Tervehdys Foorumilaiset,
Minulla on haaveena saada -87 tölkkiini uusi moottori hajonneen 1.6TD (JX) tilalle. Olen etsinyt ja lukenut täältä foorumilta postauksia TDi-konversiosta. Paljon löytyy tietoa ja kokemusta (mm. AT5nok:in "TDI swap tietopankki"). Nyt en vaan osaa hahmottaa sitä, mitä kaikkea tuohon hommaan kokonaisuutena sisältyy ja mikä olisi sopivin lähtökohta - esim moottorityypin (AHU, AFN, 1Z...) valinta.
Ennen nykyisen moottorini hajoamista aloin jo mietiskellä moottorinvaihtoa lähinnä siksi, että saisin kestävämmän voimanlähteen. Teoriassa siis myös 1.9TD on mahdollinen vaihtoehto, mutta mieluusti selvittäisin 1.9TDi:n toteutettavuuden jonkun tietäjän kanssa.
Löytyisikö Tampereen suunnalta foorumilaista, jolla olisi TDi-swappi -kokemusta ja aikaa opastaa minua liikkeelle tässä projektissa?
Oma kokemukseni moottorinvaihdosta liittyy Golf MK2 tekniikanvaihtoon (-84 1.3 kaasari --> -90 1.8 1-pisteruisku). Tuossa projektissa moottori tipahti nätisti paikoilleen ja isoin homma oli sähköjen kanssa (sähköt olivat muuttuneet -89). Oma käsitykseni on, että Tölkin 1.6TD-->1.9TDi swappi on huomattavasti isompi homma ja varaudun useamman kuukauden puurtamiseen.
Laitatteko vaikka YV:tä, jos teillä on mahdollisuus neuvoa ja opastaa. Toki tähänkin viestiin voi vastata.