Jäähdytysongelmia

Takamoottoristen moottoripalsta, diesel ja bensa moottoreihin liittyvien asioiden alue.
Avatar
AT5nok
Ylläpitäjä
Viestit: 7743
Liittynyt: 20.02.2012 18:31
Paikkakunta: Hki / Tölkkifoorumi.fi
Viesti:

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja AT5nok »

SyncroVWaari kirjoitti:Mitä eroa on TD Syncron ja TD 2WD:n letkuissa muuta kuin 30€? Ainakin kuva on sama...hieno olisi tuo letkusarja, jos joku alkaa tilaamaan niin mukana ollaan.
Kimppatilauksista voisi tehdä oman keskustelun johonkin yleiselle alueelle.
Avatar
väiski
AktiVWisti
Viestit: 234
Liittynyt: 25.02.2012 12:47

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja väiski »

Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, voin selvesan ja syncro 16:sta iloksi kertoa teidän olleen oikeassa kannnen suhteen. Tai ei se halki ollut, mutta ykkösen esikammion seutuvilla "pieni" 0,35 mm monttu. Rovaniemellä plaanattiin, kiinitettiin esikammio ja koneistettiin venttiilit. Samaan aikaan suihkut kävivät Kuopiossa mutkan tarkistettavina.
Asennusten jälkeen kone käy paremmin kuin aiemmin, katosi sellainen kumma puistelu tyhjäkäynnillä.
Ei muuta kuin uuteen mäkeen...
Harrastukset hyötykäyttöön...Syncro
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Hyvä että selvisi, ei muuta kun kovaa ajoa!
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
resupekka
99:s Juhlajäsen
Viestit: 185
Liittynyt: 18.03.2012 22:44

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja resupekka »

Seuraavaksi kaupasta dpdt-kytkin kojelautaan ja rakentelemaan pakko-ohjausta flektille ja kiertovesipumpulle.
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Eilen tuli jäähdytysongelmia vappuaaton ilta-ajelulla. Kotiin päin ajellessa lakkasi yht'äkkiä lämpimän tulo koppiin ja sehän ei tiedä hyvää. Lämpömittari lähti hitaasti kipuamaan ja kotiin oli matkaa vielä 15km. Tien päälle jääminen ei houkutellut joten mahdollisimman varovaisella kaasulla mahdollisimman hyvää vauhtia kotiin asti. Kotipihalla paisarin korkki auki, kone sai käydä ja hiljalleen valuttamaan uutta vettä kadonneen tilalle kunnes kone jäähtyi inhimillisiin lukemiin. Kuulin muuten samalla ensimmäistä kertaa ikinä tuon jälkikiertopumpun käyvän! Kone siis JX.

Tänään vapunpäivän ratoksi ihmettelemään, miksi vesipumpun tienoilta tulee vettä ulos solkenaan. Vesipumppu pois ja kas: aivan totaalisen paskana. Välystä siis noin 2cm, laakeroinnista ei enää tietoakaan. Pumppu kasattu joskus hyvin runsaalla silikonilla, ja sitä oli pumpun sisällä ja kunnon makkara myös pumpun akselin ympärillä... :(

Huomenna hakemaan uusi pumppu ja vaihdetaan termarikin nyt sitten samalla. Toivotaan ettei pahempaa damagea tullut koneelle. Ainakin käynnistyi ja kävi aamulla aivan normaaliin tapaan sen vähän mitä sitä käytin. Yksi käytetty ja ehjänoloinen pumppu olisi, mutta vaikka jumppa ei iso olekaan, en taida viitsiä alkaa leikkimään käytetyllä pumpulla ja vanhoilla tiivisteillä.

Seuraavaa vikaa odotellessa!
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
caravelle89
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26.02.2012 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja caravelle89 »

Lepakko +muut: Pikkuvinkki vesipumpun ostoon. Ainakin itse olen löytänyt valurautasiipipyörällä olevan pumpun Motonetista tuotenro: 30-9026.On muuten paljon tehokkaampi kuin pellistä taivutetulla siipipyörällä oleva jota ei tölkkin kannata laittaa kuin äärimmäisessä hätätilassa.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3026
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Millä tai miten tuo teho ero on todettu?
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
caravelle89
Vakiintunut käyttäjä
Viestit: 41
Liittynyt: 26.02.2012 11:45
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja caravelle89 »

Oma kokemus on kesäkuumalla ajosta molemmilla vesipumppumalleilla ja valupyöräpumpulla ei nosta moottorin lämpöjä läheskään yhtä herkästi joten ilmeisesti jaksaa kierrättää paremmin nesteen jäähdyttimessä. Talviaikana lämmityslaitteen teho tuntuu olevan parempi. Vastaavat kokemukset on henkilöautoissa (Passat,Golf,Audi 80 ,kaikista sekä bens. että diesel mallit).Tämä ei ole tieteellisesti todistettua.
Eicca_
Ylläpitäjä
Viestit: 3026
Liittynyt: 17.02.2012 02:47
Paikkakunta: Tuusula/Mäntsälä

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Eicca_ »

Selvä homma, kyllä niissä sitten varmaan on eroja
YV laatikko täynnä yleensä koko ajan
Avatar
TT|
Swapman
Viestit: 6645
Liittynyt: 17.02.2012 18:01
Paikkakunta: Vantaa

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja TT| »

Tänään tuli huomattua että tuommoinen kehuttu valurautapyörällä oleva uusi pumppu voi alkaa vuotaa akselilta n.20km ajon jälkeen ihan purona. Kaikki vanhat tallilla olleet JX:n ja 1.9TDI koneiden pumput oli myöskin tuollaisella valurautapyörällä.
Why do it right when you can do it yourself?
I on oltava!
Avatar
Lepakko
AktiVWisti
Viestit: 100
Liittynyt: 13.04.2012 19:44

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Lepakko »

Pistin tuollaisen kahdenkympin pumpun kiinni torstaina, nesteet koneeseen ja 10km koeajolenkki. Ei ainakaan vielä vuotanut. Ehkä sillä ajelee toisenkin 10km vielä. Yksi timmin oloinen käytetty orkkispumppu on varastossa, pidetään se varmuuden vuoksi mukana pidemmillä matkoilla...
Näytän häkäpöntöltä, tuokaa lisää päreitä, koivuja tai näreitä, älkää olko äreitä!
Henri
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 01.11.2012 00:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Henri »

resupekka kirjoitti:Yhden brittilinkin takana todettiin, että siitä korkin letkuliittimestä ei pitäisi jaksaa puhaltaa sisään eikä imaista myöskään ulos päin. Eikös syylareiden korkit ole yleensä luokkaa 1.0-2.0 baria ylipainetta?
Mitenkä tuon korkin toimivuuden kanssa nyt on? Tilasin Hot Carsilta uuden korkin, mutta siinä ainakin ilma liikkuu niinku mehupilliin puhaltelis... :shock: Onkohan tuo sitten viallinen? Vanhaan OEM korkkiin saa kuitenkin puhaltaa ja imaista reilusti, että ilma liikkuu korkin läpi.
Tölkki81
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 07.05.2015 18:25

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Tölkki81 »

Mulla on tässä just käden ulottuvilla tommonen uusi paisarin korkki Hotcarsilta. Aika kovaa saa liittimeen puhkua, että hönkii hiukan ilmaa läpi.
Viimeksi muokannut Tölkki81, 21.05.2016 14:05. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Henri
Vasta alkaja
Viestit: 18
Liittynyt: 01.11.2012 00:51
Paikkakunta: Oulu

Re: Jäähdytysongelmia

Viesti Kirjoittaja Henri »

Täytyy lähettää sitten korkki takaisin ja uus tilalle. Ei tuossa korkissa ole minkäänlaista vastusta kun puhaltaa.
Vastaa Viestiin