1.9 TDI

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja beretta »

Tällaiseen on tullut tarve ja hakusalla jonkin aikaa ollut,vastaan on tullut joitakin ajattelemisen aiheita.Kysymys on tietäville mitä eroa on vm-96 jälkeen tehdyillä tdi koneilla aikaisempiin valmisteisiin, kun myyjiltä tulee kommentteja"tämä on se parempi versio kun tehty -96 vuoden jälkeen" :shock: Olisiko asiaa tuntevilla pistää faktaa tähän kun kaupat on vielä kesken,ennenkuin ostaa sikaa säkissä.Tarkennuksia odottaa joksa ja kiittää jo etukäteen 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja TT| »

Olisikohan nyt tarkoitettu 1Z vs AHU. En kyllä ole koskaan kuullut että AHU olisi jotenkin erityisesti parempi malli.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja beretta »

Tuli mieleen olisko jakopäässä muutoksia parempaan(kiristysrullat) tai jotain venttiilikoneistoon nostajien suhteen erilaiset hydr.nostajat(paremmat) 8-)
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

AHU ja 1Z on kyllä melko samaa huttua... sama automaattikiristin, samat kannen osat, samat männät, veivit jne jne... :roll:
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja beretta »

kaupoilla -93 audi tdi sekä vento -93tdi.en vielä tarkemmin tutkimaan kerinnyt mutta täytyy koettaa ehtiä.
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja TT| »

Noista on helppo tehdä valinta, Vento on poikittaisella koneella ja Audi lähes 100% varmasti pitkittäisellä, eli ota Vento. Pitkittäisen sovittaminen tölkkiin on huomattavasti hankalampi urakka.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja beretta »

vento olis vähemmän ajettu mutta vuoden ollut käynnistämättä,voi olla nostimissa toimimattomuutta.tutkitaan asiaa,,,
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Ei lähes, vaan täysin satavarmasti on tuonikäinen audi pitkittäiskoneella. Tuo -93 Vento TDI sensijaan epäilyttää kaikessa harvinaisuudessaan... ettei ois kammiokone ja myyjä hakoteillä.

edit: HEP! Eka postaus tälläpuolen :lol:
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja beretta »

kurkkaap heebo nettiauto-varaosa-hakusana liminka,siellä on venton koneesta kuva,on oudon näköinen kuva,jotain alipainejuttuja pumpussa.
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Näyttäs olevan 1,9TD (AAZ 55 kW). Mekaanisella jakajapumpulla varustettu esikammiomoottori.
Eli oikeen arvasin, jotta myyjä on hakoteillä... TDI ventoa ei ymmärtääkseni ole suomeen tuotu VV-auton toimesta ollenkaan.
Joitain "Ameriikan malleja" saattaa täälläkin liikkua TDI versioina harvinaisuusasteella 1:1000.

TDI moottorin tunnistaa helpoiten syöttöpumpusta. Pumppuun ei mene polttoaineen tulo- ja paluulinjojen lisäksi yhtään letkua tai putkea. Pumpun kannen mustaan laatikkoon tulee vain nippu nippu johtoja ei yhtään vaijeria. m-TDI:ksi muutetun moottorin (TDI mekaanisella pumpulla) tunnistaa venttiilikopasta/kannesta... TDI:n kannessa/kopassa on etureunalla suuttimien kohdalla poukamat.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja TT| »

Kyllähän se Vento oli kaikkien ennakkoaavistusten mukaisesti AAZ-motilla. Eipä ollut taas eka kerta, kun myyjä ei tajua mitä se tdi tarkottaa. :evil:

*edit* Heebon viesti ennättikin väliin
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
beretta
Tölkkitohtori
Viestit: 666
Liittynyt: 21.02.2012 16:53
Paikkakunta: Beretta´s T3 Ranch Oulun seutu
Viesti:

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja beretta »

Thnkjuu very paljon asiallisesta palautteesta.Etsintä jatkuu,,,
-86 Transporter 1.9mtdi syncro"ponsse"
-89 Caravelle 1.6td oettinger "kapo the kampperi
-01 Golf 1.6sr
-85 caravelle 1.6td
-89 lada Niva Sergei Iwanowitch 1.6 powered by weber 2x28
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3017
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

TT| kirjoitti:Noista on helppo tehdä valinta, Vento on poikittaisella koneella ja Audi lähes 100% varmasti pitkittäisellä, eli ota Vento. Pitkittäisen sovittaminen tölkkiin on huomattavasti hankalampi urakka.
Mikäs siinä pitkittäis koneisessa on hankalaa? :roll:
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja TT| »

Eicca_ kirjoitti:
TT| kirjoitti:Noista on helppo tehdä valinta, Vento on poikittaisella koneella ja Audi lähes 100% varmasti pitkittäisellä, eli ota Vento. Pitkittäisen sovittaminen tölkkiin on huomattavasti hankalampi urakka.
Mikäs siinä pitkittäis koneisessa on hankalaa? :roll:
Eikös siinä ole kiinnityspaikat eri ja oliko apulaitteiden kiinnityksessäkin eroa?
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja redi »

Mulla ei oo tietoa onko pitkittäis/poikittaislohkojen valussa jotain eroa, mutta koneenkannakkeethan joutuu joka tapauksessa vaihtamaan asentaessa moottorin takatuuppariin. Eri asia sitten jos tölkin kannakkeet ei käy lohkoon niin sitten voi olla enempi duunia. Apulaitteet varmaankin voi olla sellaisenaan paikallaan jos ne kuuluu kauppaan.
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja Joker »

Omia ajatuksiani ja havaintojani koostettuna TDI:stä ja dieselöinnistä tulee tässä, projektihan ei ala vielä kohtakaan, joten siitä ei muuten ole raportoimista. Laitetaan tänne nyt nämä tutkimuksen tulokset, jos vaikka jollekin olisi hyötyä siitä.

- Ventoja ei TDI:nä löydä joo, ne eko TD:t on esikammioita.
- 90Hp on AHU&1Z (hukkis) ja 110hp on AFN (vnt) jne, sillä voi jo filtteröidä.
- Halvin poikittainen TDI tekniikka lähtee Seatista, toledosta tai cordobasta, siinä korin hinta suhteessa tekniikkaan on pienin. Jonkun Golffin voi saada jos ei tarvia ajokuntoista.
- Hyvä ajokuntoinen Seatti irtoaa katsastettuna ~800 eurolla, AHU:sta apulaitteineen kun rompparit pyytää toista tonnia.
- 1Z on vanhoissa passateissa ja audeissa, AHUa löytyy uudemmista A3:sta ja seateista jne. 1996 lienee jokin vedenjakaja noiden välillä.
http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_Vo ... DI_29-81kW
- Eroja internetin mukaan noiden välissä venttiileissä ja jousissa, männissä, öljyruutissa, ruiskutuspaineessa...
- faktaa poikittaisen ja pitkittäisen eroista en tiedä, mutta lohko reikineen ollenee kuitenkin sama. En tiedä olisiko tällä ollut merkitystä kun paljon tulee JX:stä ja apulaitteet kuitenkin tulee paketissa mukana...
- Itse ostin Cordoban kakkosautoksi talveksi, kun tölkki on telakalla. 1999 ajettu 370tkm AHU:lla. Tästä irtoaa myöhemmin motti ja sähköt ja Seatin hylsy lähtee myyntiin ja/tai sulattoon.
- AHU:uun olen suotimet, remmit ja kiristäjät ja öljyt vaihdellut ja koneen pessyt piestä pois, käynti on hyvä ja toimii. Käynnistyykin. 0.6bar ahtaa herkästi eli ei Evrytetty tms. Vaihtelen venakopan tiivisteet ja uusin huohotuksen tiivisteitä ja putkia, jotta saisi vuodot kuriin. Apuakselin remppaa, hehkua ja stefoja tullenee uusittua ja EGR poistettua penkissä sitten ennen kiinnilaittoa. Kantta en aio irroittaa enkä alakertaa sen kummemmin aukoa, jos laukeaa niin löytyyhän noita lohkoja...
- Olen hankkinut JX:n öljypohjan, imusarjan, kykäkopan, pakosarjan, moottorikorvat ja öljyntäyttöputken, vielä pitäisi hankkia ainakin vissiin startti, öljysihti, moottorin "kannakeraudat" ja tankki + laatikollinen yllätysosaa, jotta saisi WBx:n TDI:ksi.
- Kytkin ja vauhtis... En tiedä, vissiin AHU:n paketti menee startin nokkaa tai vauhtista muokkaamalla. Kytkinakselia pitää lyhentää ja vissiin kaaveliin tehdä tilaa paineasetelmalle ja vissiin pitää työsylinterin vipua muokata.
- Muutoksen yhteydessä teen pitkästä tavarasta pakoputkiston, ahtoputkiston, öljyputkiston ja vesiputkiston.
- Sähköt otan kaikkineen Seatista, ECU, polkimet, anturit, mittarin, OBD pistokkeen jne jne. Sähköt riisun turhasta ja joko teen uusilla pinneillä ja johtimilla uuden sarjan tai sitten jatkelen, saa nähdä miten paljon siinä on hommaa... Eteen tai edestä taakse pitää tuoda ainakin OBD-pistoke, sähkösyötyt, poljinten anturit, mittariston piuhat. ECU saa jäädä taakse.
- Ahdin joku sopiva jostain, tuo vakio ei riitä kooltaan, vaikka voisi muuten mennäkin.
- jos löytyy sopiva VNT niin sitten todnäk AFN:n ECU jostain. Mitä lie joutuisi piuhoitukselle tekemään, varmaan ei sotimatta satu.
- Vireistystoimenpiteet: isompi ahdin, putkistot, suuttimet, vesi-ilma-cooleri, softa ainakin. Kait joku max 130hp ja malttiväännöt alakierroksilla olisi hakusessa, ei mitään laatikon tappajaa.
Avatar
redi
AktiVWisti
Viestit: 495
Liittynyt: 23.02.2012 00:57
Paikkakunta: Helsinki

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja redi »

^ Kiinnostaisi itsekin joskus kokeilla tommonen tdi swap. mTDi tuntuu olevan helppoutensa takia yleisempi, eikä sekään nyt välttämättä huono idea ole. Joskus tullut mietittyä onko mtdi vs. esikammio mitä plussapuolia?
Noo nyt tuli hankittua perus AAZ ja tuntuu että senkin kanssa on saanut taistella ihan riittävästi. Ehkä kokeilen vielä 5 syl esikammiota ennen kun siirryn "nykytekniikkaan" :D

Ilmeisesti se kytkinhomma meni jotenkin näin:
- 228mm T3 kytkinlevy
- säädettävä tappi kytkinsylinteriin
- TDi vauhtipyörää sorvaa ulkokehältä pienemmäksi, sekä vähän ohkasemmaksi moottorin puolelta.
- TDI (228) asetelmasta 2 semmosta uloketta pois / vasaroi sisään ne.

- Ilmeisesti sitä kytkinkoppaakin pitää hiukan puukottaa... itsellä tehty ylläolevat muutokset, moottori meni paikalleen, mutta ei pyöri kokonaan. (tämä siis -84, 4 vaihteinen takaveto)
Joker
AktiVWisti
Viestit: 609
Liittynyt: 28.02.2012 12:44

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja Joker »

^mTDI olisi kaikin puolin järkevämpi, mutta perustelen TDI swappia itselleni seuraavalla neljällä pykälällä: 1) OBD:n saamisella 2) ECU on vähän fixumpi hoitamaan joitakin asioita 3) saan mittariston vaihtoon kertaluokkaa modernimpaan ja lisää vaihtoehtoja siihen. 4) Tunnen luotettavan ohjelman tekijän.
Onhan tuossa tietty jotain kiehtovaa lisähaasteenkin vuoksi, kun vähän harrastemielessä teen tuon.

Taitaa TDI:n suurin etu esikammiolliseen olla juuri tuo esikammion puuttuminen, eli lämpöongelmat ja kansirempat ei ole niin todennäköisiä TDI:ssä. Toinen etu ollenee vain yleiset päivitykset ja se että TDI on "seuraavan sukupolven" mosa. Näin olen ainakin harhaisesti itselleni uskotellut, viisaammat voisi korjata.

Kiitos kytkinselvityksestä, tuohan kertoo koko paletin.
Sen verran lisäisin että briteissä ovat ottaneet myös startin nokasta pois, niin ei ole tarvinnut vauhtikseen ainakaan sitä koloa sorvata. Näin meinasin itse tehdä, kun en halua keventää yhtään vauhtista ihan periaatteessa että ei vaikuttaisi mönkimiseen (käytännön vaikutus pieni, periaate isompi syy). Monet ovat jopa tutkimukseni mukaan tehneet niin hätätilanteessa, että moottori käynnissä pulteilla vedättäneet startin sisään jolloin hammaskehä on hoitanut startin nokan jyrsimisen :D Taidan itse käyttää ihan metallintyöstöön tarkoitettuja työkaluja.
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6640
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja TT| »

Onko kukaan perehtynyt mitä vag konetta nämä V/S40 Volvoissa olleet 1.9TDI konsernikoneet vastaa?
http://www.nettivaraosa.com/varaosa-ja- ... ot/1277385
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
AT5nok
Moderaattori
Viestit: 7674
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: 1.9 TDI

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

TT| kirjoitti:Onko kukaan perehtynyt mitä vag konetta nämä V/S40 Volvoissa olleet 1.9TDI konsernikoneet vastaa?
http://www.nettivaraosa.com/varaosa-ja- ... ot/1277385
Ne on Dacian TD-koneita :D
Vastaa Viestiin