun sen LDAn mutterin avaa pumpusta ja ottaa sen levyhässäkän pois, pitää sen D-profiilin kärjen olla 90 astetta poispäin pumpun nokasta eli se on täysin "kiinni".
Maksimiasento on sitten 90 astetta vastapäivään. Mitä enemmän tuota saa liikutettua tangolla, sitä enemmän antaa soppaa ahdoilla.

Periaatteessahan se ei haittaa, vaikka se akseli olisi lähtötilanteessa vähän "auki" eli vastapäivään oikeasta asennostaan koska silloinhan se jo valmiiksi antaa sitä soppaa ilman ahtoja, mutta jos se on x-määrän myötäpäivään "kiinni"-asennosta niin sitten ahdoilla se ensin menee kokonaan "kiinni" ja sitten liikkuu vasta "auki" sen mitä on liikerataa jäljellä. Menipä sekavaksi :D

Ite olen tangon pituutta ja LDA-kellon paikkaa säätämällä sekä tangon pään kiinnitystä tuomalla lähemmäs akselia saanut sen liikkumaan noin 50-60 astetta, kun normaalisti se liikkuu ehkä 40-45 astetta jos sitäkään. Eli reserviä kyllä löytyy jos saa mekanismin toimimaan täysillä,

Siellä levyjen alta akselin ympäriltä löytyy prikka ja sen alta stefa/teräväreunainen o-rengas, itellä tota ei tullut tiivistesatsin mukana eli en sitä pumpun purun yhteydessä huomannut vaihtaa. Korvasin sen sitten vuodon ilmetessä paksulla o-renkaalla, sen päälle laitoin sopivan kupariprikan ja päälle vielä alkuperäisen prikan. Sitten porasin mutterin alapintaan upotuksen 11mm terällä, että se puristaa tiukemmin, koska ilman syvennystä mutteri ottaa tuohon D-profiiliin kiinni eikä litistä o-rengasta tarpeeksi. Ei vuoda enää :)

Sen LDAn tangon pitäisi liikkua kun paikallaan renkkaa kaasua täysille muutaman kerran, saa sen testattua myös paineilmalla jota puskee varovasti sinne kellolle suoraan. Näkee sen maksimi liikeradankin samalla.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 07:45
Kirjoittaja Roiala
Aloittelija olen näissä hommissa, niinpä tuo selostus meni kyllä "yli hilseen" vai sopiiko ko ohje JX:n pumpulle?
Eli minulla AAZ vakio pumppu, sellainen "tatti malli" jossa tuo LDA on.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 08:35
Kirjoittaja mandula
Roiala kirjoitti:Aloittelija olen näissä hommissa, niinpä tuo selostus meni kyllä "yli hilseen" vai sopiiko ko ohje JX:n pumpulle?
Eli minulla AAZ vakio pumppu, sellainen "tatti malli" jossa tuo LDA on.
Juu tuo oli JX-pumpun LDA:lle.
Täältä kyllä löytyy tuosta tattimallista reilusti tietoa kun sitä on helpompi viritellä.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 10:27
Kirjoittaja mandula
Oho, nyt kun tarkemmin pähkäilin, jäi tuo pumpun akselin sisempi stefa laittamatta. Ihnettelin kun oli kaks saman kokosta eriväristä stefaa pakkauksessa, luulin että on jonkun toisen pumpun tarpeisiin.

Ei ollut aiemminkaan tuota sisempää stefaa paikallaan että eipä se taida niin tarkka olla siitä (toivottavasti) :-D

Saapahan liukulaakerit paremman löpökalvon pinnalleen

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 16:57
Kirjoittaja mandula
Päivitystä:

Nyt sain käymään tasaseen tyhmäkäyntiä, kun ruuvas tarpeeks syöttöö pienelle. Eli kierrosten heijaus johtu vaan liian isosta syötöstä.

Suuttimien paluuputket alko pitään vasta, kun hain Motonetistä keltasta 2.5mm/5,5mm polttoaineletkua. Noihan kyllä kovettuu ajan myötä että saa nähä kauanko pitää, paikallinen AD-huoltamo ei myyny ku 3.2mm kunnon pa-letkua kun "ei autokäytössä tota pienempää käytetä." (ETKA ilmotti putkien sisähalkasijaks muistaakseni 2mm). Tiedän mihin en vie pakua huoltoon jos semmoseen joskus joudun turvautuun kun ilmeisesti ne ei pidä Volkkareita autona..

Ennakko nyt 0.85 ja tuntuu käyvän vähän kilkutellen, joten pitääpä pudottaa vaikkapa 0.75:een.
Auto sammu kun ränkkäs kaasua, johtuneeko liian pienestä syötöstä/ajotuksesta..

Johtuneeko kovasta ennakosta kun erillisestä huohotussäiliöstä tuprutti vaaleeta savua, haisi vähän kitkerälle pakokaasulle.. Tarkistan nyt kuitenki öljymäärän varulta :-P

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 17:41
Kirjoittaja mandula
https://www.dropbox.com/s/olkoek6o8n4mu ... .30.14.mp4

Jälleen video on parempi kuin tuhat sanaa.

Eli nyt käy tyhjää nätisti 0.67 ennakolla. Videossa kalkattaa pahemmin mitä luonnossa.

Ekalla kaasunpolkasulla tuprauttaa tutusti mustaa mutta sitten tuleekin diiselivalkoista, ei myöskään anna kunnolla kierroksia.
Lopussa käänsin kaasun täysille ja vähön tuntui hyytyvän. Aina kun kaasun päästää vapaaksi kone käy vähän aikaa pehmeämmin ja matalammilla kierroksilla ja palautuu muutaman sekunnin päästä normaalille tyhjäkäynnille.

Mitä säädetään?

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 19:30
Kirjoittaja mandula
Voisko kaasuakseli väärällä boorilla tehä tota, että tukehtuu kierroksilla? Kuvsn otin ennen akselin irrotusta ja pitäs olla samassa asennossa nytki :O

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 19:48
Kirjoittaja jarke
nythän mä vasta hokasin että yhdistin tuon oireen väärään tapaukseen omassa pelissä. mulla teki tuota jx:n kanssa samantapaisesti. Eli satunnaisesti kesken ajon, yleensä kylmällä koneella meno hyytyi ja tuntui kuin soppa olisi loppunut, aikansa kun sitä huokutteli niin vahvan valkoisen savun jälkeen alkoi taas toimia ja meni pitkään ettei ollut mitään, kunnes taas uusi, veikkaan että oli kansi/pahvi vika , kone hajosi vähän sen jälkeen. Voi toki olla että jotkin pumpun sisällä olleet osat oli niin kuluneita ( jotain rullia ? sinne nyt uusittiin rempan yhteydessä) että voisiko olla että ne aiheutti myös tuon. siihen osaa ottaa viisaammat kantaa.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 20:56
Kirjoittaja kdf
Dieselmoottorissa pyörintänopeus määräytyy syötöllä ja kuormalla. Eli ilman kuormaa, mitä enemmän saa polttoainetta, sitä kovempaa käy. Diesel ei käy rikkaalla, vaan aina yli-ilmalla.

Tässä tapauksessa jotenki merkit viittaa ajoituspuolen häiriöön. Ajoitusmäntä jumittaa tai pumpun paine epäkorrekti. Tai sitten minun myymä kiinapää on patska :oops:

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 21:36
Kirjoittaja mandula
Nää havainnot on varmistunu:

Pumpun ajotus vaikuttaa aika pitkälti niinku pitää:
Liian aikasella kalkattaa mutta käy muuten hyvin tyhjää
Liian myöhäsellä käy rykien ja mustaa tupsuttaa putkesta tyhjäkäynnillä ja meinaa sammua
Käyntiin lähtee niinku pitää, eli aikasella ilman kylmäkäynnistintä ja myöhäsellä kylmäkäynnistin vedettynä
Mitä enemmän syöttöruuvia väännetty sisään, sitä enemmän tyhjäkäynti ryskyttää ja valkosts pukkaa putkests. Eli sama ilmiö kuin kaasuvipua vedettäessä pienemmillä syötöillä

Ajotuksesta riippumatta ei juuri nosta kierroksia ja pukkaa valkosta putkesta kaasuvipua vedettäessä, takas tyhjäkäynnille päästettäessä joko sammuu (liian aikanen tai myöhänen ajotus) tai kierrokset putoo vähäks aikaa ja tuntuu tukehtuvan.

Mitä vähemmän syöttöö sen paremmin tuntuu pelaavan (tyhjäkäynnillä) mutta sitten jossain vaiheessa kaasuvivustakaan ei tapahdu mitään.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 22:08
Kirjoittaja dmn
Kannattaa kokeilla vielä että se kaasivipu on oikealla boorilla (ei aina välttämättä keskellä).

Mutta valkoinen savu on ehkä hieman outoa, voisiko joku suutin kusta tai joku takaisku nestepäässä
olla huono, niilläkin tärkeä merkitys. Voisi ehkä yksitellen löysätä suutinputkia ja katsoa saako tuon savutuksen eliminoitua.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 22:38
Kirjoittaja jarke
nuo oireet ei kyllä enää sovi yhteen mun kokemusten kanssa, siirryn taustalle etten sekoita.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 22:46
Kirjoittaja mandula
Kokeilen huomenna tota kaasuvipua siirrellä.

Suuttimet on parituhatta kilsaa sitten huollettu/säädetty TammerDieselillä eli niistä ei pitäs olla kiinni..

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 08.07.2014 23:03
Kirjoittaja kdf
Jos dynaaminen ajoitus ei toimi, eli ajoitusmäntä ei liiku kierrosten=pumpun sisäisen paineen mukaan, niin voisko ajatella että: tyhjäkäyntiä käy hyvin pienellä syötöllä, koska saa polttoainetta tyhjäkäynnin verran. Kun syöttöä lisää, kierrosten pitäisi nousta, mutta kun ajoitus jää myöhäselle, lopputuloksena valkoinen savu ja huono käynti.

Takaiskut joo kannattaa tarkastaa.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 09.07.2014 07:58
Kirjoittaja mandula
kdf kirjoitti:Jos dynaaminen ajoitus ei toimi, eli ajoitusmäntä ei liiku kierrosten=pumpun sisäisen paineen mukaan, niin voisko ajatella että: tyhjäkäyntiä käy hyvin pienellä syötöllä, koska saa polttoainetta tyhjäkäynnin verran. Kun syöttöä lisää, kierrosten pitäisi nousta, mutta kun ajoitus jää myöhäselle, lopputuloksena valkoinen savu ja huono käynti.

Takaiskut joo kannattaa tarkastaa.
Saakos tota pumpun painetta millään oikein mitattua, jos siellä vaikka lamellit jumittais isoilla kierroksilla?

Olin tuohon tilannut uuden pumppupaketin, mutta se ulkokehä ei mennyt sitten millään paikoilleen (pakastinta ei ollut käytössä, olis varmaan just kutistunu sopivasti), eli laitoin vanhan ulkokehän ja muut osat uutta. Jos se vanha ulkokehä on vähän ohuempi kuin uusi, niin sittenhän se noiden päälle ruuveilla tuleva levy saattaa puristaa sopivasti jumittaen systeemin..
Sisäkehä pyöri kyllä sormilla kevyesti, lamellien liikettähän ei sen levyn takia nähnyt kasausvaiheessa..

Entäpä voiko väärälle boorille asennettu kylmäkäynnistinvipu sotkea tuon dynaamisen ajoituksen? Tuonhan saa jousen päästä auki, onkohan tuohon jotain mittaa paljonko sen männän pitäisi olla sisällä?