1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

dmn kirjoitti: 25.03.2024 21:45 Kaasuvaijeri alempaan vipuun ja ylempi pois kokonaan, muistaakseni jatkomutterilla kiinni …
Oolrait kiitos vastauksesta. Täytyypi alkaa koplaamaan. Samalla vaijerin pidin menee muokkaukseen mutta pikku vaiva vääntää jos ei tartte pumppua alkaa vaihtamaan.
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

Brickwerksiltä löytyy muutossarja vivustoon. Kylmän pellin sepälle taas töitä tiedossa :mrgreen:
JX:n pumpun vivustosta vois kapinoida mitat.
Liitteet
Brickwerks_1.jpg
Brickwerks_1.jpg (124.44 KiB) Katsottu 458 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

Taas kysellään. Pistin viime yönä oman threadin alle ja pistän tännekin.
Sain vihdoinkin koneen heräämään. Siihen ilo sitten loppuikin. Heti kun herää henkiin, kierrokset ryntää täysille ja pakko sammuttaa. Voiko 180.astetta pielessä oleva pumppu tehdä tuon. Sain ilmattua vetämällä alipainepumpulla paluupuolelta polttoaineen läpi. Kaasuvivusta nappasin yläpuolisen vivun pois että mahtuu, menikö pieleen jotain? Melkein meinasi olla voittajaolo mutta ei sittenkään.
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Voi kaasu väärällä rihlalla, tai jos pumppu seissyt kauan, niin joku dieselbakteerikasvusto on voinut jumittaa liikkuvat osat
< 15kWh/100km
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

dmn kirjoitti: 05.04.2024 21:13 Voi kaasu väärällä rihlalla, tai jos pumppu seissyt kauan, niin joku dieselbakteerikasvusto on voinut jumittaa liikkuvat osat
Täytyypi ottaa pumppu pois ja alkaa availemaan sitä tarkempaa diagnoosia varten. Yö löpöt sisässä ja vivun muutokset ei muuttanut käyttäytymistä. No ainakin ottaa kierroksia ihan silmittömästi :mrgreen:
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

Täytyy kiikuttaa aaz:n pumppu pajalle tarkistettavaksi. Yritin tänään JX:n pumppua ährätä paikkaan. Aaz kannakkeessa pumpun läpivientilaipassa suurempi reikä ja lda ottaa kahdesta korotusyrityksestä huolimatta vesilähdön laippaan kiinni. Omat taidot ei riitä pumpun sielunelämän selvittämiseen joten maanantaina paikalliselle deselpajalle notkumaan pumpun kanssa.
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

Tuli pumppu dieselhuollosta. Sanoivat kaasun olleen auki eli väärällä rihlalla. Vaihtoivat tiivisteet lisäksi. Innosta soikeena pumppu paikkaan ja loppukasaus koneelle. Ja voi p-rk-l- kone rääkäise aivan samalla tavalla heti käynnistyessä. Olisiko ohjetta miten se kaasuakseli tulee säätää etten hajoita kokeilemalla mitä tapahtuu.
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Luulisi että olisi korjaamon jäljiltä jätetty oikeaan asentoon? Otitko itse sen jälkeen auki?

Tuota vaan sitten joutuu itse haarukoimaan, mikä on oikea perusasento, onhan niissä vivuistoissa viivat, minkä suhteen pitäisi pumpun akseli asemoida, mutta eivät ne aina siihen keskimmäiseen asentoon tule. Ota nyt yks pykälä löysemmälle aluksi.
< 15kWh/100km
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

dmn kirjoitti: 12.04.2024 13:36 Luulisi että olisi korjaamon jäljiltä jätetty oikeaan asentoon? Otitko itse sen jälkeen auki?

Tuota vaan sitten joutuu itse haarukoimaan, mikä on oikea perusasento, onhan niissä vivuistoissa viivat, minkä suhteen pitäisi pumpun akseli asemoida, mutta eivät ne aina siihen keskimmäiseen asentoon tule. Ota nyt yks pykälä löysemmälle aluksi.
En lähtenyt avaamaan. Pistin pumpun paikkaan ja kädet ristissä toivoin että toimisi. Täytyy palata asiaan kun pääsen koneen kimppuun.
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

Käänsin askeleen verran vipua. Ei palauttanut yhtään enempää. Olettaisin että vipu oikealla boorille laitettu. Akselin pään viiva linjassa vivun kanssa joten palautin takaisin samaan paikkaan.
Kyllä se vahvasti alkaa pumpun sisäiseksi viaksi haisemaan.
Liitteet
VE_1.jpg
VE_1.jpg (101.01 KiB) Katsottu 113 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja Osku »

Mitä jos puoli kierrosta pielessä?
Pelkkä villi arvaus joka kannattaa kokeilla.
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

Mielellään väännetään testiä. Miten käytännössä tehdään? Onko se pumpun pyörällä koko kierros vai pitääkö saada jotenkin osumaan alla olevan punaisen viivan linjaan. Ennen jakohihnan irroitusta tein kampiakselin päähän lukitustyökalun vanhasta hihnapyörästä jossa kolo rattaan nystyrälle ja nokan päässä taltta meni hienosti väliin ja tuohon pumpun reikään sai ongelmitta pultin työnnettyä.
Liitteet
VE_2.jpg
VE_2.jpg (108.06 KiB) Katsottu 108 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja Osku »

En tarkoittanut jokoa vaan sitä syöttöpumoun vipua
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja Osku »

Ajattelin että jos jollain ollut se irti piirtänyt viivan ja kasannut muuten oikein mutta mennyt viiva oikein mutta puolikierrosta väärin
Viimeksi muokannut Osku, 13.04.2024 10:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja Osku »

Jakohan menee tapilla ja merkeillä kohdalleen ja hienosäätö heittokellolla mutta jos se lähtee käyntiin ja ryntää niin se on riittävän hyvä eikä todennäköisesti ongelma.
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

Oolrait nyt ymmärsin. Testataan 8-)
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Avatar
type1
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 90
Liittynyt: 28.09.2021 12:49

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja type1 »

Sen verran testasin että akseli kääntyy 90 astetta äärilaidasta toiseen. Onko ok?
Sisuksiin ei olla kajottu.
Liitteet
VE_3.jpg
VE_3.jpg (108.45 KiB) Katsottu 102 kertaa
Flat-four unlimited - Now also straight-four
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1945
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja Osku »

Varmaan oikein (en muistanut paljonko pystyy liikkumaan) väänä kaikki pois ja koita ryntääkö jos edelleen ryntää nain se ei varmaan sitten ole ainakaan kiinni siitä että vipu olisi säädetty esi kuormaa eli on niin pienellä kun voi. Jos ei auta ruuvaa syöttöä pienemmälle. Dieselihän laulaa niin kovaa kuin poltoaietta saa eli jostain syystä nyt tulee liikaa läpi pumpusta. Jotain tyyliin liika syöttöä, ahdonalainen syöttää liika tai vipu säädetty päälle. Sitten tietenkin jos öljyä tulee tosi paljon esim turbosta voisi jäädä käymään rikkkaalle ja nostaa kiekkoja tosin sillon se yleensä karkaa eikä suostu sammuman ennen kuin öljy loppuu tosin kylmänä se voi tosin vielä sammua. Tee seuraavaa
1. Laita se viou kiinni niin että minimi päällä.
2. yleensä jos syöttöä ruuvaa rikkaamalle liikaa niin tyhjäkäynti nousee, tarkista syötön määrä vaikuttaako .
3. Tarkista että imu letkussa ei ole hurjasti öljyä mutta jos sulla oli se äsken irti niin tuskin on tämä.

Jos toi ei auta mulla lopu lääkkeet suoralta kädeltä.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos syöttöruuvia on ruuvattu liian sisään, saattaa mennä sellaiseen luuppiin että kierrokset nousee ja nousee. Penkissa ajettuna tuota "feedback" ilmiötä ei tapahtu, joten on voinut jäädä huomaamatta.

Toinen hyvä huomio oli ylimääräinen öljy imuilman seassa (esim. sylinterikannen yläpuolelle asennettu välijäähdytin). Tässä tapauksessa kone ei sammu virta-avaimesta vaan rallattaa kunnes öljy on poltettu tai kanki mutkalla.
< 15kWh/100km
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3089
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: 1.6 TD -> 1.9 TD swappi (yhdistetty useita ketjuja)

Viesti Kirjoittaja dmn »

Jos syöttöruuvia on ruuvattu liian sisään, saattaa mennä sellaiseen luuppiin että kierrokset nousee ja nousee. Penkissa ajettuna tuota "feedback" ilmiötä ei tapahtu, joten on voinut jäädä huomaamatta.

Toinen hyvä huomio oli ylimääräinen öljy imuilman seassa (esim. sylinterikannen yläpuolelle asennettu välijäähdytin). Tässä tapauksessa kone ei sammu virta-avaimesta vaan rallattaa kunnes öljy on poltettu tai kanki mutkalla.
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin