Sammuis edes

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Sammuis edes

Viesti Kirjoittaja väiski »

Otsikko ei kerro kotoisesta karaoke illasta, vaan tölkistä.
Kone ei sammunut vaikka irroitti johdon solenoidilta, ei ennenkuin polkaisi kaasua tai muuten vaan pysähtyi.
Tuli siihen vaihdettua solenoidi, mutta vaihdon yhteydessä kaikessa kiireessä jäi lähempi tarkastelu suorittamatta. Kyllähän järkivähä yritti kuiskailla ettei se vika ihan helpolla solenoidissa ole kun näin päin käy. Vaihdon jälkeen toimi muutaman päivän, mutta vika tuli takaisin entistä pahempana. Tänään sitten hommattiin uusi o-rengas (2,5x8,5mm) ja yritettiin kolmannella solenoidilla ja toisella karalla. Kaveri siinä tutki tarkemmin lampulla ja näki heti että reikä mihin solikka kierretään oli paskanen. Siellä oli aika paljon alumiini? mujua, jota koitettiin onkia topzilla ulos, aina välillä moottoria startilla pyörittäen. Kun enään ei uutta ilmaantunut, niin solikka paikalleen ja kone käyntiin. Toistaiseksi se myös sammuu avaimesta, mutta kuinka kauan? Onko kokemusta mikähän siellä pumpussa on voinut särkyä ja kannattaako jo laittaa ilmoitus ostetaan palstalle?
Muutoin kone toimii normaalisti eikä kaasuvipu tartahtele.
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Sammuis edes

Viesti Kirjoittaja dmn »

Voiskohan olla paluupuolella tukos tai paluupuolen banjopultti (jossa siis kuristin) jotenkin tukossa.. Kun pumpussa on liikaa painetta sisällä ei solenoidi välttämättä jaksa vetää itseään kiinni. Saattaa kyllä koneen käyntikin tuossa tapauksessa olla sangen terävää, kun tuo pumpun sisäinen paine ohjaa ennakkoa.
< 15kWh/100km
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Sammuis edes

Viesti Kirjoittaja väiski »

Kyllä kai tässä tapauksessa ne alumiinisirut aiheuttivat karan jumimisen. Hirvittää ajatus mistä ne sirut on lähtöisin ja minne asti ovat jo ehtineet.
Itse asiassa rakenne on aika yksinkertainen, solenoidi jonka sisälle kara liikkuu puristaen jousen kasaan kun virta kytketään. Kun virta sammuu, kara painuu alas jousen työntämänä ja karan alapäässä oleva kumitappi sulkee meno aukon nestepäälle.
http://www.netikka.net/vepiku/ve-perusteet.htm
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Vastaa Viestiin