ve pumpun opus

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja jarke »

http://issuu.com/rswords/docs/bosch_ve_manual

tuollainen löytyi kun ihmettelin pumppujuttuja.
osaisiko joku sanoa missä tuolla oli se kohta jota piti muuttaa kun oli tuo loikkimis-ongelma pumpussa ( siirtoalue ahtamaton -ahdettu ) "rajapinnan säätö

ahdonalaisen syötön muokkausohjetta:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/T ... _Rev_2.pdf

aika hyvä purkukuvaus:
http://gnarlodious.com/Vanagon/Bosch_Pump/-Rebuild
Viimeksi muokannut jarke, 11.10.2013 09:12. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3082
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja dmn »

Vai onko kyseessä kuitenkin ihan ongelma siirryttäessä tyhjäkäynniltä osakuorman alueelle? Otin yhdestä pumpusta niistä vastapainoista ylimääräiset "siivekkeet" pois ja muistaakseni se toimi täydellisesti isomman nestepään kanssa.

Ongelmahan oli tuossa että se vakiosäätimellä se tekee liikaa korjausliikettä, jolloin koko systeemi jää värähtelemään.

Toki sähköpumppu tarjoaa elegantin ratkaisin tälläisiin pulmiin joissa tarvitaan helppoa säädettävyyttä :)
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja jarke »

missähän nuo dmn:n mainitsemat osat on, näkyykö tuossa opuksessa? jossain on aiemmin kysytty mutta en löytänyt niin lisään tähän että olisiko linkkejä mistä voisi tilata näihin pumppuihin korjaus sarjoja. tiivisteitä jne.
edit: dieselkontor.de
millähän sitten tietää oikean sarjan tilata?
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja jarke »

Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3082
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja dmn »

Eiköhän tuo 17mm akselilla oleva sarja käy. Jos JX:n pumppu niin pitää erikseen ostaa vielä LDA:n akselin tiiviste (oliskohan ollu ihan X-rengas).
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja jarke »

niin eli tuo diesel kontorin? tämä on etuvetoisen pummppu, eli se missä on se tatti :mrgreen: , tuo vaan tuntuu tyhmästä niin vaikealta kun tuolla diisel kotorissa ei taida toimia paypal?
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja TT| »

Ebaystä löytyy noita tiivistesettejä, ja ihan paikallisista varaosaliikkeistäkin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja jarke »

mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3082
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja dmn »

jarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimii :)
< 15kWh/100km
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja jarke »

dmn kirjoitti:
jarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimii :)
ja jos on niin onko siitä se kalvo siitä tatin sisältä särki sitten...? niitä olisi "hyllyssä", ei lienee paha vaihtaa :?:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja TT| »

jarke kirjoitti:
dmn kirjoitti:
jarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimii :)
ja jos on niin onko siitä se kalvo siitä tatin sisältä särki sitten...? niitä olisi "hyllyssä", ei lienee paha vaihtaa :?:
Sen voi kyllä aukasta ja kurkata.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

JX pumpun huolto video

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

https://www.youtube.com/watch?v=S7j_WzA ... e=youtu.be


en tiedä tuliko oikeaan paikkaan, siirtäkää..
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: JX pumpun huolto video

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Suomenkielisiä ohjeita VE-pumpun säätämiseen

Toimimattomat linkit poistettu
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja mandula »

Arvauksia, mikä meni vikaan? Vai pitääkö vaan säätää?

https://www.dropbox.com/s/6xs7kxs39kysk ... .04.14.mp4

Kyseessä JX pumppu 1,9td persiissä. Pistin pumpun pirstaleiksi ja vaihdoin tilalle 12mm nestepään.
Netistä kstselin kasausohjeet ja mielestäni kaikki meni omille paikoilleen oikein päin.

Kovan ilmaamisen jälkeen sain tuon tulille, lähtee ihan ok kunhan ei heti päästä avaimesta irti.
Videon mukainen tyhjäkäynti kuutenkin ilmeni kun kylmäkäynnistysvipu on vedettynä, auto sammuu jos käynnistimen työntää pohjaan.

Kaasuttaessa ilmenee videon mukaista mustaa savua - valkoista savua - ...

Ennakko on nyt 0,85.

Kaipaako vaan lisää ennakkoa tai muuta säätöä, vai tapahtuiko painajaiseni ja kasasin pumpun 180 astetta pieleen!?
Pumpun nokkapyörän päällä oleva pitkä säätöruuvi ei tod.näk. ole enää alkuperäisessä asennossa, kun vasta kasausvaiheessa tajusin sen olevan säätöruuvi enkä siis merkannut sen asentoa.. Voiko tuo aiheuttaa ongelman?
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja mandula »

Sain tyhjäkäynnin asettumaan tyhjäkäyntivipu sisään painettuna, kun pistin ennakkoa 1,05 ja ruuvasin savuruuvia reilun kierroksen auki. Kylmäkäynnistysvivun ulosveto aiheuttaa pientä rytkytystä tyhjäkäyntiin.

Koitin ajaa kaaralla, mutta se osoittautui mahdottomaksi tehtäväksi, koska meno oli kuin kengurulla ajelisi. Eli hytkyy helvetisti jos vähänkin koskee kaasupedaaliin..

Joku oli tuosta jossakin maininnut, että pitäisi dynaamisen ennakon (joku governor rotor assembly) viistää massaa pois että sai tuon humppaamisen loppunaan 12mm nestepään kanssa.

Onko muilla ollut vastaavaa probleemaa?
-89 Caravelle 1,9 TD
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1108
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja jarke »

nyt ei oikein einaa muistaa mutta jotenkin tuntuu tutulta, ei kyllä ole 180 astetta pielessä, silloin savua tulee kyllä ihan erilailla. on kyllä sika paha saada käymään kun on ihan tyhjä pumppu. Annappa nyt vaan syöttöruuvista sille lisää ainetta ,eli syöttöä isommalle, jotenkin muistelen että sillä rauhoittui mulla tuo.( mitähän tuonne aazitusta osastolle oon kirjoittanut), täytyy vilkaista
edit: en tuolta löytänyt mitään kirjallisessa muodossa, mutta jotenkin tuo tuntui tutulta, kokeile vaan antaa syöttöruuvista lisää syöttöä, jotenkin muistelen että silleen se... ja tosiaan tuo kestää aikansa ennen kuin tuo pumppukin kunnolla ilmaantuu..

edit 2: ja tosiaan, kannattaa koeajolla varoa ettei suupielet repeä kun alkaa hymyilyttämään( kun nyt saat käymään)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3082
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja dmn »

Tuon kylmäkäynnistimen säädön asetus ei vaikuta kuin alle tyhjäkäyntikierroksin ennakoihin, muuten ei pitäisi vaikutta yhtään mitään, ellei pumpussa sitten muuten ole jotain pielessä (pumpun sisäinen paine -- virtausregulaattori, eli paluupuolen banjo??)..

Jarken pumpussa näytettiin rälläkkää vastapainoille, ilmeisesti hyvin lopputuloksin?

Tuon mekaanisen säätimen hienosäätäminen on aika konstikasta kyllä, siitä syystä olen siirtynyt itse sähköiseen ;-)
< 15kWh/100km
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja mandula »

jarke kirjoitti:nyt ei oikein einaa muistaa mutta jotenkin tuntuu tutulta, ei kyllä ole 180 astetta pielessä, silloin savua tulee kyllä ihan erilailla. on kyllä sika paha saada käymään kun on ihan tyhjä pumppu. Annappa nyt vaan syöttöruuvista sille lisää ainetta ,eli syöttöä isommalle, jotenkin muistelen että sillä rauhoittui mulla tuo.( mitähän tuonne aazitusta osastolle oon kirjoittanut), täytyy vilkaista
edit: en tuolta löytänyt mitään kirjallisessa muodossa, mutta jotenkin tuo tuntui tutulta, kokeile vaan antaa syöttöruuvista lisää syöttöä, jotenkin muistelen että silleen se... ja tosiaan tuo kestää aikansa ennen kuin tuo pumppukin kunnolla ilmaantuu..

edit 2: ja tosiaan, kannattaa koeajolla varoa ettei suupielet repeä kun alkaa hymyilyttämään( kun nyt saat käymään)
Ok, kokeillaan antaa soppaa lisää.

Muistatko, paljon sulla on ennakko? Ihan vaan että oonko oikeella alueella jo vai pitääkö mennä 1,1x lukuihin?
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja mandula »

dmn kirjoitti:Tuon kylmäkäynnistimen säädön asetus ei vaikuta kuin alle tyhjäkäyntikierroksin ennakoihin, muuten ei pitäisi vaikutta yhtään mitään, ellei pumpussa sitten muuten ole jotain pielessä (pumpun sisäinen paine -- virtausregulaattori, eli paluupuolen banjo??)..

Jarken pumpussa näytettiin rälläkkää vastapainoille, ilmeisesti hyvin lopputuloksin?

Tuon mekaanisen säätimen hienosäätäminen on aika konstikasta kyllä, siitä syystä olen siirtynyt itse sähköiseen ;-)
Kaikki muut tiivisteet on vaihdeltu paitsi juuri tuon paluupuolen banjon kuparitiivisteet on vanhat, koska ei tullut tiivistesatsin mukana ja iteltä ei löytyny just ton kokosia.. Eli vaihetaan nekin nyt varmuuden vuoksi vielä.

Vastapainojen muokkaus ei ole ongelma, koska töissä on hienomekaniikan työstöön tarvittavat laitteet ;)
Ainoo vaan, että niitä painoja ei taida saada irti pumpun ollessa kiinni koneessa..

Onko muistikuvia, paljonko silpasit pois niistä painoista?

Kiitoksia vastauksista tähän mennessä, pari iltaa ton kimpussa jo menny ja melkein alko jo epätoivo iskee kun ei se mennykkää ku aku ankassa (tai sitten meni) :D
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

Viesti Kirjoittaja mandula »

Jahas kohta jatkuu projekti.

Eka pitää hakee paikkakunnan ainoo sammutussolenoidi kun vanha päätti hajota ja nyt sammuu vaan vaihteella kun otin karan pous..

Samalla tsekkaan kaasuakselin asennon kun ei tahdo kierrokset nousta täyskaasulla josko olis boorin väärässä asennossa. Ehkä, jos jaksan ja homma ei ala pelittämään, kokeilen pistää prikkaa siihen kaasuakselin jousen eteen kun sekin ilmeisesti voipi auttaa tuohon huojuntaefektiin.
-89 Caravelle 1,9 TD
Vastaa Viestiin