vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
eli auto on passat 1.9 td, aaz kone, vuosmalli
1992.
entinen kone hajosi ja vaihdoin "uuden
400tkm" ajetun koneen tilalle.
entinen kone oli ns. vanhan mallin pumpulla eli
ei mitään sähköjuttuja vaan täysin mekaaninen.
Uuden koneen mukana tuli uudenmallinen
punppu, kone tuli siis -96 vuoden autosta.
Vaihdoin vanhan pumpun tilalle ja auto lähti
käyntiin hyvin, vastasi kaasuun yms. No
pumpun tiivisteet alkoi vuotamaan ja vaihdoin
ne. Kasasin pumpun väärin ja auto lähti
käyntiin mutta kierrokset tapissa.
Vanha pumppu pois ja uudenmallin pumppu tilalle.
Lähtee käyntiin vähän rykien mutta käy nätisti
ja ottaa kierroksia kylmänä mutta kun alkaa
lämpenemään niin ei ota enää kierroksia.
Pumpussa olevat anturit ei ole kytketty eli siis
ne jotka ovat nestepäässä ja pumpum
alapuolella.
Pumpun alapuolisen anturin
kytkeminen ei vaikuta kierroksiin. syötön lisäys
ei myöskään auta..
Voiko pumpun ajoitus tehdä tuon vai onko vika
mahdollisesti muualla?
1992.
entinen kone hajosi ja vaihdoin "uuden
400tkm" ajetun koneen tilalle.
entinen kone oli ns. vanhan mallin pumpulla eli
ei mitään sähköjuttuja vaan täysin mekaaninen.
Uuden koneen mukana tuli uudenmallinen
punppu, kone tuli siis -96 vuoden autosta.
Vaihdoin vanhan pumpun tilalle ja auto lähti
käyntiin hyvin, vastasi kaasuun yms. No
pumpun tiivisteet alkoi vuotamaan ja vaihdoin
ne. Kasasin pumpun väärin ja auto lähti
käyntiin mutta kierrokset tapissa.
Vanha pumppu pois ja uudenmallin pumppu tilalle.
Lähtee käyntiin vähän rykien mutta käy nätisti
ja ottaa kierroksia kylmänä mutta kun alkaa
lämpenemään niin ei ota enää kierroksia.
Pumpussa olevat anturit ei ole kytketty eli siis
ne jotka ovat nestepäässä ja pumpum
alapuolella.
Pumpun alapuolisen anturin
kytkeminen ei vaikuta kierroksiin. syötön lisäys
ei myöskään auta..
Voiko pumpun ajoitus tehdä tuon vai onko vika
mahdollisesti muualla?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
Tervetuloa foorumille.
Niillä antureilla ei taida suuremmin olla merkitystä, liittyvät kaiketi jotenkin kuitenkin ennakon säätöön, jos olen oikein ymmärtänyt.
Kyseessä yleisesti Tölkeissä käytetty moottori, joten tein viestistä varjokopion T3 moottoriosioon, jossa se huomataan todennäköisemmin
Niillä antureilla ei taida suuremmin olla merkitystä, liittyvät kaiketi jotenkin kuitenkin ennakon säätöön, jos olen oikein ymmärtänyt.
Kyseessä yleisesti Tölkeissä käytetty moottori, joten tein viestistä varjokopion T3 moottoriosioon, jossa se huomataan todennäköisemmin
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
Millaisella hihnapyörä+pumpunjalka kombinaatiolla tuon pumpun laitoit paikalleen?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
hihnapyörä on se 3:lla pultilla kiinnitettävä ja pumpun jalka on pumpun oma. muuten samanlainen ku vanhan pumpun jalka mutta akselin reikä on isompi..
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
tässä tallilla kun olen niin otin videon ja laitoin sen tuonne yuutuubbiin niin jos joku fiksumpi osais sen perusteella sanoa mitä vois vilkaista.
https://www.youtube.com/watch?v=gwpkSV_ ... ata_player
siinä linkki, puhelimella kuvattu, ei hd laatua.
sen verran tossa tein että käänsin pumpun ajoitusta keulaan päin ja myöskin toiseen suuntaan, ei oikein vaikutusta kierrosten nousuun, enempi käynnistyvyyteen.
https://www.youtube.com/watch?v=gwpkSV_ ... ata_player
siinä linkki, puhelimella kuvattu, ei hd laatua.
sen verran tossa tein että käänsin pumpun ajoitusta keulaan päin ja myöskin toiseen suuntaan, ei oikein vaikutusta kierrosten nousuun, enempi käynnistyvyyteen.
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
moro.kokeile irroittaa se tyhjäkäyntisolenoidi pois sieltä ja kokeile vaikuttaako se vivun asento mitenkään tuohon kierroksiin miteskään,sinnehän ei sähköjä ilmeisesti tule niin se on tarpeeton nyt ja sen asento ei vastaa oikeaa.Kyllä ruiskuennakko kummittelee nyt jos merkit nokka-akselillakin on kohdillaan.Mites sammutinsolenoidi?
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
nyppäsin sammutussolenoidin johdon pois ja auto edes käynnistynyt, joten solenoidi tuntuu toimivan.
saako tuota ruiskutus ennakkoa säädettyä/tarkastetttua ilman heittokelloa?
saako tuota ruiskutus ennakkoa säädettyä/tarkastetttua ilman heittokelloa?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
Minä just tappelin samanlaisen pumpun kanssa, kun meni jako yhdellä hampaalla pieleen hihnaa asentaessa.
Hihnapyörän säätö tuli ruuvattu äärilaidasta äärilaitaan ja kone ei käynnistynyt kuin vasta siirtämällä hihnaa hihnapyörään nähden. Sen jälkeen ennakkoa on säädetty useampaan kertaan korvakuulolla mestareiden kuunnellessa Das Ranchilla ja Safarilla. Nyt käy ainakin omasta mielestäni hyvin...
Hihnapyörän säätö tuli ruuvattu äärilaidasta äärilaitaan ja kone ei käynnistynyt kuin vasta siirtämällä hihnaa hihnapyörään nähden. Sen jälkeen ennakkoa on säädetty useampaan kertaan korvakuulolla mestareiden kuunnellessa Das Ranchilla ja Safarilla. Nyt käy ainakin omasta mielestäni hyvin...
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
sillä tyhjäkäyntivivulla on kyllä merkitystä missä asennossa se on.yhdessä syncrossa tuossa kartanolla on passatin kone niin ei pelaa jos se vipu on taka-asennossa,ei ota kierroksia ja tahtoo tukehtua.sitä kun pukkaa eteenpäin niin käynti ja veto korjaantuu. otaksuisin että on myös hampaalla pielessä jako.On tarkoitus tarkistaa kaikki kohdilleen kun aikaa järjestyis
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
hmmm... eli siinä 1 pytyn kohdalla oleva joku kylmäkäynnistys vipu?
jossain ohjeissa oli että "kääntämällä lootan puoleista ruuvi auki päin, saat koneen vastamaan paremmin kaasuun"
ei toiminut tuossa, hyvä että pysyi käynnissä.
täytyy juhannuksen jälkeen kattoa se ajoitus vielä 15 kerran
jossain ohjeissa oli että "kääntämällä lootan puoleista ruuvi auki päin, saat koneen vastamaan paremmin kaasuun"
ei toiminut tuossa, hyvä että pysyi käynnissä.
täytyy juhannuksen jälkeen kattoa se ajoitus vielä 15 kerran
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
Mittakello on kieltämättä kova sana ajotusta tarkastaessa. Aikasemmalle luultavasti pitäs saada.
Kylmäkäynnistysvipu=tyhjäkäynnin säätö, laatikon puoleisesta säädät tyhjäkäynnin suuruuden. Vaikuttaa samaan vipuun pumpun sisällä kuin itse kaasuvipu.
Niinkuin aikaisemmin sanottu, pumpun sähköhimmelit tarpeettomia. Nestepäässä olevalla mitataan ruiskutusmäärää /ajankohtaa/ kierrosnopeutta, jonka perusteella myöhäistetään ajoitusta pumpun alla olevalla solenoidilla, syynä päästöjen vähennys. Ja jollain tavalla liittyy myös tuon saatanallisen kapistuksen, egr:n, ohjaukseen.
Kylmäkäynnistysvipu=tyhjäkäynnin säätö, laatikon puoleisesta säädät tyhjäkäynnin suuruuden. Vaikuttaa samaan vipuun pumpun sisällä kuin itse kaasuvipu.
Niinkuin aikaisemmin sanottu, pumpun sähköhimmelit tarpeettomia. Nestepäässä olevalla mitataan ruiskutusmäärää /ajankohtaa/ kierrosnopeutta, jonka perusteella myöhäistetään ajoitusta pumpun alla olevalla solenoidilla, syynä päästöjen vähennys. Ja jollain tavalla liittyy myös tuon saatanallisen kapistuksen, egr:n, ohjaukseen.
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
Kyllä kai näissä vanhemmissa vehkeissä ainakin kylmäkäynnistysvipu on se joka kääntää ajoitusta himpun aikaisemmalle käynnistettäessä. Voi olla eri noissa avaruusajan laitteissa, eikös niissä ole sähkövalotkin ?
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
- beretta
- Tölkkitohtori
- Viestit: 666
- Liittynyt: 21.02.2012 16:53
- Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
- Viesti:
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
niimpä
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
Eikös kylmäkäynnistysvipu on pumpun ja kannen välissä, vaikuttaa ennakkoon? Sille on ilmeisesti ollut alunperin joku sähköinen ohjaus, omaani kytkin vaijerin.kdf kirjoitti:Kylmäkäynnistysvipu=tyhjäkäynnin säätö, laatikon puoleisesta säädät tyhjäkäynnin suuruuden. Vaikuttaa samaan vipuun pumpun sisällä kuin itse kaasuvipu.
Niinkuin aikaisemmin sanottu, pumpun sähköhimmelit tarpeettomia. Nestepäässä olevalla mitataan ruiskutusmäärää /ajankohtaa/ kierrosnopeutta, jonka perusteella myöhäistetään ajoitusta pumpun alla olevalla solenoidilla, syynä päästöjen vähennys. Ja jollain tavalla liittyy myös tuon saatanallisen kapistuksen, egr:n, ohjaukseen.
Pätkin noi kaikki solenoidien johdot, kun niillä ei ole kuulemma mitään akuuttia merkitystä Tölkin elämään, kun ei ole mitään kirottua EGR:kään...
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
Sen mallin pumppu missä anturi nestepäässä ja solenoidi, ei pitäisi löytyä mekaanista kylmäkäynnistys ennakonsäätöä laisinkaan.
Tarkoitan tämän mallista http://www.swdubs.co.uk/forum/viewtopic.php?f=13&t=4470
kuvan pumpusta on lingottu mäkeen vahapatruuna hässäkkä joka vetää kylmänä "idle adjust " vipua lisäten tyhjäkäyntiä. (kuva 2)
idle adjust sanan alla näkyy tuo laippa kahdella ruuvilla, minkä tilalla vanhemmissa pumpuissa se mekaaninen ennakon lisäys kylmäkäynnistystä varten
ps. onhan kaikki tehnyt linkin mukaisen tuunauksen pumppuunsa vihreiden harmiksi?
Tarkoitan tämän mallista http://www.swdubs.co.uk/forum/viewtopic.php?f=13&t=4470
kuvan pumpusta on lingottu mäkeen vahapatruuna hässäkkä joka vetää kylmänä "idle adjust " vipua lisäten tyhjäkäyntiä. (kuva 2)
idle adjust sanan alla näkyy tuo laippa kahdella ruuvilla, minkä tilalla vanhemmissa pumpuissa se mekaaninen ennakon lisäys kylmäkäynnistystä varten
ps. onhan kaikki tehnyt linkin mukaisen tuunauksen pumppuunsa vihreiden harmiksi?
- AT5nok
- Moderaattori
- Viestit: 7680
- Liittynyt: 20.02.2012 18:31
- Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
- Viesti:
Re: vw passat 1.9 td aaz käyntiongelma
Suunnitteillakdf kirjoitti:onhan kaikki tehnyt linkin mukaisen tuunauksen pumppuunsa vihreiden harmiksi?