vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 16.06.2013 15:03

eli auto on passat 1.9 td, aaz kone, vuosmalli
1992.

entinen kone hajosi ja vaihdoin "uuden
400tkm" ajetun koneen tilalle.

entinen kone oli ns. vanhan mallin pumpulla eli
ei mitään sähköjuttuja vaan täysin mekaaninen.

Uuden koneen mukana tuli uudenmallinen
punppu, kone tuli siis -96 vuoden autosta.
Vaihdoin vanhan pumpun tilalle ja auto lähti
käyntiin hyvin, vastasi kaasuun yms. No
pumpun tiivisteet alkoi vuotamaan ja vaihdoin
ne. Kasasin pumpun väärin ja auto lähti
käyntiin mutta kierrokset tapissa.

Vanha pumppu pois ja uudenmallin pumppu tilalle.
Lähtee käyntiin vähän rykien mutta käy nätisti
ja ottaa kierroksia kylmänä mutta kun alkaa
lämpenemään niin ei ota enää kierroksia.

Pumpussa olevat anturit ei ole kytketty eli siis
ne jotka ovat nestepäässä ja pumpum
alapuolella.
Pumpun alapuolisen anturin
kytkeminen ei vaikuta kierroksiin. syötön lisäys
ei myöskään auta..

Voiko pumpun ajoitus tehdä tuon vai onko vika
mahdollisesti muualla?
MTR-84
Vasta alkaja
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja AT5nok » 17.06.2013 20:46

Tervetuloa foorumille.

Niillä antureilla ei taida suuremmin olla merkitystä, liittyvät kaiketi jotenkin kuitenkin ennakon säätöön, jos olen oikein ymmärtänyt.

Kyseessä yleisesti Tölkeissä käytetty moottori, joten tein viestistä varjokopion T3 moottoriosioon, jossa se huomataan todennäköisemmin
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7180
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja TT| » 17.06.2013 21:42

Millaisella hihnapyörä+pumpunjalka kombinaatiolla tuon pumpun laitoit paikalleen?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6142
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 17.06.2013 23:16

hihnapyörä on se 3:lla pultilla kiinnitettävä ja pumpun jalka on pumpun oma. muuten samanlainen ku vanhan pumpun jalka mutta akselin reikä on isompi..
MTR-84
Vasta alkaja
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 18.06.2013 16:10

tässä tallilla kun olen niin otin videon ja laitoin sen tuonne yuutuubbiin niin jos joku fiksumpi osais sen perusteella sanoa mitä vois vilkaista.

https://www.youtube.com/watch?v=gwpkSV_ ... ata_player

siinä linkki, puhelimella kuvattu, ei hd laatua.

sen verran tossa tein että käänsin pumpun ajoitusta keulaan päin ja myöskin toiseen suuntaan, ei oikein vaikutusta kierrosten nousuun, enempi käynnistyvyyteen.
MTR-84
Vasta alkaja
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja beretta » 18.06.2013 23:13

moro.kokeile irroittaa se tyhjäkäyntisolenoidi pois sieltä ja kokeile vaikuttaako se vivun asento mitenkään tuohon kierroksiin miteskään,sinnehän ei sähköjä ilmeisesti tule niin se on tarpeeton nyt ja sen asento ei vastaa oikeaa.Kyllä ruiskuennakko kummittelee nyt jos merkit nokka-akselillakin on kohdillaan.Mites sammutinsolenoidi?
-86 Transporter 1.9td syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr luottopeli
-85 caravalle 1.6td
-88 transporter 1.6td
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
 
Viestit: 647
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 19.06.2013 14:19

nyppäsin sammutussolenoidin johdon pois ja auto edes käynnistynyt, joten solenoidi tuntuu toimivan.

saako tuota ruiskutus ennakkoa säädettyä/tarkastetttua ilman heittokelloa?
MTR-84
Vasta alkaja
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja AT5nok » 19.06.2013 19:02

Minä just tappelin samanlaisen pumpun kanssa, kun meni jako yhdellä hampaalla pieleen hihnaa asentaessa.
Hihnapyörän säätö tuli ruuvattu äärilaidasta äärilaitaan ja kone ei käynnistynyt kuin vasta siirtämällä hihnaa hihnapyörään nähden. Sen jälkeen ennakkoa on säädetty useampaan kertaan korvakuulolla mestareiden kuunnellessa Das Ranchilla ja Safarilla. Nyt käy ainakin omasta mielestäni hyvin...
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7180
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja beretta » 19.06.2013 23:32

sillä tyhjäkäyntivivulla on kyllä merkitystä missä asennossa se on.yhdessä syncrossa tuossa kartanolla on passatin kone niin ei pelaa jos se vipu on taka-asennossa,ei ota kierroksia ja tahtoo tukehtua.sitä kun pukkaa eteenpäin niin käynti ja veto korjaantuu. :) otaksuisin että on myös hampaalla pielessä jako.On tarkoitus tarkistaa kaikki kohdilleen kun aikaa järjestyis 8-)
-86 Transporter 1.9td syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr luottopeli
-85 caravalle 1.6td
-88 transporter 1.6td
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
 
Viestit: 647
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja MTR-84 » 20.06.2013 11:25

hmmm... eli siinä 1 pytyn kohdalla oleva joku kylmäkäynnistys vipu?

jossain ohjeissa oli että "kääntämällä lootan puoleista ruuvi auki päin, saat koneen vastamaan paremmin kaasuun"

ei toiminut tuossa, hyvä että pysyi käynnissä.

täytyy juhannuksen jälkeen kattoa se ajoitus vielä 15 kerran :|
MTR-84
Vasta alkaja
 
Viestit: 11
Liittynyt: 16.06.2013 14:49

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja kdf » 20.06.2013 22:06

Mittakello on kieltämättä kova sana ajotusta tarkastaessa. Aikasemmalle luultavasti pitäs saada.

Kylmäkäynnistysvipu=tyhjäkäynnin säätö, laatikon puoleisesta säädät tyhjäkäynnin suuruuden. Vaikuttaa samaan vipuun pumpun sisällä kuin itse kaasuvipu.

Niinkuin aikaisemmin sanottu, pumpun sähköhimmelit tarpeettomia. Nestepäässä olevalla mitataan ruiskutusmäärää /ajankohtaa/ kierrosnopeutta, jonka perusteella myöhäistetään ajoitusta pumpun alla olevalla solenoidilla, syynä päästöjen vähennys. Ja jollain tavalla liittyy myös tuon saatanallisen kapistuksen, egr:n, ohjaukseen.
kdf
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 97
Liittynyt: 09.02.2013 16:47

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja väiski » 21.06.2013 08:26

Kyllä kai näissä vanhemmissa vehkeissä ainakin kylmäkäynnistysvipu on se joka kääntää ajoitusta himpun aikaisemmalle käynnistettäessä. Voi olla eri noissa avaruusajan laitteissa, eikös niissä ole sähkövalotkin ?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
väiski
AktiVWisti
 
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja beretta » 21.06.2013 11:46

niimpä :? :) 8-)
-86 Transporter 1.9td syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr luottopeli
-85 caravalle 1.6td
-88 transporter 1.6td
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
 
Viestit: 647
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja AT5nok » 21.06.2013 21:56

kdf kirjoitti:Kylmäkäynnistysvipu=tyhjäkäynnin säätö, laatikon puoleisesta säädät tyhjäkäynnin suuruuden. Vaikuttaa samaan vipuun pumpun sisällä kuin itse kaasuvipu.

Niinkuin aikaisemmin sanottu, pumpun sähköhimmelit tarpeettomia. Nestepäässä olevalla mitataan ruiskutusmäärää /ajankohtaa/ kierrosnopeutta, jonka perusteella myöhäistetään ajoitusta pumpun alla olevalla solenoidilla, syynä päästöjen vähennys. Ja jollain tavalla liittyy myös tuon saatanallisen kapistuksen, egr:n, ohjaukseen.


Eikös kylmäkäynnistysvipu on pumpun ja kannen välissä, vaikuttaa ennakkoon? Sille on ilmeisesti ollut alunperin joku sähköinen ohjaus, omaani kytkin vaijerin.

Pätkin noi kaikki solenoidien johdot, kun niillä ei ole kuulemma mitään akuuttia merkitystä Tölkin elämään, kun ei ole mitään kirottua EGR:kään...
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7180
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja kdf » 22.06.2013 12:44

Sen mallin pumppu missä anturi nestepäässä ja solenoidi, ei pitäisi löytyä mekaanista kylmäkäynnistys ennakonsäätöä laisinkaan.
Tarkoitan tämän mallista http://www.swdubs.co.uk/forum/viewtopic.php?f=13&t=4470
kuvan pumpusta on lingottu mäkeen vahapatruuna hässäkkä joka vetää kylmänä "idle adjust " vipua lisäten tyhjäkäyntiä. (kuva 2)
idle adjust sanan alla näkyy tuo laippa kahdella ruuvilla, minkä tilalla vanhemmissa pumpuissa se mekaaninen ennakon lisäys kylmäkäynnistystä varten

ps. onhan kaikki tehnyt linkin mukaisen tuunauksen pumppuunsa vihreiden harmiksi?
kdf
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 97
Liittynyt: 09.02.2013 16:47

Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma

ViestiKirjoittaja AT5nok » 22.06.2013 20:51

kdf kirjoitti:onhan kaikki tehnyt linkin mukaisen tuunauksen pumppuunsa vihreiden harmiksi?


Suunnitteilla ;)
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7180
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi


Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa