Öljyn lämmönkesto,AAZ

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Jos en nyt ihan väärässä ole, niin saman mittaiset ne AAZ ja JX/RA suuttimet ovat, eli menevät samoilla AAZ suutinputkillä, jos pumppu ei vaihdu.

JX suutinkärjet Motonetissa 9,90 € / kpl 26-2016 ja 12 €/kpl Hotcarsilla (152702)
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Kiitos, pitääpä kysellä niitä RA suuttimia sitten ja mittailla kun on kerta omalta kylältä aivan.
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Minulla oli AAZ JX:n suuttimilla ja pumpulla ennen TDI:n vaihtoa. Taitavat kaikki VW esikammiodieselien suuttimet ja pumput sopia ristiin.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja Heebo »

http://www.brick-yard.co.uk/forum/which ... 38495.html

Kyllä se vaan tuo tuplajousenen runko pitempi on...
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

Sitten saattaa vaatia JX:n suutinputket, mutta niitä luulisi olevan valtakunnassa joutilaana useammatkin, eikä ne muistaakseni kauhean arvokkaat ollut Motonetissakaan, kun viimeksi sieltä hain uudet (kohta 10v sitten).

Jos ei lähempää löydy, niin minulla pitäisi olla ainakin yksi käytetty sarja irrallaan.
Avatar
dmn
Moderaattori
Viestit: 3122
Liittynyt: 19.03.2012 15:26
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja dmn »

AAZ putket saa kyllä taivuteltua niin että passaa paikoilleen
< 15kWh/100km
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja Heebo »

dmn kirjoitti:AAZ putket saa kyllä taivuteltua niin että passaa paikoilleen
Näin itsekkin arveleisi. Toisinpäin voi olla ongelma kun jää putket lyhkäsiksi.
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Huorataampa vähän tätä keskustelua, kun ei sopivampaa äkkihaulla löydy.

Lyhykäisyydessään: Mitä "nyky"liemiä porukka tarjoilee noille tunnetusti kuumille WBX koneille.
Nuo suositellut 10W-30 luokan liukasteet lienee mineraaliöljyjen valtakaudelta, mutta meneekö överiksi jos kippaa tuonne jotain 10W-60 täyssynteettistä?
esim. http://www.motonet.fi/fi/tuote/592034/T ... -10W-60-4l
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Avatar
hillitty
pikseliseppä
Viestit: 745
Liittynyt: 28.06.2012 21:34
Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja hillitty »

Ei mene överiksi ainakaan, ite kokeilin Valvolinen VR1 20w 50sella kun motox 10w-30 sai öljyvalon vilkkumaan. Hyvin tuntu pelaavan tuollasella hyytelöllä.
10W-40 valvolinen long lifea oon käyttäny talvena.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Moottoripyöräpuolella on öljyvalmistajan toimesta todettu joistakin "Racing" öljyistä (Motorex 10W60 KTM Racing) jotta on tarkoitettu kisakäyttöön, ei pitkille öljynvaihtoväleille normi maamoottoreihin.
Tiedäppä noista sitten. Ko öljy kuitenkin kisakäytössä on sellaista jotta 10h(=400km) on ihan sopiva vaihtoväli öljyn jo alkaessa menettää ominaisuuksiaan minkä huomaa erityisesti vaihteiston toiminnassa kun noissa on pääosin moottorissa ja vaihteistossa (ja kytkinkin) sama öljy.


Niin, ja ainakin toistaiseksi Delvac on pitänyt pintansa AAZ moottorissa asiallisesti.
DJSigma
AktiVWisti
Viestit: 982
Liittynyt: 18.09.2012 15:55
Paikkakunta: Lahti

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja DJSigma »

Tuli eilen sattuneesta syystä öljyt vaihdettua, niin oli kyllä edelliset 8000 ajetut öljyt ihan lirua, ja pakkasessa kylmästä koneesta ne ulos valutin. Uudet, samassa lämmössä säilytetyt oli paljon paksumpaa, meinasi jo alkaa pitkästyttää kun niitä lorotti. Eli mun koneessa ainakin öljyt "laimeni" kilsojen myötä. Tänään ajossa oli öljynpaineet lämpimässä koneessa 1-2 bar enemmän kuin ennen vaihtoa.

Vanhat öljyt oli ehkä Motoxia tai Teboilia, en muista, mutta todennäköisesti jompaa kumpaa, 5w40. Uudet on "special-mix", 3 litraa Motox 5w40, litra Mobil 10w40 ja litsa olikohan Shellin 10w40, kun ei perkele ollutkaan kukaan ostanut vaihtoa varten öljyjä, oli vaan erinäisiä pohjia eri autoihin ostetuista... :oops: :D :roll: :lol:
Caravelle C 1,6TD -88 "Punukka"
Caravelle MultiGLvan Syncro 1,9TDi -88 "Hopukka"
jarke
AktiVWisti
Viestit: 1109
Liittynyt: 21.02.2012 23:03

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja jarke »

näistäpä en mitään ymmärrä( niinkun en mistään muustakaan), mutta voisiko sitä ajatella silleen että minkä aikakauden kone, sen aikakauden öljyt. delvakilla ajeli aikoinaan=90-luvun alussa= kaikki taksimiehet ja hyvää oli. (kuulemma). itse paljon käyttänyt mobilin ykköstä niinkauan kun se on markkinoilla ollut, vaan eipä vaan sopinut ekaan volkkarin diisseliin minkä sitten ostin. noin 6000km pysyi koneessa ja sitten hävisi, vissiin ominaisuudet loppui. Nykyisissä oon ajellu noilla halvemmilla mobileilla ja hyvin on koneessa pysynyt,mitä nyt sieltä täältä ulos valuttaa. Jotenkin näissä liputan mielummin tuon delvacin perään kun eri varaosaketjujen omien tuotteiden perään, no se meille varmaan tässä vielä selviää että onko nuo nyt hyvät.
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja Roiala »

No nyt on kohta 30 litraa delvaccia käytetty. Ei se tämäkään tunnu sen kummemmin kestävän. Eli kerta reissuuu pidempää matkaa niin ilmeisesti käyttää öljyt sen verta kuumina jotta ominaisuudet heikkenee. Toki pitkä reissuu on tässä tapauksessa 300-400 km/suunta ja välillä iso kärry perässä tms. Mutta olen siis muutaman tonnin perästä aina vaihdellut öljyjä.

Joku tuossa on jotta öljy noin kuumina käy. No, eipä sillä, muutenkin kaikenlaista epämääräistä tuntuu olevan joten liekkö koneenkin vaihto kohtapuoliin edessä.
Avatar
Heebo
AktiVWisti
Viestit: 380
Liittynyt: 27.02.2012 11:01
Paikkakunta: Oulu

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja Heebo »

Onko tästä öljyn liruttajasta mitattu paineita koskaan?
Jos se pumpun kuula jumittaa, niin siellähän voi olla pitemmällä välillä tuntikausia 8bar paineessa liemet...
-90 Multivan Syncro 1.9 mTDi
-89 Pritsche Syncro 1.9TDi
-90 Trashotel 2.1 DJ
Roiala
AktiVWisti
Viestit: 327
Liittynyt: 13.04.2014 18:17
Paikkakunta: ROI

Re: Öljyn lämmönkesto,AAZ

Viesti Kirjoittaja Roiala »

Ei ole mitattu ei, eikä ole tullut mieleenkään että olisi noin päin ongelma että painetta olisikin liikaa... liian huonoksi olen ajatellut että voisi olla eli pumppu liian huono...

pitääpä katsella mittaria, olisi muutenkin mielenkiintoinen tai hyödyllinen tieto varsinkin kun meinaa noita liruttaa.
Vastaa Viestiin