Sivu 1/4

ve pumpun opus

Lähetetty: 13.08.2013 14:22
Kirjoittaja jarke
http://issuu.com/rswords/docs/bosch_ve_manual

tuollainen löytyi kun ihmettelin pumppujuttuja.
osaisiko joku sanoa missä tuolla oli se kohta jota piti muuttaa kun oli tuo loikkimis-ongelma pumpussa ( siirtoalue ahtamaton -ahdettu ) "rajapinnan säätö

ahdonalaisen syötön muokkausohjetta:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/T ... _Rev_2.pdf

aika hyvä purkukuvaus:
http://gnarlodious.com/Vanagon/Bosch_Pump/-Rebuild

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 13.08.2013 22:14
Kirjoittaja dmn
Vai onko kyseessä kuitenkin ihan ongelma siirryttäessä tyhjäkäynniltä osakuorman alueelle? Otin yhdestä pumpusta niistä vastapainoista ylimääräiset "siivekkeet" pois ja muistaakseni se toimi täydellisesti isomman nestepään kanssa.

Ongelmahan oli tuossa että se vakiosäätimellä se tekee liikaa korjausliikettä, jolloin koko systeemi jää värähtelemään.

Toki sähköpumppu tarjoaa elegantin ratkaisin tälläisiin pulmiin joissa tarvitaan helppoa säädettävyyttä :)

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 10.09.2013 21:53
Kirjoittaja jarke
missähän nuo dmn:n mainitsemat osat on, näkyykö tuossa opuksessa? jossain on aiemmin kysytty mutta en löytänyt niin lisään tähän että olisiko linkkejä mistä voisi tilata näihin pumppuihin korjaus sarjoja. tiivisteitä jne.
edit: dieselkontor.de
millähän sitten tietää oikean sarjan tilata?

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 12.09.2013 09:18
Kirjoittaja jarke

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 12.09.2013 10:15
Kirjoittaja dmn
Eiköhän tuo 17mm akselilla oleva sarja käy. Jos JX:n pumppu niin pitää erikseen ostaa vielä LDA:n akselin tiiviste (oliskohan ollu ihan X-rengas).

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 12.09.2013 13:00
Kirjoittaja jarke
niin eli tuo diesel kontorin? tämä on etuvetoisen pummppu, eli se missä on se tatti :mrgreen: , tuo vaan tuntuu tyhmästä niin vaikealta kun tuolla diisel kotorissa ei taida toimia paypal?

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 12.09.2013 17:22
Kirjoittaja TT|
Ebaystä löytyy noita tiivistesettejä, ja ihan paikallisista varaosaliikkeistäkin.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 09.10.2013 12:46
Kirjoittaja jarke
mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 09.10.2013 13:37
Kirjoittaja dmn
jarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimii :)

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 09.10.2013 14:28
Kirjoittaja jarke
dmn kirjoitti:
jarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimii :)
ja jos on niin onko siitä se kalvo siitä tatin sisältä särki sitten...? niitä olisi "hyllyssä", ei lienee paha vaihtaa :?:

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 09.10.2013 14:31
Kirjoittaja TT|
jarke kirjoitti:
dmn kirjoitti:
jarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimii :)
ja jos on niin onko siitä se kalvo siitä tatin sisältä särki sitten...? niitä olisi "hyllyssä", ei lienee paha vaihtaa :?:
Sen voi kyllä aukasta ja kurkata.

JX pumpun huolto video

Lähetetty: 09.05.2014 19:53
Kirjoittaja SyncroVWaari
https://www.youtube.com/watch?v=S7j_WzA ... e=youtu.be


en tiedä tuliko oikeaan paikkaan, siirtäkää..

Re: JX pumpun huolto video

Lähetetty: 10.05.2014 09:26
Kirjoittaja AT5nok
Suomenkielisiä ohjeita VE-pumpun säätämiseen

Toimimattomat linkit poistettu

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 06.07.2014 20:19
Kirjoittaja mandula
Arvauksia, mikä meni vikaan? Vai pitääkö vaan säätää?

https://www.dropbox.com/s/6xs7kxs39kysk ... .04.14.mp4

Kyseessä JX pumppu 1,9td persiissä. Pistin pumpun pirstaleiksi ja vaihdoin tilalle 12mm nestepään.
Netistä kstselin kasausohjeet ja mielestäni kaikki meni omille paikoilleen oikein päin.

Kovan ilmaamisen jälkeen sain tuon tulille, lähtee ihan ok kunhan ei heti päästä avaimesta irti.
Videon mukainen tyhjäkäynti kuutenkin ilmeni kun kylmäkäynnistysvipu on vedettynä, auto sammuu jos käynnistimen työntää pohjaan.

Kaasuttaessa ilmenee videon mukaista mustaa savua - valkoista savua - ...

Ennakko on nyt 0,85.

Kaipaako vaan lisää ennakkoa tai muuta säätöä, vai tapahtuiko painajaiseni ja kasasin pumpun 180 astetta pieleen!?
Pumpun nokkapyörän päällä oleva pitkä säätöruuvi ei tod.näk. ole enää alkuperäisessä asennossa, kun vasta kasausvaiheessa tajusin sen olevan säätöruuvi enkä siis merkannut sen asentoa.. Voiko tuo aiheuttaa ongelman?

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 06.07.2014 22:12
Kirjoittaja mandula
Sain tyhjäkäynnin asettumaan tyhjäkäyntivipu sisään painettuna, kun pistin ennakkoa 1,05 ja ruuvasin savuruuvia reilun kierroksen auki. Kylmäkäynnistysvivun ulosveto aiheuttaa pientä rytkytystä tyhjäkäyntiin.

Koitin ajaa kaaralla, mutta se osoittautui mahdottomaksi tehtäväksi, koska meno oli kuin kengurulla ajelisi. Eli hytkyy helvetisti jos vähänkin koskee kaasupedaaliin..

Joku oli tuosta jossakin maininnut, että pitäisi dynaamisen ennakon (joku governor rotor assembly) viistää massaa pois että sai tuon humppaamisen loppunaan 12mm nestepään kanssa.

Onko muilla ollut vastaavaa probleemaa?

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 06.07.2014 23:19
Kirjoittaja jarke
nyt ei oikein einaa muistaa mutta jotenkin tuntuu tutulta, ei kyllä ole 180 astetta pielessä, silloin savua tulee kyllä ihan erilailla. on kyllä sika paha saada käymään kun on ihan tyhjä pumppu. Annappa nyt vaan syöttöruuvista sille lisää ainetta ,eli syöttöä isommalle, jotenkin muistelen että sillä rauhoittui mulla tuo.( mitähän tuonne aazitusta osastolle oon kirjoittanut), täytyy vilkaista
edit: en tuolta löytänyt mitään kirjallisessa muodossa, mutta jotenkin tuo tuntui tutulta, kokeile vaan antaa syöttöruuvista lisää syöttöä, jotenkin muistelen että silleen se... ja tosiaan tuo kestää aikansa ennen kuin tuo pumppukin kunnolla ilmaantuu..

edit 2: ja tosiaan, kannattaa koeajolla varoa ettei suupielet repeä kun alkaa hymyilyttämään( kun nyt saat käymään)

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 06.07.2014 23:53
Kirjoittaja dmn
Tuon kylmäkäynnistimen säädön asetus ei vaikuta kuin alle tyhjäkäyntikierroksin ennakoihin, muuten ei pitäisi vaikutta yhtään mitään, ellei pumpussa sitten muuten ole jotain pielessä (pumpun sisäinen paine -- virtausregulaattori, eli paluupuolen banjo??)..

Jarken pumpussa näytettiin rälläkkää vastapainoille, ilmeisesti hyvin lopputuloksin?

Tuon mekaanisen säätimen hienosäätäminen on aika konstikasta kyllä, siitä syystä olen siirtynyt itse sähköiseen ;-)

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 07.07.2014 07:41
Kirjoittaja mandula
jarke kirjoitti:nyt ei oikein einaa muistaa mutta jotenkin tuntuu tutulta, ei kyllä ole 180 astetta pielessä, silloin savua tulee kyllä ihan erilailla. on kyllä sika paha saada käymään kun on ihan tyhjä pumppu. Annappa nyt vaan syöttöruuvista sille lisää ainetta ,eli syöttöä isommalle, jotenkin muistelen että sillä rauhoittui mulla tuo.( mitähän tuonne aazitusta osastolle oon kirjoittanut), täytyy vilkaista
edit: en tuolta löytänyt mitään kirjallisessa muodossa, mutta jotenkin tuo tuntui tutulta, kokeile vaan antaa syöttöruuvista lisää syöttöä, jotenkin muistelen että silleen se... ja tosiaan tuo kestää aikansa ennen kuin tuo pumppukin kunnolla ilmaantuu..

edit 2: ja tosiaan, kannattaa koeajolla varoa ettei suupielet repeä kun alkaa hymyilyttämään( kun nyt saat käymään)
Ok, kokeillaan antaa soppaa lisää.

Muistatko, paljon sulla on ennakko? Ihan vaan että oonko oikeella alueella jo vai pitääkö mennä 1,1x lukuihin?

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 07.07.2014 07:46
Kirjoittaja mandula
dmn kirjoitti:Tuon kylmäkäynnistimen säädön asetus ei vaikuta kuin alle tyhjäkäyntikierroksin ennakoihin, muuten ei pitäisi vaikutta yhtään mitään, ellei pumpussa sitten muuten ole jotain pielessä (pumpun sisäinen paine -- virtausregulaattori, eli paluupuolen banjo??)..

Jarken pumpussa näytettiin rälläkkää vastapainoille, ilmeisesti hyvin lopputuloksin?

Tuon mekaanisen säätimen hienosäätäminen on aika konstikasta kyllä, siitä syystä olen siirtynyt itse sähköiseen ;-)
Kaikki muut tiivisteet on vaihdeltu paitsi juuri tuon paluupuolen banjon kuparitiivisteet on vanhat, koska ei tullut tiivistesatsin mukana ja iteltä ei löytyny just ton kokosia.. Eli vaihetaan nekin nyt varmuuden vuoksi vielä.

Vastapainojen muokkaus ei ole ongelma, koska töissä on hienomekaniikan työstöön tarvittavat laitteet ;)
Ainoo vaan, että niitä painoja ei taida saada irti pumpun ollessa kiinni koneessa..

Onko muistikuvia, paljonko silpasit pois niistä painoista?

Kiitoksia vastauksista tähän mennessä, pari iltaa ton kimpussa jo menny ja melkein alko jo epätoivo iskee kun ei se mennykkää ku aku ankassa (tai sitten meni) :D

Re: ve pumpun opus

Lähetetty: 07.07.2014 14:33
Kirjoittaja mandula
Jahas kohta jatkuu projekti.

Eka pitää hakee paikkakunnan ainoo sammutussolenoidi kun vanha päätti hajota ja nyt sammuu vaan vaihteella kun otin karan pous..

Samalla tsekkaan kaasuakselin asennon kun ei tahdo kierrokset nousta täyskaasulla josko olis boorin väärässä asennossa. Ehkä, jos jaksan ja homma ei ala pelittämään, kokeilen pistää prikkaa siihen kaasuakselin jousen eteen kun sekin ilmeisesti voipi auttaa tuohon huojuntaefektiin.