AAZ-spekulointia ilman faktoja
AAZ-spekulointia ilman faktoja
Viime keväänä ostin tölkin, jossa oli paikallaan 228tkm ajettu hyvin huollettu AAZ. Auto savutti rankasti ja öljyä tuli pakoputkesta. AAZ swappi oli puolitiessä ja ihan surkeasti kötöstelty paikalleen. Myyjä selitti öljynpaluuletkusta ja vaikka sun mistä. Hölmöyksessäni irroitin koneen ja en tutkinut asiaa sen suuremmin. Ajoin autolla vain muutaman minuutin ennen irroitusta. Nyt myöhemmin tutkin turboa, jonka akseli ei olekaan kovin väljä niin mikähän siinä koneessa oikeastaa onkaan vikana? Vaihtoehtoja lienee valtavasti, mutta kun sitä ei pirulainen tuossa moottoripukissa saa oikein selville.
1) voisiko se olla vain turbo joka vain oli jotenkin öljyssä tai jotain.
2) voisiko säädöt voineet olla niin pielessä?
3) pitäisikö kansi sittenkin irroittaa ja kunnostuttaa se varmuuden varalle?
4) entäs jos vaan laitan paikalleen ja tutkin sitten...nyt se on irrallaan autotallissa moottoripukissa.
Tämä on ihan täyttä spekulointia, mutta mukava jos voitte osallistua!
Jani
1) voisiko se olla vain turbo joka vain oli jotenkin öljyssä tai jotain.
2) voisiko säädöt voineet olla niin pielessä?
3) pitäisikö kansi sittenkin irroittaa ja kunnostuttaa se varmuuden varalle?
4) entäs jos vaan laitan paikalleen ja tutkin sitten...nyt se on irrallaan autotallissa moottoripukissa.
Tämä on ihan täyttä spekulointia, mutta mukava jos voitte osallistua!
Jani
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: AAZ-spekulointia ilman faktoja
Meinasin ohittaa kysymyksen, mutta kaitpa sitä voi nyt mielipidettä kirjoittaa kun saa spekuloida luvan kanssa !
Omasta mielestä helpoin tutkia juurikin tuossa moottoripukissa miksi noin öljy syöppö..
Tässä tapauksessa kun kone jo pukissa valmiina, niin ehkä itse ottaisin öljypohjan irti / tarkistaisin ettei näy sylintereissä mitään ylimääräistä (leikannut). Samallahan siinä ottaa runkolaakeria irti sekä tarkastaa ne kun ovat normaaleilla 12.9 pulteilla kiinni, muistaakseni veivit myös. Sitten vielä ö-pumpun nappaa irti niin näkee onko akselin pää pahasti kulunut sekä miltä rattaat pumpun sisältä näyttää, eipä kyllä noilla kilometreillä vielä pitäisi ihmeellisyyksiä olla. (Jos öljypumpun avaat ja putsaat rattaat muista lisätä öljyä imu- ja painepuolelle ettei jää rattaat kuivaksi sisältä)
Sitten ehkä kenties huohottimen kautta imusarjaan ja palotilaan. Kannen kun ottaa irti niin sitten pitää jo hommata pultit+kannentiiviste, mutta tämän kyllä suorittaisin jos alakerran kautta ei löydy mitään varsinaista syytä..
Itse huomasin saman ilmiön tässä pari päivää sitten kun purin 1.6 moottorin jossa myös turbon pakopuoli oli aivan öljyinen, mutta välyksiä ei kuitenkaan tuntunut. Tätä en ole kyllä tarkemmin kerinnyt tutkia vielä onko laakeripesät ok.. Tällöin pitäisi kyllä taas sitten tuntua välystä.. Mutta tästä moottorista oli siis pakokanava halki
Säädöillä ei kyllä pitäisi öljyä koneeseen missään vaiheessa tulla, tai sitten jos on oikein pahasti ajotus pielessä niin ei edes käy kunnolla.. (Joku voi kumota väitteen, tieto ei perustu tieteelliseen tutkimukseen tai edes oikeaan tietämykseen)
- Janne
Omasta mielestä helpoin tutkia juurikin tuossa moottoripukissa miksi noin öljy syöppö..
Tässä tapauksessa kun kone jo pukissa valmiina, niin ehkä itse ottaisin öljypohjan irti / tarkistaisin ettei näy sylintereissä mitään ylimääräistä (leikannut). Samallahan siinä ottaa runkolaakeria irti sekä tarkastaa ne kun ovat normaaleilla 12.9 pulteilla kiinni, muistaakseni veivit myös. Sitten vielä ö-pumpun nappaa irti niin näkee onko akselin pää pahasti kulunut sekä miltä rattaat pumpun sisältä näyttää, eipä kyllä noilla kilometreillä vielä pitäisi ihmeellisyyksiä olla. (Jos öljypumpun avaat ja putsaat rattaat muista lisätä öljyä imu- ja painepuolelle ettei jää rattaat kuivaksi sisältä)
Sitten ehkä kenties huohottimen kautta imusarjaan ja palotilaan. Kannen kun ottaa irti niin sitten pitää jo hommata pultit+kannentiiviste, mutta tämän kyllä suorittaisin jos alakerran kautta ei löydy mitään varsinaista syytä..
Itse huomasin saman ilmiön tässä pari päivää sitten kun purin 1.6 moottorin jossa myös turbon pakopuoli oli aivan öljyinen, mutta välyksiä ei kuitenkaan tuntunut. Tätä en ole kyllä tarkemmin kerinnyt tutkia vielä onko laakeripesät ok.. Tällöin pitäisi kyllä taas sitten tuntua välystä.. Mutta tästä moottorista oli siis pakokanava halki
Säädöillä ei kyllä pitäisi öljyä koneeseen missään vaiheessa tulla, tai sitten jos on oikein pahasti ajotus pielessä niin ei edes käy kunnolla.. (Joku voi kumota väitteen, tieto ei perustu tieteelliseen tutkimukseen tai edes oikeaan tietämykseen)
- Janne
Re: AAZ-spekulointia ilman faktoja
Venttiilivarsien kumit kannattaa tarkastaa ennen isompia remonttja... ettei oo mujuna tai kasattu 8mm gummeja 7mm varrelle.
edit. Ja miten oli ahtimen paluu öljynkierto toteutettu. Sehän ei meinaa "tölkkiasennossa" lohkon reijästä tyhjetä riittävän tehokkaasti.
edit. Ja miten oli ahtimen paluu öljynkierto toteutettu. Sehän ei meinaa "tölkkiasennossa" lohkon reijästä tyhjetä riittävän tehokkaasti.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: AAZ-spekulointia ilman faktoja
Kumien tarkastamista ja vaihtamista varten kansi pitää ottaa pöydälle, eikös? En usko että kantta on avattu koskaan. Historia on sellainen.
Turbo oli AAZn eli paluu oli jotenkin sinnepäin. Hölmönä purin kaiken liian nopeasti ja puhelimen hajottua katosi kuvat ja ja ja.
Kiitos spekuloinnista. Jatkakaa samaan malliin!
Turbo oli AAZn eli paluu oli jotenkin sinnepäin. Hölmönä purin kaiken liian nopeasti ja puhelimen hajottua katosi kuvat ja ja ja.
Kiitos spekuloinnista. Jatkakaa samaan malliin!
T2b '73 bussi, Kupla '72, T4 ambucamber '96
Re: AAZ-spekulointia ilman faktoja
Ei tartte kantta löyhätä kumien takia.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Re: AAZ-spekulointia ilman faktoja
On siinä pieni mahdollisuus että pitää kansi avata, jos unohtaa pyörättää kyseisen männän ylös
< 15kWh/100km
Re: AAZ-spekulointia ilman faktoja
Jos aaz oma turbo josta ei ole käännetty keskustaa oikeaan asentoon ja öljyn paluuta laitettu öljypohjaan, niin siinä toden näköisin syy tuohon öljyn pakoputkeen joutumiseen.
Re: AAZ-spekulointia ilman faktoja
Äänestän myöskin turbon öljynpaluun aiheuttaneen vuodon. Jos ei ole oikeassa asennossa niin öljy jää seisomaan turboon ja löytää kyllä lopulta tien ulos. Jos AAZ 3-pulttisella turbolla pakosarjan yläpuolella, niin oikeassa asennossa toimii myös paluu lohkoon, parempi toki öljypohjaan vetää. Venttiilikoppa vuotaa melko varmasti myös AAZ:ssa enemmän tai vähemmän ja valuu kaikkialle aiheuttaen spekulaatiota.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!