Coutsi kirjoitti:Tuli tehtyy reissu Ouluu ja takas 1200km ja hyvin kesti lelut. Pikkasen vuotaa naftaa koneen kylkee, vaihdoin polttoaineletkut, mut silti vuotaa eli varmaa tulee nipan välistä täytynee tarkistaa ei paha homma.
Huomasin myös, että tankki vuotaa pikkasen ku tankkas täytee. Se irotettu hiljattain ku vaihdettii ohj.tehostajaa uudet hydraililetkut. Mahtaakohan vuotaa sen takii ku tankki irotettu ja vanhat putket ruvennu vuotaa. Tankkiki oli kuulema jo melko ruosteessakin ''perinteisistä kohdista''. Varmaa aika vaihtaa seki uutee. Toistaseks ajellaa vajaalla tankilla ni ei loisku nafta ainakaa pahasti pihalle
Itelläki vuoteli noi suuttimien paluuletkut, vaikka uusin kaikki muutamankin kerran. Vasta sitten loppu vuotelu, kun ostin tosi pienellä sisäreiällä olevat kunnon mustaa kumia ja punos päällä olevat polttoaineletkut, hampaat irvessä melkein sai survoo ne paikoilleen mutta kyllä loppu vuotelut (aiemmat oli jotain Motonetin keltasta putkee joka kovettu vuodessa kivikovaks ja "löysty" sen takia nippojen ympäriltä).
Toinen vuotopaikka itellä oli syöttöpumpun juuresta kun yks suutinputki oli pikkuhiljaa tärinästä haurastunut ihan kiristysruuvin päästä. Pikkuhiljaa vuoteli polttoainetta pihalle, kunnes sitten maantiellä katkes kokonaan ja perässäolijat sai kunnon löpökylvyn päällensä ja tehot putos puoleen ja armoton booaaminen. kone ei kyllä sammunut ja pysty ajaan seuraavalle bussipysäkille suutinputken vaihtoon.
Jatketaan tähän samaan topikkiin kun ongelma on, että nyt alkaa olemaan pumpun vuodot korjattu, mutta (1.6TD) naftapumpulle ei tule enää virtaa laisinkaan. Tölkin sähköistä mitään ymmärtämättömänä, onko tuosta välistä hajonnut joku kytkin, rele tai sulake? Minkä näköinen tai mikä voisi olla hajonnut...?
dmn kirjoitti:Musta johto ja päässä lattaliitin. Tulee suoraan virtalukolta.
Joo tämä johto kyllä paikallistettiin ja väliaikaisesti otettiinkin virta suoraan akulta, että saatiin pyöräytettyä kone käyntiin, mutta tuleeko tuo tosiaan suoraan virtalukolta? Pitänee alkaa sitten vain ratkomaan mistä kohtaa on poikki... Kiitos vastauksesta!
Motonetistä löytyi joskus ainakin pinnapultteja, siellä on eri mittaisia kun vaan kysyy. Tiivisteet samasta paikkaa myös. Lukkokuparimutterit kannattaa hommata volkkarilta suoraan, muista myös omat aluslevyt niihin.
Mistähän kannattais nykyisin ahdin hankkia/korjaus-sarja jos kannattaa korjata.
Aikoinaan (n 15v. sitten) touhusin noitten KKK K14 ahtimien kanssa jonkunverran ja muutaman korjaus sarjan niihin laitoin,
Nyt ei ole käsitystä noiten hinnoista ym. mm. mistä kannattaa hankkia,jos uuden/kunnostetun hankkii.
Mikähän on nykyisin korjaus-sarjan hintä?
Autoa on yritetty saada kuntoon ennen kesälomaa ja käytin sitä nyt Diesel Asennuksella Vantaalla. Säätivät venttiilejä ja pumpustakin taisi puuttua osa. Nyt moottori toimii jo paremmin, mutta pitäisi vielä tarkistaa suuttimet, jotka saattavat mennä vaihtoon.
Myös turbo vuotaa, mikä tarkoittanee sitä, että ahdin pitää vaihtaa. Miten akuutti tuo ahtimen vaihto on - voiko autolla heittää kesälomareissun ja vaihtaa ahtimen esim. loppukesästä? Nythän ainoa oire on öljyn valuttaminen - onko pidempien matkojen ajaminen vuotavalla turbolla riskialtista puuhaa moottorin jäljelläolevaa käyttöikää ajatellen?
Sitten kun ahtimen päättää vaihtaa niin onko mielipiteitä esim. tällaisesta vaihtoehdosta:
Vanhaan ahtimeen vaihtaa uudet kiinan laakerit vartissa (kunhan turbo pöydällä) ja hintakaan ei ole kuin kymppejä. Katsoo vaan että siivet tulee keskenään samaan asentoon.
Riippuu mistä se vuoto tulee, vuotaako tulo tai paluuputki, vai itse turbo. Vuotavat letkut kannattaa vaihtaa, koska harvemmin se vähenee ajon myötä. Turbo taas jos alkaa vuotaa ahtopuolelle, niin voi karata käymään öljyllä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Itse turbo on se mikä vuotaa. Eli pidemmän reissun raapaiseminen tuolla voi olla hieman riskialtista jos alkaa esim. vuotamaan ahtopuolelle? Ulkopuolelle vuotaminen tosiaan ei varmasti ole kovin vaarallista.
Turbon pöydälle ottaminen ennen kesälomareissua ei kyllä onnistu tilan-, ajan- ja kokemuksen puutteen takia. Jos olis aikaa ja tilaa kattella ja ihmetellä ja joltain vähän neuvoja niin voisi ehkä kuvitellakin tämän tyyppistä ratkaisua.