Moottoriongelma?

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
tommiantti
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 09.06.2019 18:36

Moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja tommiantti »

Hei!

Ostin vastikään itselleni oranssin tölkki kaunokaisen ( Volkswagen Transporter 1.9 umpi B ) ja vain muutaman päivän kuluttua ensimmäinen risu tuli tiellemme.
Olin Ruotsissa tosiaan kalareissulla ja Ruosista ei juurikaan enää 98 bensiiniä löydy, joten olin varmuuden vuoksi ottanut kanisteriin bensaa mukaan.
Bensamittarini hieman heittelee ja päätin sitten siinä hiljaisella tiellä, että katson kuinka pitkälle tölkilläni pääsee kun mittari menee punaiselle.

Tuli ensimmäinen yskäisy johtuen mitä ilmeisemmin bensan loppumisesta. Ajan tien sivuun ja aivan kun olisi akku loppunut autosta ja vähän ihmettelin sitä, mutta ajattelin sen olevan normaalia?? Tankkasin siinä sitten bensat moottoriin ja aloin starttaamaan autoa vaan eipä meinaa lähteä enää käyntiin. Noin minuutin verran siinä yritin starttailla ja sitten se käynnistyikin täysin normaalisti. Matka jatkuu täysin normaalisti siihen asti kunnes tulee ensimmäiset liikennevalot ja pysähdys. Auto pysyy käynnissä, mutta kaasua painaessa tuntuu kuin moottori ei saisi tehoa tarpeeksi ja vauhti tuntuu vähän tyssäävän. Jatkan matkaa ja taas tulee uusi pysähdys ja sama homma tuntui tulevan uudestaan. Ajan auton parkkiin ja hetken siinä ihmettelin ja potkin rengasta. Laitan vaihteen silmään ja auto sammuu melkein samantien. Uusi yritys ja auto lähtee liikkeelle, mutta sammuu kun vauhti hidastui mutkassa.
Nyt auto on minulla parkissa ja auto käynnistyy ihan normaalisti, mutta hetken tyhjäkäynnin jälkeen taas sammuu..

Eli, sattuisiko teillä olemaan aavistusta mistä tilanne mahtaisi johtua ja kuinka saisin taas tölkkini takaisin ajokuntoon?

Kiitos jo etukäteen!
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Ruisku- vai kaasarimalli?
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Osku
AktiVWisti
Viestit: 1939
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: Moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja Osku »

Millanen kanisteri hygienia, usein vanhoihin kanistereihin pesiutynyt vesi ruoste tai yli ikäinen bensa saataa aiheuttaa ongelmia.
tommiantti
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 09.06.2019 18:36

Re: Moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja tommiantti »

Sen verran vähän olen itse ollut autojen kanssa tekemisissä että, en osaa itse sanoa onko kyse kaasari- vai ruiskuvehkeestä. Wikipedian mukaan kaasari..
1.9 litranen bensa-auto automaattivaihteistolla vuosimallia 1990.
Kaverilta kysäisin joka on autojen kanssa ollut enempi tekemisissä niin hän epäili, että olisiko polttoainesuodatin imaissut tankin pohjalta kurat? Ajoin siis tankin aivan tyhjäksi..

Tankattu bensa ja kanisteri olivat edellisenä päivänä ostettu, joten tuskin oli kanisterissa/bensassa mitään vikaa.
ketsa
AktiVWisti
Viestit: 667
Liittynyt: 23.02.2012 21:12

Re: Moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja ketsa »

Lähtökohtaisesti kaksi skenaariota. 1. Ongelma liittyy tankin tyhjäksi ajamiseen. 2. Ongelma liittyy johonkin muuhun ja ajankohta oli puhdasta sattumaa.

Skenaarion 1.:n pohjalta itse aloittaisin vianhaun bensansuodattimen vaihdolla ja kaasarin purkamisella/puhdistamisella. Jos ei tule kuntoon tuolla, niin sitten skenaarion 2.:n pohjalta hakemaan vikaa järjestelmällisesti ihan kaikesta.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
tommiantti
Vasta alkaja
Viestit: 4
Liittynyt: 09.06.2019 18:36

Re: Moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja tommiantti »

Suodatin vaihdettu ja auto käy taas normaalisti! Alkuun vähän yski tietenkin, mutta pienen huristelun jälkeen meno tasaantui.
Kiitoksia vain ja varmaan palaillaan tässä jos ja kun seuraavaa ongelmaa pukkaa!
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja dmn »

Ja turhaan tuolle 98 syöttää, 92 riittää mainiosti jos jostain sellaista löytää.
< 15kWh/100km
syncro 16
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 38
Liittynyt: 09.11.2012 09:59

Re: Moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja syncro 16 »

Oktaani riittää mutta letkuja yms ei ole suunniteltu etanolibensiinille..98 tankkiin niin ei happane kumit
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
Viestit: 3083
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Moottoriongelma?

Viesti Kirjoittaja dmn »

98:ssakin voi olla 5% etanolia ;)
< 15kWh/100km
Vastaa Viestiin