Käytiin vaimon kans viikonloppuna hakemassa meidän perheen ensimmäinen tölkki. Oli tiedossa, että koneessa on jotain häikkää, mutta seuraavassa oirekuvaus ja mitä on tehty: Moottori on vaihdettu kuulemma vuonna 2003 vw 1.8i 66kw myllyyn, jossa kärjetön sytkä. Tämä on käsittääkseni melko yleinen moottori vanhemmissa volkswageneissa. Moottorin tarkasta mallista en ole vielä saanut selvää, mistähän sen saisi? Veikaan, että kyseessä on 80-luvun/90-luvun alun moottori.
Lähtee nätisti käyntiin ja käy aika tasaisesti, mutta pätkii putkesta niin, että vaikuttaa sytytysongelmalta, mutta en ole varma. On siis sellaista terävää epäsäännöllistä jatkuvaa pätk...pätk.pätkimistä, mutta periaatteessa muuten käynti on tasaista. Ottaa kierroksia johonkin asti (kierroslukumittaria ei ole, mutta arvelisin 2000-2500rpm) kaikilla pytyillä tasaisesti, mutta sitten alkaa käymään epätasaisesti röpeltäen ihan kuin ei kävisi enää kaikilla.
Ajossakin pintakaasulla/puolella kaasulla toimii nätisti, mutta heti kun painaa pohjaan niin alkaa röpeltäminen. Vauhdin saa juuri ja juuri 80km/h ja lievässä alamäessä kulkee ajoittain jopa yhdeksää kymppiä. Huomasin, että virranjakakan kannesta puuttui kokonaan se pyörijän keskelle osoittava hiilitappi. Vaihdoin uuden kannen ja se vaikutti käyntiin ja kiihtyvyyteen melko paljon, mutta tyhjäkäynti pätkiminen säilyi ja ajossa on edelleen sama röpöttäminen kun moottori joutuu vääntämään vähänkin. Eli helpotti, mutta varsinainen ongelma on edelleen jossain muualla. Aikaisemmin vaihdoin kaikki tulpanjohdot, puolan ja puolanjohdon, mutta niillä ei ollut vielä mitään vaikutusta. Tulpat ovat kolmepäiset ja jokainen on samannäköinen, vaaleahko, joka ilmeisesti tarkoittaa, että kävisi hiukan laihalla eli ei sais bensaa tarpeeksi? Kokeilin myös puhaltaa/imeä alipainesäädintä irroittamalla letkun ruiskutuspumpun päästä ja puhaltamalla siitä, mutta ei ole läpivirtausta toki kuulostaa, että kalvo olisi kuiva/kova.
En ole mikään moottoriteknikko, mutta veikkaan itse väärää sytytysennakkoa. Toinen on imuilmavuoto, mutta täsmääkö oireet siihen ja miten saisin yksinkertaisesti testattua imuilmavuodon? Mitä muita ehdotuksia teillä kokeneemmilla vw/moottorimiehillä olisi tarjota? Olen kiitollinen kaikesta!
Ps. Olen nyt lisäillyt kertomukseen viimeisen puolen tuniin aikana paljon lisää, toivottavasti jaksatte lukea kokonaan
![Nolostunut :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)