No nyt alko selviimään miks tulee vaaleeta isoilla kierroksilla:
Tarkistin nokan ajotuksen, ei ollut muuttunut. Hyvä. No koppaa kiinni laittaessa huomasin, että olin onnistunu tekeen reiän kakkosen suuttimen paluuletkuun kun mujusin LDA:n tankoo kiinni käyttövipuunsa. Kone käynnissä sitä uutta letkua siihen painelin että pehmenis ja sujahtas helpommin, niin samalla painoin LDA:n vipua alaspäin jollon alko tiputtaa dieseliä akselin välistä. Eli sieltäkin vuoteli varmasti isoilla kierroksilla = isoilla pumpun sisäsillä paineilla.
Rynkyttävä tyhjäkäynti tasottu heti paluuletkun vaihdolla, vielä pitäis keksiä tohon LDA:n akseliin sopiva stefa. Varmaan Laakkosella käytävä..
Ajotuksen säädin aika tappiin, en mitannu mutta merkkasin aiemmin maksimiajotuksen kohdan pumppuun ja se on nyt jotain 1,10-1,16 väliltä. Kylmänä selvästi aikasella, mutta vähän jo lämpeni ja alko muuttuun pehmeemmäks.
Bleedausventtiilinki hommasin turbolle, se vielä kiinni ja toi LDA-hässäkkä kuntoon niin pääsee kokeileen.
Nyt alkaa jo näkyä valoo tunnelin päässä
ve pumpun opus
Re: ve pumpun opus
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: ve pumpun opus
Onko ongelma vai normaalia, kun suuttimien välisissä paluuletkuissa kulkee pieniä ilmakuplia?
Ehkä sentin välein ja välillä ryppäissä menee esim. ykkössuuttimelta kakkoselle sellasta millin paksusta kuplaa?
Mulla katkes joskus kauan sitten ykkösen suuttimen paluuputki, joka on normaalisti tukittu kumitutilla. Sorvasin siihen ruostumattomasta terästangosta pyöreen kiilan jonka hakkasin katkenneen nipan reikään eikä ainakaan kostu siitä, mutta voisko se sit vähän vuotaa kuitenkin aiheuttaen pienet kuplat?
Edit.
Otin taas ystäväni epoksin avuksi ja valoin tukitun paluunipan lähdön päälle kakun. Huomenna näkee tuleeko vielä kuplaa..
Bleed-venttiilikin adettu hyvin konehuoneeseen, kyllä nyt kelpaa
Vähän kostu myös kaasuvivun käyttötangon toisenkin kiinnityspultin kanta kun käytin konetta, sekin sai epoksit niskaan. Onneks oli näkyvällä puolella ja helppo rakennella alumiiniteipistä laidat valun ajaks.
Ehkä sentin välein ja välillä ryppäissä menee esim. ykkössuuttimelta kakkoselle sellasta millin paksusta kuplaa?
Mulla katkes joskus kauan sitten ykkösen suuttimen paluuputki, joka on normaalisti tukittu kumitutilla. Sorvasin siihen ruostumattomasta terästangosta pyöreen kiilan jonka hakkasin katkenneen nipan reikään eikä ainakaan kostu siitä, mutta voisko se sit vähän vuotaa kuitenkin aiheuttaen pienet kuplat?
Edit.
Otin taas ystäväni epoksin avuksi ja valoin tukitun paluunipan lähdön päälle kakun. Huomenna näkee tuleeko vielä kuplaa..
Bleed-venttiilikin adettu hyvin konehuoneeseen, kyllä nyt kelpaa
Vähän kostu myös kaasuvivun käyttötangon toisenkin kiinnityspultin kanta kun käytin konetta, sekin sai epoksit niskaan. Onneks oli näkyvällä puolella ja helppo rakennella alumiiniteipistä laidat valun ajaks.
-89 Caravelle 1,9 TD
Re: JX pumpun huolto video
linkit vanhentuneet, löytyykö jostain uusia? koitin googlailla mutta ei nyt osunut silmään.AT5nok kirjoitti:Suomenkielisiä ohjeita VE-pumpun säätämiseen
http://www.netikka.net/vepiku/syotto.htm
http://www.netikka.net/vepiku/ajoitus.htm
Onko 1,6td JX moottorissa siis myös VE-pumppu? Jos ei, sopiiko silti VE pumpun ajoitustyökalu JX pumppuun..?
Koitin säätää ennakkoa, mutta en saanut pumppua kääntymään, löysäsin etukiinnitys pultit, mutta ei pyörinyt. Täytyykö pumpun takaata löysätä jotain? Kun en pimeässä nähnyt järkevää syytä. Olen vasta aloittelija näiden pumppujen kanssa.
Re: ve pumpun opus
Pumpun suutinlähtöjen alta löytyy kiinnitysrauta myös. Jakajapumppu (VErteiler) on näissä kaikissa käytännössä tölkkiin sopivissa koneissa. Ajoitustyökalu voi silti vaihdella, TDI:ssä pitää olla eri adapteri kuin JX:ssä.
< 15kWh/100km
Re: ve pumpun opus
Jes suur kiitokset!