1.9 D/TD/TDI kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

1.9 D/TD/TDI kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Kuva
Avatar
SyncroVWaari
JäynäVWaari
Viestit: 1696
Liittynyt: 05.03.2012 19:52
Paikkakunta: Kanta-Häme (workshop)VWorssa

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja SyncroVWaari »

Hyvää käytännön tietoa, tätäkin voi joskus tarvita. Pitääpä printata kansioon paperiversio talliin.
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja mandula »

Nyt kun tässä kohtapuoliin olisi tuo ajoitus ekaa kertaa ihan itse tarkistettava, niin voiko tuohon vauhtipyörän merkkiin luottaa että on varmasti kohdallaan?
Eli toisinsanoen, onko vauhtipyörää mahdollista asentaa väärään asentoon tuohon yllä olevaan kampiakselin vauhtipyörään nähden?
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Eihän se vauhtipyörä sovi kampiakseliin kuin yhdessä asennossa, joten tuskin sitä saat sinne kiinni väärin...
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja mandula »

T3Syncro kirjoitti:Eihän se vauhtipyörä sovi kampiakseliin kuin yhdessä asennossa, joten tuskin sitä saat sinne kiinni väärin...
Juu niin vähän arvelinkin, mutta kun en oo tuota koskaan vaihtanut niin piti kysyä :)

Kylläpäs taas tuntuu ku uudelta autolta kun sääti ajotuksen 1,10 mm.
Talvella säädin 0,95 mm ja sillon toimi myös hyvin, voiko olla noin paljon vaikutusta kesä- ja talviajalla tuohon ajotukseen :o
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3081
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja dmn »

T3Syncro kirjoitti:Eihän se vauhtipyörä sovi kampiakseliin kuin yhdessä asennossa, joten tuskin sitä saat sinne kiinni väärin...
Mutta asetelman (jossa ajoitusmerkki on) saa voimaa käyttäen kiinni väärään kohtaan.
< 15kWh/100km
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja TT| »

dmn kirjoitti:
T3Syncro kirjoitti:Eihän se vauhtipyörä sovi kampiakseliin kuin yhdessä asennossa, joten tuskin sitä saat sinne kiinni väärin...
Mutta asetelman (jossa ajoitusmerkki on) saa voimaa käyttäen kiinni väärään kohtaan.
Mitenkäs ne ajotusmerkit aaz:n tapauksessa osuu, vai puhutko JX:n vauhtipyörä+kytkin?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos JX:n vauhtis ja kytkin AAZ:ssa, niin ajoitusmerkit on oikealla kohdalla. TDI:n vauhtis ja TDI:n asetelma taas "hukkasi" mielestäni merkit, en ainakaan löytänyt niitä omastani.
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja mandula »

Nyt tarvis raadilta vastausta nopeesti!

Luotanko ketjun alussa olevaan kuvaan vai vauhtiksen merkkiin?
Kuvaa en kännykällä saanut ladattua, mutta kampiakselin hihnapyörä on noin 1 cm liikaa kääntynyt myötäpäivään verrattuna yllä olevaan kuvaan.

Kone AAZ ja vauhtipyörä JX.

Kiitoksia jo etukäteen!
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja mandula »

-89 Caravelle 1,9 TD
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 981
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tuohan ei ole se vauhtipyörän merkki. Se merkki on lovi.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja mandula »

No nyt selvisi! Tuo on sitten jokusen vuoden ollut ajoitettuna tuolle väärälle merkille.
En koko lovea osannut etsiä/noteerata kun tuo väärä merkki ollut aina kohillaan..

Teetätin koneenvaihdon tuohon reilu 3 vuotta sitten ja sen jälkeen kerran jakopäärempassa TammerDieselissä. Pumpun ajoitusta olen itse rukannut ja pumppu ja nokka on ollut kohdillan juuri tuossa väärässä merkissä.

Näköjään kaikki tehtävä ite että tulee kunnollista :-)

Kiitos miljoonasti!
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
mandula
300. jäsen
Viestit: 81
Liittynyt: 25.04.2013 13:18

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja mandula »

Muuten meni eka jakopääremppa hyvin, mutta pumppu meni yhden hampaan verran myöhäselle. Ei muutaku nokka esille ja pumppua hammas aikaselle ja 0,95 ennakkoo. Nyt rokkaa :-)

Turhaanpa tota arasteli aiemmin tehä, taas säästy satasia ja fiilis on hyvä kun venttiilitkää ei menny testilenkillä solmuun :-D
Suosittelen kokeileen niille jotka ei ennen oo kyseistä hommaa tehny!
-89 Caravelle 1,9 TD
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7672
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: AAZ kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkit

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

mandula kirjoitti:Teetätin koneenvaihdon tuohon reilu 3 vuotta sitten ja sen jälkeen kerran jakopäärempassa TammerDieselissä. Pumpun ajoitusta olen itse rukannut ja pumppu ja nokka on ollut kohdillan juuri tuossa väärässä merkissä.
Näköjään kaikki tehtävä ite että tulee kunnollista :-)
Kiitos miljoonasti!


Kannattaisi TammerDieselissäkin lukea Tölkkifoorumi.fi:tä, niin ei tarvitsisi arpoa ajoituksia ;)

mandula kirjoitti:Muuten meni eka jakopääremppa hyvin, mutta pumppu meni yhden hampaan verran myöhäselle. Ei muutaku nokka esille ja pumppua hammas aikaselle ja 0,95 ennakkoo. Nyt rokkaa :-)
Turhaanpa tota arasteli aiemmin tehä, taas säästy satasia ja fiilis on hyvä kun venttiilitkää ei menny testilenkillä solmuun :-D
Suosittelen kokeileen niille jotka ei ennen oo kyseistä hommaa tehny!

Kolme jakopäätä ajotettu tänä vuonna parkkiksella, neljäs odottaa peräkärryssä ja viides Cordoban nokalla ;)
Cordoban taidan käyttää Järkiautossa, niin saan huoltokirjaan leiman mutta ei maksa kuitenkaan satasia
Vastaa Viestiin