1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja AT5nok » 07.02.2019 20:02

ludofin kirjoitti:Ei löydy vuotoa letkuista. Sen sijaan sylinterinkannen takaosastolta tupruttelee savua käynnissä ja joku mutteri vähän märkä.. eli oisko tiiviste hapristunut. Paha sanoa vielä kun ei tarkene hangessa maata ja tutkia. Ylhäältä ei näe. Eipä tuo tunnu vielä menoa haittaavaan, jos keväälle pärjäis. Toivottavasti. Kiitos vastauksista.


Olisiko pakosarjan mutteri löysällä ja puhaltaa kannen ja pakosarjan välisätä savut pihalle?
http://www.facebook.com/VWT3Syncro
Avatar
AT5nok
Moderaattori
 
Viestit: 7451
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja DJSigma » 08.02.2019 12:38

AT5nok kirjoitti:
ludofin kirjoitti:Ei löydy vuotoa letkuista. Sen sijaan sylinterinkannen takaosastolta tupruttelee savua käynnissä ja joku mutteri vähän märkä.. eli oisko tiiviste hapristunut. Paha sanoa vielä kun ei tarkene hangessa maata ja tutkia. Ylhäältä ei näe. Eipä tuo tunnu vielä menoa haittaavaan, jos keväälle pärjäis. Toivottavasti. Kiitos vastauksista.


Olisiko pakosarjan mutteri löysällä ja puhaltaa kannen ja pakosarjan välisätä savut pihalle?


Tai turbon/pakoputken väli.
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caddy Maxi 1,9TDi -10
DJSigma
AktiVWisti
 
Viestit: 901
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja ludofin » 03.03.2019 14:26

Vuotokohta löytyi.

Syyllinen on takaosan lämmitin. Aukaisin lämmittimen kopan ja sehän oli täynnä sammalta, havuja ja kaikennäköistä roskaa, en ensiksi edes vuotoa huomannut kun oli niin likainen. Noh, puhdistin mokoman ja ajattelin, että tuo on ollut sen kymmenen vuotta käyttämättä eikä toimikaan. Laittelin sitten lämmittimen kopan takaisin kasaan kun olin puhdistanut ja huvikseni kokekeilin laittaa auton käyntiin ja puhaltimen päälle ja kappas(!) se alkoikin huriseen ja ajattelin, että kannatti puhdistaa ja kokeilla, mutta sen enempää asiaa ajattelematta laitoin puhaltimen kiinni ja ajelin autolla menemään ja ihmettelin jälkikäteen, että nyt se vuoto onkin mennyt sitten pahemmaksi kun tarkistin nesteet ja lisäilin taas.

Nooh.. sitä vuotoa ei aikaisemmin ollut näkynyt ulkoapäin niin nyt näkyi, sillä vänkärinpuoleisen takarenkaan eteen oli ilmestynyt vihreä reikä lumeen ja ihmettelin ettei tuossa kohti nyt edes mene letkuja ja kurkkasin auton takaosaan, niin siellähän lainehti puhaltimen alla, ja auto oli oikealle päin kallellaan niin valutti sitä kautta nesteet hankeen ja tätä ennen kaikki se moska takalämmittimen kopan sisällä oli vain imenyt nesteitä ja tukkinut vuotoa.. lämmittimen Sulkuventtiili viallinen ja päästää nesteet läpi ja ilmeisesti lämmittimen kennon putkistossa reikä josta nesteet valuu sitten ulos.

Tilasin sitten uuden sulkuventtiilin ja lämmittimen kennon.. niitä odotellessa pitää väkertää joku puutarhaletkujesari patentti ja yhdistää letkun päät, että neste kiertää muttei vuotaisi niin pahasti, että pääsee kotia ajamaan.

:roll:
ludofin
Vasta alkaja
 
Viestit: 14
Liittynyt: 28.01.2019 03:44

Re: 1.6 TD (JX) syö paljon öljyä

ViestiKirjoittaja Niko95 » 16.05.2019 15:51

Mitäs mieltä muut käyttäjät on kun mulla alkoi jx yhtäkkiä syömään paljon öljyä (n.7 litraa / 1000km) ja turbon imupuoli on öljystä märkä. Turbossa ei tunnu välystä mihinkään suuntaan. Aluksi epäilin että se turbo vuotaa sitä öljyä ja kun soittelin korjaamolle niin sieltä sanottiin että noiden koneiden tyyppivikana on että männänrenkaat menee rikki. Siis ne mitkä laappii sen öljyn sylinterin seinältä mukaan ja että ne renkaat olisi ehjät mitkä pitää puristukset kun auto kumminkin lähtee käyntiin ja kulkee normaalisti.
Voiko se öljy valua turbon paineputkea pitkin sinne imuturbiinille "vastavirtaan" sieltä sylinteristä. Pakopuolen turbiini taas on kuiva mutta nokinen.
Talvella lumeen kyllä jäi käynnistäessä sellaisia mustia pilkkuja ja auto savuttaa ehkä ensimmäisen kilometrin mutta sen jälkeen ei enää
Niko95
Vasta alkaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 18.08.2018 09:22

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja vesku » 17.05.2019 16:24

Vuotaisiko öljynsuodattimelta turbolle menevä putki?
vesku
AktiVWisti
 
Viestit: 160
Liittynyt: 29.03.2012 08:55

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Niko95 » 19.05.2019 09:02

Löyty siitä turbosta sittenkin sitä poikittaisvälystä. Oli vaan aikasemmin niin hankala asento auton alla kun sitä kokeilin ettei sillon tuntunut
Niko95
Vasta alkaja
 
Viestit: 7
Liittynyt: 18.08.2018 09:22

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Pastori » 26.06.2019 14:00

Öljyrenkaat on kyllä näissä semmoinen riesa, mulla syö noin litran öljyä / 200km. Ei pahemmin savuta eikä vuoda mistään, ohjeet sain että "aja niin kauan kun se kestää". Pitänee laittaa joku vanha Nissanin LD-kone tilalle, niillä ajaa 1.5 miljoonaa kahella öljynvaihdolla.. :D
Hulluna tölökkeihin.
Avatar
Pastori
Amerikan asiamies
 
Viestit: 908
Liittynyt: 14.07.2014 08:47

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Timppa » 05.08.2019 21:29

Pannaas tänne, tässä pähkäilty tuota moottorin piristystä, 1.6 td ei niitä pirteimpiä, suurempiin ylämäkiin piti vaihtaa kolmoselle, välijäähyä ajateltiin ja jo katseltiinkin tosissaan mutta sitten käännettiin vain syöttöä suuremmalle, ihan toinen tuntuma nyt, samat ylämäet menee nyt kevyesti nelosella joissa aimmin piti kepittää. Meni katsastuksestakin läpi ilman takaisin säätöä heittämällä, eikä edes savuta kuin vasta kun ihan tosissaan kiihdyttää.
Ihan vaan tiedoksi.
Timppa
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 40
Liittynyt: 13.08.2015 16:11

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja TT| » 05.08.2019 21:48

Laita se välijäähdytin, niin kestää sitä ilottelua vähän pidempään.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
TT|
Swapman
 
Viestit: 6466
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja dmn » 05.08.2019 22:11

Nojaa, mulla oli välijäähdyttimelläkin pahimmillaan kannentiivisteen vaihtoväli alle tankillinen 1.6:ssa :)
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2709
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Timppa » 08.08.2019 11:35

Saatiin ohjeet että moottorin pitää antaa jäähtyillä tyhjäkäynnillä ajon jälkeen jotta lämmöt ehtii tasaantua, etenkin talvella tärkeää.
Eikä tuota nyt mitenkään ihmeemmin rääkätä muutenkaan, ajo vain on nyt sujuvampaa kun vaihtamiset vähenee.

Koska huumorin kukka on kaunein kukka, niin olkaa hyvät.
Savun hälvettyä tarkastamme etenemän. :-)
Timppa
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 40
Liittynyt: 13.08.2015 16:11

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Kyybelwagen » 21.09.2019 21:28

Tuli hommattua tämmönen tölkki ja ensimmäinen "harrasteauto", niin kai tuohon nuolen osoittamaan kohtaan kuuluisi jonkilainen tulppa olla ? :o
Liitteet
moottori.jpg
moottori.jpg (62.67 KiB) Katsottu 1652 kertaa
Kyybelwagen
Vasta alkaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 01.09.2019 09:51

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Osku » 22.09.2019 07:29

Noi on välillä tulpalla välillä niissä on semmonen mutka letku ja usein ilman mitään. Siitä näkee vauhtipyörän merkin kun esim. vaihtaa jakoremmin. Luulen että monelta hukkunu jakopää rempan yhteydessä. Myös starttia vaihtaessa se mutka letku ärsyttää. Tosin estää se paskan ja irto muttereiden putoamisen kytkin koppaan eli hyvä se siinä on olla. Mikä tahansa tulppa jonka siinä saa pysymään on teknisesti riittävä mutta löytyy siihen tehtaankin osat ja jopa kaksi versiota. Syncroihin kuulu käsittääkseni letku ja takatuuppareihin tulppa tai sitten se on vuosimalli ero, koska ainakin yhdessä syncron laatikossa mulla olitulppa ja kahdessa mutkaletku.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1540
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Kyybelwagen » 25.09.2019 17:34

Sitten vielä semmoista kun tuo ruuttaa kaasuttaessa sinistä savua, tiputtaa pakoputkesta öljyä ja takaluukkussa öljypilkkuja (moottori 1.6td jx). Eli luultavasti turbo päästää öljyä pakoputkeen niin voiko turbon jotenkin korjata vai pitääkö hommata kokonaan uusi?
Kyybelwagen
Vasta alkaja
 
Viestit: 4
Liittynyt: 01.09.2019 09:51

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja Osku » 26.09.2019 11:08

No se ero korjaamisen ja uuden ostamisen välillä on lähinnä se että ostaako pelkän keskiön vai koko turbon.
Tarkkuus ja tasapaino vaatimus sellsta luokkaa että kotimekatsu harvoin muuta pystyy tekemään.
Kaikki tietenkin tehtävissä onhan joku ne valmistanutkin.
Osku
AktiVWisti
 
Viestit: 1540
Liittynyt: 17.01.2016 16:20

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja RG1234 » 15.11.2019 15:49

Osku kirjoitti:No se ero korjaamisen ja uuden ostamisen välillä on lähinnä se että ostaako pelkän keskiön vai koko turbon.
Tarkkuus ja tasapaino vaatimus sellsta luokkaa että kotimekatsu harvoin muuta pystyy tekemään.
Kaikki tietenkin tehtävissä onhan joku ne valmistanutkin.

Onko tietoa onko kukaan tällä foorumilla vaihtanut keskiötä, laakereita tms? Lähinnä vaan mietin kuinka yleistä on turbon korjaaminen kotikonstein.

Minulla on alkanut JX:n turbo ujeltamaan aika voimakkaasti ja tilasin nyt aluksi vain korjaussarjan, joka sisältää uudet laakerit, tiivisteet ynnä muuta, mutta ei keskiötä. Ebaystä 15 euroa posteineen, niin ei ole iso juttu kokeilla. Moottori on muutenkin vaihtumassa, niin jos turbo korjaantuu, niin hyvä juttu, mutta ei haittaa vaikkei korjaantuisikaan.
T3 Syncro 1.6TD -88
T5 Transporter Shuttle 1.9TDI -06
Avatar
RG1234
Vakiintunut käyttäjä
 
Viestit: 42
Liittynyt: 21.07.2019 05:08
Paikkakunta: Kemiö

Re: 1.6 TD (JX) kysymyksiä ja vastauksia (yhdistetty useita)

ViestiKirjoittaja dmn » 15.11.2019 21:48

Useimpiin turboihin laakereiden vaihto on "vartin homma' kun ahdin on pöydällä ja kaikki irtoaa nätisti. Vielä kun siipien asennot merkkaa ennen irroitusta, niin hyvää tulee.

Ainoastaan kerran on onnistunut ryssimään tämän homma, en nyt tarkkaan muista mitä tapahtui, mutta ongelmakohtana oli se männänrengasta muistuttava osa ja olin painanut sen liian syvälle tai jotain, joten se jäi nalkkiin. Sitten tilasin uuden keskiön ja pistin vanhat kuoret siihet.
Avatar
dmn
101:en Juhlajäsen
 
Viestit: 2709
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina

Edellinen

Paluu T3 - Moottorit - Engines

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 1 vierailijaa