WBX kampiakselista, kiertokangista ja tasapainotuksista asia
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
WBX kampiakselista, kiertokangista ja tasapainotuksista asia
Vähän liittyen pohdintaani syncro osiossa kytkimen valintaan.
Pyörittelen mielessäni noita koneistamolla suoritettavia tasapainotuksia: kampiakseli-vauhtis-asetelma (hihnapyörä?).
Mulla on siis 210mm vauhtis joka tasapainotettu kampiakselin kanssa yhdessä ja erikseen. Minua viisaammat on sen hoitanu.
Nyt ajattelin tuolle vauhtikselle löytää kytkimen ja tasapainottaa asetelman yhdessä vauhtiksen kanssa koneistamolla (noin 100€ homma, kuulemma).
Tästä tasapainotuksesta saatava hyöty on uskoakseni enemmän koneissa joita myös aiotaan kierrättää paljon, mutta tuskin se pahaakaan tekis wasser-syncron tapauksessa. Harrastuksen takia ajattelin tehdä mutta mielellään kuulis ajatuksia tästä. Onko ihan hukkaan heitettyä hommaa?
Miten tuo hihnapyörä sitten jos kampi ja muut romut on painoissaan? Tuo kolmi-uranen hihnis on melkonen möhkö kun vertaa yks uraseen.
Yks uranen oli kampiakselin päässä tuon aiemmin tasapainotetun setin kanssa.
Pyörittelen mielessäni noita koneistamolla suoritettavia tasapainotuksia: kampiakseli-vauhtis-asetelma (hihnapyörä?).
Mulla on siis 210mm vauhtis joka tasapainotettu kampiakselin kanssa yhdessä ja erikseen. Minua viisaammat on sen hoitanu.
Nyt ajattelin tuolle vauhtikselle löytää kytkimen ja tasapainottaa asetelman yhdessä vauhtiksen kanssa koneistamolla (noin 100€ homma, kuulemma).
Tästä tasapainotuksesta saatava hyöty on uskoakseni enemmän koneissa joita myös aiotaan kierrättää paljon, mutta tuskin se pahaakaan tekis wasser-syncron tapauksessa. Harrastuksen takia ajattelin tehdä mutta mielellään kuulis ajatuksia tästä. Onko ihan hukkaan heitettyä hommaa?
Miten tuo hihnapyörä sitten jos kampi ja muut romut on painoissaan? Tuo kolmi-uranen hihnis on melkonen möhkö kun vertaa yks uraseen.
Yks uranen oli kampiakselin päässä tuon aiemmin tasapainotetun setin kanssa.
Viimeksi muokannut hillitty, 07.03.2015 13:55. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Minä käytin tuon TDI-vauhtipyörän+asetelman tasapainotuksessa sorvauksen jälkeen, en tiedä onko miten tarpeellista tuommosessa max5000 kiertävässä vehkeessä, mutta hinta täkäläisessä pajassa oli 50€ muistaakseni.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
I on oltava!
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Tällaisen hinnan löysin volkkaripalstan puolelta, tosin vuodelta 2005,
Siihen sitten jos 50eurolla selviäs asetelman ja vauhtiksen tasapainottamisessa niin ihan järkikustannukset. Ehkäpä.
5400 kierroksessa se rajoitin kai on digijetissäkin.
Tämä siis Tammer dieselin toimipiste Joensuussa. Olis sitten hihnapyöränki osalta huoli pois jos koko paketin veis koneistamoon.Kampiakselin + vauhtiksen + hihnapyörän tasapainotus nipussa 65e
Siihen sitten jos 50eurolla selviäs asetelman ja vauhtiksen tasapainottamisessa niin ihan järkikustannukset. Ehkäpä.
5400 kierroksessa se rajoitin kai on digijetissäkin.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Nyt on vauhtis ja asetelma sekä hihnapyörä koneistamolla. Vauhtiksesta sorvaavat kytkinpinnat suoraksi 60€ arvio ja tasapainotus 80€.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Itse olen aina painoituttanut vauhtiksen + kampiakselin + hintapyörä (+trikkerilevyn) yhdessä, koska en ole keksinyt mitään sellaista tapaa hajottaa moottoria, että yrittäisin siihen vaihtaa esim. pelkkää vauhtista.
Paineasetelma on sitten pultattu kiinni painotettuun vauhtis-kampura-hihnapyörä pakettiin ja tarkistettu kokonaisuuden tasapainossa oleminen. Ja jos on pitänyt painotusta tässä vaiheessa korjata, niin sitten ainetta on poistettu vain paineasetelmasta. Eli periaatteessa, jos paineasetelma menee paskaksi, niin laadukkaan (valmiiksi painossa olevan) paineasetelman vaihto ei sotke koneen painoitusta.
Paineasetelma on sitten pultattu kiinni painotettuun vauhtis-kampura-hihnapyörä pakettiin ja tarkistettu kokonaisuuden tasapainossa oleminen. Ja jos on pitänyt painotusta tässä vaiheessa korjata, niin sitten ainetta on poistettu vain paineasetelmasta. Eli periaatteessa, jos paineasetelma menee paskaksi, niin laadukkaan (valmiiksi painossa olevan) paineasetelman vaihto ei sotke koneen painoitusta.
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Tähän settiin ei löytynyt uusia kiertokangen pultteja että olisi saanut akselin mukaan painotukseen.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Mitenkä kiertokangenpultit liittyvät kampiakselin tasapainoitukseen?
Asian vierestä, itse kasasin palotölkin koneen kuplan kiertokangenpulteilla. Pähkäilin, että kuplassa kiertokangenpultit tuntuvat olevan ikuiset (vakio kiertokanget kestävät kohtuu suurtakin viritystä ja kiusaamista) ja kun alalenkkien venymistä (=pulttien venymän aiheuttama oire) ei esiinny kuin wassereissa, niin asialla on varmasti olleet glykolisukupolven suunnittelijat. Ja heidän päämääränään on ollut vain säästää kustannuksissa käyttämällä jotain halvempaa venyvää pulttia ja joka mahdollisesti on sopinut paremmin sen ajan moottoritehtaan pulttien momenttiin asentamistekniikkaan. Eli vanhassa vara parempi... Niin ja yhdessäkään kuplan virikangessa ei ole tullut vastaan venyviä pultteja...
Asian vierestä, itse kasasin palotölkin koneen kuplan kiertokangenpulteilla. Pähkäilin, että kuplassa kiertokangenpultit tuntuvat olevan ikuiset (vakio kiertokanget kestävät kohtuu suurtakin viritystä ja kiusaamista) ja kun alalenkkien venymistä (=pulttien venymän aiheuttama oire) ei esiinny kuin wassereissa, niin asialla on varmasti olleet glykolisukupolven suunnittelijat. Ja heidän päämääränään on ollut vain säästää kustannuksissa käyttämällä jotain halvempaa venyvää pulttia ja joka mahdollisesti on sopinut paremmin sen ajan moottoritehtaan pulttien momenttiin asentamistekniikkaan. Eli vanhassa vara parempi... Niin ja yhdessäkään kuplan virikangessa ei ole tullut vastaan venyviä pultteja...
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Koneistamolla noviisina kyselin että onko kampiakselin oltava "paljaana" tasapainotukseen tullessa. Näin kuulemma pitäsi ollaketsa kirjoitti:Mitenkä kiertokangenpultit liittyvät kampiakselin tasapainoitukseen?
.
Ja lisää asian vierestä: Ite ihmettelin thesamban keskusteluja ja varotteluja wasserin venyvistä kk-pulteista - että ovat ihan sekundaa. Ja kun varsinaisesti ei markkinoiden pulttien tiedoista ottanu selvää että mitä koulukuntaa ne on, kyselin asiasta Valtoselta volkkaripalstan puolella. No siinä sitten mullekki valkeni että alkupään wasserit ois kasattu kuplan pulteilla. Ja että kuplankin pulttien laatu voi olla mitä tahansa. Ja että wasserin venyvät pultitkin on kertakäyttösiä.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Eli et vienyt kampiakselia painotettavaksi, koska et halunnut purkaa siitä kiertokankia irti...?
Itselle ei ole tullut kuplan orkkiskankia vastaa pulttiviallisina, mutta toki vanhoja osia ovat ja jos käyttöhistoria on tuntematon, niin riskinsä noissakin piilee. Pitääpä kysäistä Petteriltä joskus, että onko hänellä tullut pulttiviallisia orkkiskankia vastaan, vai onko vain aftermarket osien ongelmia.
Tuolta ainakin saa noita orkkis WBX kurapultteja https://www.vwheritage.com/shop/0251054 ... 9-2-1-wbx/
Itselle ei ole tullut kuplan orkkiskankia vastaa pulttiviallisina, mutta toki vanhoja osia ovat ja jos käyttöhistoria on tuntematon, niin riskinsä noissakin piilee. Pitääpä kysäistä Petteriltä joskus, että onko hänellä tullut pulttiviallisia orkkiskankia vastaan, vai onko vain aftermarket osien ongelmia.
Tuolta ainakin saa noita orkkis WBX kurapultteja https://www.vwheritage.com/shop/0251054 ... 9-2-1-wbx/
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Vaikka vähän OT, niin mielnkiintoista tieoa WBX- remonttiin. Ketsa, mitkä pultit siis laitoit ? uudet (mitkä,?) vai kaivoitko vaan vanhoja käytettyjä pultteja?ketsa kirjoitti: Asian vierestä, itse kasasin palotölkin koneen kuplan kiertokangenpulteilla. Pähkäilin, että kuplassa kiertokangenpultit tuntuvat olevan ikuiset (vakio kiertokanget kestävät kohtuu suurtakin viritystä ja kiusaamista) ja kun alalenkkien venymistä (=pulttien venymän aiheuttama oire) ei esiinny kuin wassereissa, niin asialla on varmasti olleet glykolisukupolven suunnittelijat. Ja heidän päämääränään on ollut vain säästää kustannuksissa käyttämällä jotain halvempaa venyvää pulttia ja joka mahdollisesti on sopinut paremmin sen ajan moottoritehtaan pulttien momenttiin asentamistekniikkaan. Eli vanhassa vara parempi... Niin ja yhdessäkään kuplan virikangessa ei ole tullut vastaan venyviä pultteja...
T4 Caravelle Syncro 2.5B -97
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
Ex T3 Syncro 2.1 WBX -91
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
No näin koska en halunnu kasata kiertokankia millä tahansa pulteilla. Mutta eipä ne koneistamolla tee vielä mitään ennen ensiviikon loppupuolta että vielä tässä ehtii purkaa akselinkin mukaan.ketsa kirjoitti:Eli et vienyt kampiakselia painotettavaksi, koska et halunnut purkaa siitä kiertokankia irti...?
Vaihdoin ekan viestin otsikkoa.
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
- hillitty
- pikseliseppä
- Viestit: 744
- Liittynyt: 28.06.2012 21:34
- Paikkakunta: Joenzoo Kuopio Lappeenranta
Re: WBX kampiakselista, kiertokangista ja tasapainotuksista
CSP myis tälläsia (kakkoskuvan pultit näyttäs vastaavilta kuin wasserin)
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/fr ... ort=0&all=
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/fr ... ort=0&all=
-- 14"syncro caravelle *Keksimonsteri*--
- Sepi T4 lanssi
- Sepi T4 lanssi
Re: Bokserin kampiakselin-vauhtiksen tasapainotukset
Käytetyt pultit ja mutterit. Naputtelin irti 1300 kuplan kangista (sellainen setti jonka tiesin olleen vain vakiokoneessa) ja asensin sellaisenaan wasserin kankiin.Ace kirjoitti:Vaikka vähän OT, niin mielnkiintoista tieoa WBX- remonttiin. Ketsa, mitkä pultit siis laitoit ? uudet (mitkä,?) vai kaivoitko vaan vanhoja käytettyjä pultteja?
Jep. Juuri tuollaiset.hillitty kirjoitti:CSP myis tälläsia (kakkoskuvan pultit näyttäs vastaavilta kuin wasserin)
http://www.csp-shop.de/cgi-bin/cshop/fr ... ort=0&all=
postitölkki-diisselitölkki-nelivetotölkki-lavatölkki