ve pumpun opus

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja jarke » 13.08.2013 14:22

http://issuu.com/rswords/docs/bosch_ve_manual

tuollainen löytyi kun ihmettelin pumppujuttuja.
osaisiko joku sanoa missä tuolla oli se kohta jota piti muuttaa kun oli tuo loikkimis-ongelma pumpussa ( siirtoalue ahtamaton -ahdettu ) "rajapinnan säätö

ahdonalaisen syötön muokkausohjetta:
http://www.landroverweb.com/Pdf-files/T ... _Rev_2.pdf

aika hyvä purkukuvaus:
http://gnarlodious.com/Vanagon/Bosch_Pump/-Rebuild
Viimeksi muokannut jarke päivämäärä 11.10.2013 09:12, muokattu yhteensä 2 kertaa
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja dmn » 13.08.2013 22:14

Vai onko kyseessä kuitenkin ihan ongelma siirryttäessä tyhjäkäynniltä osakuorman alueelle? Otin yhdestä pumpusta niistä vastapainoista ylimääräiset "siivekkeet" pois ja muistaakseni se toimi täydellisesti isomman nestepään kanssa.

Ongelmahan oli tuossa että se vakiosäätimellä se tekee liikaa korjausliikettä, jolloin koko systeemi jää värähtelemään.

Toki sähköpumppu tarjoaa elegantin ratkaisin tälläisiin pulmiin joissa tarvitaan helppoa säädettävyyttä :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja jarke » 10.09.2013 21:53

missähän nuo dmn:n mainitsemat osat on, näkyykö tuossa opuksessa? jossain on aiemmin kysytty mutta en löytänyt niin lisään tähän että olisiko linkkejä mistä voisi tilata näihin pumppuihin korjaus sarjoja. tiivisteitä jne.
edit: dieselkontor.de
millähän sitten tietää oikean sarjan tilata?
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja jarke » 12.09.2013 09:18

jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja dmn » 12.09.2013 10:15

Eiköhän tuo 17mm akselilla oleva sarja käy. Jos JX:n pumppu niin pitää erikseen ostaa vielä LDA:n akselin tiiviste (oliskohan ollu ihan X-rengas).
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja jarke » 12.09.2013 13:00

niin eli tuo diesel kontorin? tämä on etuvetoisen pummppu, eli se missä on se tatti :mrgreen: , tuo vaan tuntuu tyhmästä niin vaikealta kun tuolla diisel kotorissa ei taida toimia paypal?
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja TT| » 12.09.2013 17:22

Ebaystä löytyy noita tiivistesettejä, ja ihan paikallisista varaosaliikkeistäkin.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6243
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja jarke » 09.10.2013 12:46

mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja dmn » 09.10.2013 13:37

jarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.


Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimii :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja jarke » 09.10.2013 14:28

dmn kirjoitti:
jarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.


Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimii :)

ja jos on niin onko siitä se kalvo siitä tatin sisältä särki sitten...? niitä olisi "hyllyssä", ei lienee paha vaihtaa :?:
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja TT| » 09.10.2013 14:31

jarke kirjoitti:
dmn kirjoitti:
jarke kirjoitti:mitenkä tuosta tattimallin pumpusta pystyy tarkastaman tuon ahdon alaisen syötön lisäyksen toimivuuden.


Ota letku irti ja jos on vieläkin nuhaisempi niin se toimii :)

ja jos on niin onko siitä se kalvo siitä tatin sisältä särki sitten...? niitä olisi "hyllyssä", ei lienee paha vaihtaa :?:


Sen voi kyllä aukasta ja kurkata.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6243
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

JX pumpun huolto video

ViestiKirjoittaja SyncroVWaari » 09.05.2014 19:53

https://www.youtube.com/watch?v=S7j_WzA ... e=youtu.be


en tiedä tuliko oikeaan paikkaan, siirtäkää..
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
 
Viestit: 1691
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: JX pumpun huolto video

ViestiKirjoittaja AT5nok » 10.05.2014 09:26

http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7266
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 06.07.2014 20:19

Arvauksia, mikä meni vikaan? Vai pitääkö vaan säätää?

https://www.dropbox.com/s/6xs7kxs39kysk0d/2014-07-06%2017.04.14.mp4

Kyseessä JX pumppu 1,9td persiissä. Pistin pumpun pirstaleiksi ja vaihdoin tilalle 12mm nestepään.
Netistä kstselin kasausohjeet ja mielestäni kaikki meni omille paikoilleen oikein päin.

Kovan ilmaamisen jälkeen sain tuon tulille, lähtee ihan ok kunhan ei heti päästä avaimesta irti.
Videon mukainen tyhjäkäynti kuutenkin ilmeni kun kylmäkäynnistysvipu on vedettynä, auto sammuu jos käynnistimen työntää pohjaan.

Kaasuttaessa ilmenee videon mukaista mustaa savua - valkoista savua - ...

Ennakko on nyt 0,85.

Kaipaako vaan lisää ennakkoa tai muuta säätöä, vai tapahtuiko painajaiseni ja kasasin pumpun 180 astetta pieleen!?
Pumpun nokkapyörän päällä oleva pitkä säätöruuvi ei tod.näk. ole enää alkuperäisessä asennossa, kun vasta kasausvaiheessa tajusin sen olevan säätöruuvi enkä siis merkannut sen asentoa.. Voiko tuo aiheuttaa ongelman?
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 06.07.2014 22:12

Sain tyhjäkäynnin asettumaan tyhjäkäyntivipu sisään painettuna, kun pistin ennakkoa 1,05 ja ruuvasin savuruuvia reilun kierroksen auki. Kylmäkäynnistysvivun ulosveto aiheuttaa pientä rytkytystä tyhjäkäyntiin.

Koitin ajaa kaaralla, mutta se osoittautui mahdottomaksi tehtäväksi, koska meno oli kuin kengurulla ajelisi. Eli hytkyy helvetisti jos vähänkin koskee kaasupedaaliin..

Joku oli tuosta jossakin maininnut, että pitäisi dynaamisen ennakon (joku governor rotor assembly) viistää massaa pois että sai tuon humppaamisen loppunaan 12mm nestepään kanssa.

Onko muilla ollut vastaavaa probleemaa?
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja jarke » 06.07.2014 23:19

nyt ei oikein einaa muistaa mutta jotenkin tuntuu tutulta, ei kyllä ole 180 astetta pielessä, silloin savua tulee kyllä ihan erilailla. on kyllä sika paha saada käymään kun on ihan tyhjä pumppu. Annappa nyt vaan syöttöruuvista sille lisää ainetta ,eli syöttöä isommalle, jotenkin muistelen että sillä rauhoittui mulla tuo.( mitähän tuonne aazitusta osastolle oon kirjoittanut), täytyy vilkaista
edit: en tuolta löytänyt mitään kirjallisessa muodossa, mutta jotenkin tuo tuntui tutulta, kokeile vaan antaa syöttöruuvista lisää syöttöä, jotenkin muistelen että silleen se... ja tosiaan tuo kestää aikansa ennen kuin tuo pumppukin kunnolla ilmaantuu..

edit 2: ja tosiaan, kannattaa koeajolla varoa ettei suupielet repeä kun alkaa hymyilyttämään( kun nyt saat käymään)
jarke
AktiVWisti
 
Viestit: 1101
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja dmn » 06.07.2014 23:53

Tuon kylmäkäynnistimen säädön asetus ei vaikuta kuin alle tyhjäkäyntikierroksin ennakoihin, muuten ei pitäisi vaikutta yhtään mitään, ellei pumpussa sitten muuten ole jotain pielessä (pumpun sisäinen paine -- virtausregulaattori, eli paluupuolen banjo??)..

Jarken pumpussa näytettiin rälläkkää vastapainoille, ilmeisesti hyvin lopputuloksin?

Tuon mekaanisen säätimen hienosäätäminen on aika konstikasta kyllä, siitä syystä olen siirtynyt itse sähköiseen ;-)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2478
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 07.07.2014 07:41

jarke kirjoitti:nyt ei oikein einaa muistaa mutta jotenkin tuntuu tutulta, ei kyllä ole 180 astetta pielessä, silloin savua tulee kyllä ihan erilailla. on kyllä sika paha saada käymään kun on ihan tyhjä pumppu. Annappa nyt vaan syöttöruuvista sille lisää ainetta ,eli syöttöä isommalle, jotenkin muistelen että sillä rauhoittui mulla tuo.( mitähän tuonne aazitusta osastolle oon kirjoittanut), täytyy vilkaista
edit: en tuolta löytänyt mitään kirjallisessa muodossa, mutta jotenkin tuo tuntui tutulta, kokeile vaan antaa syöttöruuvista lisää syöttöä, jotenkin muistelen että silleen se... ja tosiaan tuo kestää aikansa ennen kuin tuo pumppukin kunnolla ilmaantuu..

edit 2: ja tosiaan, kannattaa koeajolla varoa ettei suupielet repeä kun alkaa hymyilyttämään( kun nyt saat käymään)


Ok, kokeillaan antaa soppaa lisää.

Muistatko, paljon sulla on ennakko? Ihan vaan että oonko oikeella alueella jo vai pitääkö mennä 1,1x lukuihin?
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 07.07.2014 07:46

dmn kirjoitti:Tuon kylmäkäynnistimen säädön asetus ei vaikuta kuin alle tyhjäkäyntikierroksin ennakoihin, muuten ei pitäisi vaikutta yhtään mitään, ellei pumpussa sitten muuten ole jotain pielessä (pumpun sisäinen paine -- virtausregulaattori, eli paluupuolen banjo??)..

Jarken pumpussa näytettiin rälläkkää vastapainoille, ilmeisesti hyvin lopputuloksin?

Tuon mekaanisen säätimen hienosäätäminen on aika konstikasta kyllä, siitä syystä olen siirtynyt itse sähköiseen ;-)


Kaikki muut tiivisteet on vaihdeltu paitsi juuri tuon paluupuolen banjon kuparitiivisteet on vanhat, koska ei tullut tiivistesatsin mukana ja iteltä ei löytyny just ton kokosia.. Eli vaihetaan nekin nyt varmuuden vuoksi vielä.

Vastapainojen muokkaus ei ole ongelma, koska töissä on hienomekaniikan työstöön tarvittavat laitteet ;)
Ainoo vaan, että niitä painoja ei taida saada irti pumpun ollessa kiinni koneessa..

Onko muistikuvia, paljonko silpasit pois niistä painoista?

Kiitoksia vastauksista tähän mennessä, pari iltaa ton kimpussa jo menny ja melkein alko jo epätoivo iskee kun ei se mennykkää ku aku ankassa (tai sitten meni) :D
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: ve pumpun opus

ViestiKirjoittaja mandula » 07.07.2014 14:33

Jahas kohta jatkuu projekti.

Eka pitää hakee paikkakunnan ainoo sammutussolenoidi kun vanha päätti hajota ja nyt sammuu vaan vaihteella kun otin karan pous..

Samalla tsekkaan kaasuakselin asennon kun ei tahdo kierrokset nousta täyskaasulla josko olis boorin väärässä asennossa. Ehkä, jos jaksan ja homma ei ala pelittämään, kokeilen pistää prikkaa siihen kaasuakselin jousen eteen kun sekin ilmeisesti voipi auttaa tuohon huojuntaefektiin.
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
 
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Seuraava

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa