ve pumpun opus

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja kdf » 09.07.2014 09:11

Ylimääräiseen ulostulo banjopulttiin oon tehny liitoksen mittaria varten. Pultin kantapäähän reikä ja jenga mittaria varten, sihti piti repiä irti pultin sisältä. Biltemasta öljynpainemittari mittaukseen

Ei väärän boorin pitäs vaikuttaa. Paine sinne männän taakse tulee männän keskellä olevan reiän kautta, jos se olisi tukossa?

Voihan se siirtopumpussa olla myös ongelma, mutta luulis ettei edes nostais naftaa startatessa. Mutta eihän tuota tiedä.
kdf
AktiVWisti
 
Viestit: 111
Liittynyt: 09.02.2013 16:47

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 09.07.2014 09:29

Pitääpä avata se männän jousen pääty ja kurkata. Se paine siis tulee siitä reiästä mikä on heti siinä männän päädyssä? Jos siitä puhkuis paineilmaa vähän läpi..

Edit. Ajattelin tehdä painemittarille paikan pumpun kanteen, kun siinä näyttää joku valmis kierrereikä olevan vapaana. Poraa vaan läpireiän ja sopiva adapteri mikä sattuu valmiisiin kierteisiin ja mittarin väliin. Ei ole just nyt ylimäärästä ulostulobanjon pulttia, niin ei sitä ainoota viiti rikkoo..

Jäi muuten vaihtamatta paineensäätimen o-renkaat, netin syövereistä kaivelin että pumppurempan jälkeen on alkanut o-rengas kusemaan läpi päästäen paineet putoamaan, vaikka siihen venttiiliin ei oltu edes koskettu rempan aikana.. Siihen varmaan pitää uhrata yksi hylsy, viilapenkissä lytistää että saa sopimaan siihen suorasivuiseen ovaaliin :P
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 09.07.2014 21:20

https://www.dropbox.com/s/gxh8wrzblpbesxm/2014-07-09%2021.14.47.jpg

Tein tuollasen patentin, mötönetin sähkönen painemittari kiinni.
Ei nosta yhtään painetta, tossa T-palassa on tulppa jota löysäsin kone käydessä ja annoin kaasua, ei edes tiputa ainetta välistä..
Käsipumpulla pumpattaessa (jonka asennus on koettu järkeväksi) tihutteli kyllä tuosta. Eli aineen kyllä pitäis pumpun paineilla tonne nousta.

Lamellitko ne siellä sitten jumittaa.. Ei muutaku pumpun irrotukseen.
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja dmn » 09.07.2014 22:31

Ihme on että edes käy jotenkuten jos pumpun sisäinen siirtopumppu ei toimi.. Lamellit voi tietysti asentaa pumppuun väärinpäin (pyöristetty reuna pitäisi olla ulospäin), mutta luulenpä että toimivat niinkin. Siirtopumpun jälkeen oleva levy josta on ulostulo pumpun sisälle voi olla väärinpäin asennettu, jolloin pumpun tuotto ei päädy pumpun sisälle (pitikö siinä nyt olla reikä ylhäällä - eilen piti just itse tämä tarkastaa vielä kirjasta kun iltapuhteina kokosin omaan autoon uuden pumpun).
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2523
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 10.07.2014 07:24

Mulla kävi semmonen juttu pumppua kasatessa, että olin tilannut uuden siirtopumppupaketin.
Se uus ulkokehä ei kuitenkaan sopinut paikalleen vaan jämähti puoleenväliin runkoa eikä alemmas mennyt missään asennossa. Laitoin sitten uudet lamellit ja keskiosan ja vanhan ulkokehän.

Voisko sit olla, että se vanha ulkokehä on vähän matalampi ku uudet osat jollonka lamellit hankaa siihen päälle tulevaan levyyn kiinni.. Lamellit asensin oikein päin.
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja kdf » 10.07.2014 09:28

Aika mielenkiintoista, lähtee varmaa vaan käyntiin käsipumpun avulla?

Kun on saannu siirtopumpun kasattua, niin pyörittelee pumpun akselia, kuulee äänestä onko palikat oikein tai jumittaako siivet. Pitäs kuulua sellanen plopplop. Letku naftakannuun jos haluaa varmistaa imeekö kunnolla. Käsin kovasti pyörittämällä pitäs alkaa nostamaan ainetta.
kdf
AktiVWisti
 
Viestit: 111
Liittynyt: 09.02.2013 16:47

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 10.07.2014 09:39

kdf kirjoitti:Aika mielenkiintoista, lähtee varmaa vaan käyntiin käsipumpun avulla?

Kun on saannu siirtopumpun kasattua, niin pyörittelee pumpun akselia, kuulee äänestä onko palikat oikein tai jumittaako siivet. Pitäs kuulua sellanen plopplop. Letku naftakannuun jos haluaa varmistaa imeekö kunnolla. Käsin kovasti pyörittämällä pitäs alkaa nostamaan ainetta.



Lähtee nyt kyllä ihan normaalisti käyntiin, ennakko about 0,90 ja kylmäkäynnistin vedettynä pärähtää heti tulille.
Nyt kun tarkemmin muistelen, niin kyllähän sitä käsipumppua on säätöjen yhteydessä tullut pumpattua. Päivän seisonnan jälkeen ei muistaakseni lähtenyt parilla ekalla starttauksella käymään..

Kasatessa pyörittelin sitä akselia eikä plopissut muistaakseni. Pitääpä koittaa tota kannustaimemishommaa heti ku saan pumpun pöydälle. Sittenpä tuon näkee.
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 10.07.2014 13:31

http://www.youtube.com/watch?v=n94BvDvDJgM

MIkähän rasva on käypästä tuohon kasailuun, eli dieseliin liukenevaa?
Aika helpolla sai tuon nestepään kasaan kun liimaili noi jouset ja prikat ja tapit kiinni, ajattelin tehdä yhtä helposti seuraavaksi :)

Käviskö Motonetin yleis-/laakerirasva (litiumsaippuapohjainen)?
Noi MoS2-pohjaset sisältää ilmeisesti kiinteitä lisäaineita = tukkii pumppua..
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja dmn » 10.07.2014 14:29

Itse oon käyttänyt ihan kirkasta laakerirasvaa.. Kuitenkin taitaaa pumpun sisäisestä dieselistä 99,9% takaisin tankkiin, niin äkkiä ne sieltä lantraantuu.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2523
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 10.07.2014 17:19

Nythän tää sujuu nopeesti kun tietää mitä tekee :D
Suoraan töistä koneen kimppuun ja puol tuntia myöhemmin pumppu jo viilapenkissä!

Laitan suosiolla vanhan pumppuosan takasi ja testaan toiminnan porakoneella ennen takasi laittoa.
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 10.07.2014 22:05

Dodiin, nyt on pumppu kasassa vanhalla lamellisetillä!

Pistin pullosta letkun kiinni sisääntulonippaan ja annoin porakoneella runtua, kyllä komeesti roisku ulostuloreiästä ainetta. Eli tais olla uudet lamellit vaan tiukalla. Tuli karkeeilmauskin suoritettua kunnialla :-)

Kaasuvipukin tuli tuunattua kolmella prikalla kireemmäks.

Huomenna pumppu kiinni ja sormet ristissä starttaileen.
Ainoo ongelma on, että hihnapyörän kiila hävis.. Saako noita osanumerolla vai pitääkö tietää mitat?

Edit. itse itselleni vastaten:
N 012 706 1 , 3x6,5 mm

Edit2. aika jännää että Tammerdieselistä ei löytyny kiilan kiilaa.. Ohjasivat Laakkoselle ja luojan kiitos löyty suoraan hyllystä huimaan 1,04e hintaan :-D Pääsee viikonloppuna käynnisteleen.
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja dmn » 12.07.2014 09:37

Kannattaa se vanhakin kiila yrittää etsiä, ettei vaan oo tippunu sinne jakohihnan sekaan :-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2523
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 12.07.2014 14:09

No nyt se vittuilee oikein kunnolla..

Suutinputkiin ei tuu ainetta ei sitten millään.. Käsipumpulla työnnetty ainetta pumppuun suutinputkien päät löysällä, paluubanjo ja nestepään keskiruuvi löysällä ja suoraan 12 V uuteen sammutussolenoidiin. Nestepään ruuvista ja paluuputkesta työntää naftaa, eikä paluuputkessa kulje ilmaa kun nuo kaks on kiristetty takas.

Silti ei putkista tule mitään vaikka on pyöritetty yks akku tyhjäksi!
En tajunnut pöydällä kokeille tietenkään solenoidi auki pyörittää pumppua että ruikkiiko nestepään lähdöistä.. Pumppua pysty pyörittään käsin kun mutteri oli akselin päässä, nokkapyörän nousut kyllä tuntui hyvin, nestepäähän oli silloin kuiva eli ei pitäskään sillon kovaa vastusta ollakkaan?

Nestepäähän en siis koskenut koska toimi ekan kasauksen jälkeen.


Miähän siellä nyt ahistaa :-D

Edit. Governor modin tein kaasuvivulle, eli 3 prikkaa pisimmän jousen päähän. Puristui vajaa 5mm kasaan. Voiko tuo akseli vaikuttaa nestepäähän tai jos se akseli on väärässä asennossa = säätöluiska on väärässä kohtaa nestepään mäntää?

Edit2. Ja pumppu pöydälle, nestepään mäntä ei liiku ku vajaan puoli milliä heittokellon mukaan.. Mikähän siellä nyt on mennyt väärin kasatessa muka, ainoo ero oli kun nestepäätä kasasin että ekalla kerralla nestepään jousien prikat oli pumpun nokkaan osottavassa päässä ja nyt laitoin nestepään päätyyn ne.. Kumpi sit lie oikee tapa vai onko väliäkään.. Joku siellä nyt kuitenkin aiheuttaa sen, että mäntä ei liiku tarpeeks.

Kolmas kerta toden sanoo..
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 12.07.2014 17:41

Syypää löyty lyhyeen liikkeeseen:

Mun painemittariadapterista oli päässyt pari lastua ilmeisesti kierteestä pumpun sisälle, yks lastu oli päässyt osittain nestepään sylinterin ja männän väliin ja jumittanut männän liikkeen. Valoo vasten pientä hankaumaa, mutta ei naarmuja.

Pienestä se on näköjään kiinni.

Edit. Ei ollukkaan mun anturiadapterista, vaan siitä vivun toisesta kiinnityspultista jota kaasuvipu vetelee. Eli eipä turhaan oo varoteltu että ne pitää varovasti kiristää..

Nyt siinä ei ollu ku jämät kierteistä jälellä ja loputki lähti ku vähä rapsutteli. piti rulliin asti purkaa pumppu että sai kaikki pois (suihkuttelin bräkleeniä imuputkeen eikä tullu metallia mukana). Eihän sitä saanu tiiviiks asti enää kiristettyä niin valoin mutterin kannan ympäryksen epoksilla kiinni, toivottavasti ei tarvi seuraavaan 20 vuoteen tuota enää avata :-)
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 13.07.2014 13:23

No nyt pelittää (ainakin paikallaan)!

Kierrokset nousee ja paine myös.
Ajotus pitää tsekata pumpusta vielä, lähtee ilman kylmäkäynnistintä heti tulille, mutta kalkattelee ainakin kylmänä. Kierroksia kun antaa niin joku hihna vinkuu vaikka tuntuu olevan kaikki kireellä, johtuneeko liian aikasesta ennakosta?

Tarviikos nokkan ajotusta tsekata, kun oon ton pumpun ottanu irti hihna kireellä ja nippusiteillä sitonu hammashihnan nokan ja pumpun pyöriin? Eikös se vaan sillon ajotus heitä nokalla jos hihnaa löysäilee?
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja jarke » 13.07.2014 13:39

Minä varmuuden vuoksi tarkastin samassa tilanteessa nokan ajoituksen, ei ollut muuttunut .. Kylmäryyppyä ei ole tarvinnut täällä päässä käyttää missään tilanteessa , lähtee tosi hyvin käyntiin . Ainoa mitä tässä omassa ihmettelen on että pitää silti olla syöttö tosi isolla että pienillä kierroksilla tapahtuu mitään.
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 13.07.2014 16:05

Itekki just syöttöö säätelin paikallaan huudatettaessa, nyt haikuaa vöhän mustaa kun antaa kaasua. Puol kierrosta ulospäin syöttöö niin ei haikua oikeestaan yhtään mutta ihan kaasuvivun ekoilla liikkeillä ei tosiaan tapahdu mitään.

Vielä koeajo edessä, vähän jännittää että miten pelittää :-D

Edit. Kaara vetelee alakierroksilla ihan hyvin, mutta siitä ylöspäin meno hyytyy totaalisesti.
Syöttöruuvia kiinni niin vöhän pääsee paremmin, mutta silti hyytyy ja pukkaa alakierroksilla melko reippaasti mustaa ja hyytyessäön mustaa ja harmaata/valkoista.

Nyt ennakko 0,90 huutaako lisää ennakkoa?
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja jarke » 13.07.2014 17:55

se 12mm:nen on aika iso elimullehan tuli kun sattui olemaan tarjolla, varmasti pukkaa herkästi alakierroksilla mustaa jos ei ahdin kerkee mukaan, millainen solmu siis tässä oli?. Mä en tiedä mutta luulen että tässä mun pumpussa on tuo ahtokara puoli ihan vakio, menee aika savuttomasti jos haluaa mutta saa siitä tatin päältä kyllä säädöllä työntämään reilusti lakuakin, en tiedä katsoiko mun pumppumestari laittaessaan oliko siltä osin mun pumppu vakio, mutta sen nyt varmaan voi sanoa että jos siellä vakioahdin on niin siitäpä sitten seuraavaksi( tosin nuo eriväriset savut on toki outoja, niihin en osaa mitään vinkkiä antaa)
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1102
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 13.07.2014 18:07

K24 ja pieni ilma-ilma välijäähy.
Max ahdot nyt ollu 0,9 mutta nyt koeajolla ei tainnu nousta ku 0,5 vedätyksessä.

Eli koitan nyt aikastaa pumppua vielä jos jää osa kakusta polttamatta ja ahdin ei saa kunnolla hönkää. Pitää ahtojaki nostaa kyllä.
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja TT| » 14.07.2014 01:03

K24 ei oikein herää alhaalta, että eiköhän se siitä ole musta kiinni. Samaa vikaa on tuon 11mm TDI-pumpun kanssa, jos vaan tällää kaasun pohjaan kiihdyttäessä niin mustaa riittää.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6314
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

EdellinenSeuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa